Auteur |
Onderwerp |
|
flyerman
Netherlands
209 berichten |
Geplaatst - 28 mrt 2022 : 14:57:12
|
Ik had een vraagje over de snelheid in tweede gedeelte dynamisch schaduwstation.
Omdat twee van mijn schaduwstations nogal lange sporen hebben, heb ik op het eerste gedeelte (inrijgedeelte) de snelheid op 60 in het ene en 80 km/h in het andere station gezet.
De blokken die in het tweede gedeelte zitten hebben een lagere snelheid gekregen.
Wanneer er een trein van het eerste naar het tweede gedeelte gaat rijden, doet hij dat met de snelheid zoals ingesteld in het eerste gedeelte. En omdat Koploper pas weet bij de lichtsluis waar de trein stopt, dat de trein in het tweede gedeelte is aangekomen, zal de trein nooit de lagere snelheid van het tweede gedeelte overnemen. De trein rijdt dan net ff te snel. Ondanks dat niet netjes remmen aanstaat schiet er wel eens eentje wat te ver. Gelukkig niet over de uitrij wissels.
Met het verlaten van het tweede gedeelte wordt uiteraard wel de juiste snelheid gekozen.
Ik kan natuurlijk in het eerste gedeelte de snelheid lager instellen, maar dan duurt het vrij lang voordat de trein de het schaduwstation inrijdt, op zijn plek is.
Ik zou natuurlijk met logische acties acties en dynamische snelheid kunnen werken, maar dan moet ik 24 acties (24 sporen in mijn schaduwstations) aanmaken, wat natuurlijk kan, maar liever iets anders. Met logische acties werkt het namelijk.
Weet iemand of daar een oplossing voor is?
Merci
Ecos 2 met Koploper |
Bewerkt door flyerman op 28 mrt 2022 15:11:54 |
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2022 : 21:40:29
|
Als je ook in de schaduwstations leren remmen aan hebt staan, zou het ook zonder aanvullingen goed moeten gaan.
groet, Huub |
|
|
flyerman
Netherlands
209 Posts |
Geplaatst - 28 mrt 2022 : 23:26:07
|
Dat staat aan. Ik heb het nu voorlopig opgelost met logische acties.
Ecos 2 met Koploper |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2022 : 19:15:08
|
Een iets uitgebreider antwoord dan. Als een trein in jouw situatie (lange sporen en direct stoppen op de stopmelder) te ver doorschiet bij de stopmelder, zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. De minimumsnelheid is te hoog in combinatie met de vertraging van de decoder of de trein komt te snel aan op de stopsectie. Het eerste los je op in je decoder of door de minimumsnelheid te verlagen. Het tweede lost Koploper als het goed is zelf op in het proces van leren remmen. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de logging zegt bij de doorschietende locs voor 'te snel in stopsectie' en 'leer remmen'.
groet, Huub |
|
|
flyerman
Netherlands
209 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2022 : 10:30:22
|
Mijn decoders staan allemaal hetzelfde ingesteld, daar ligt het niet aan.
Zoals gezegd vertrekt de trein uit het eerste gedeelte van het schaduwstation met de daar ingestelde snelheid van het blok, en Koploper weet pas bij de luchtsluis om te stoppen, dat de trein in het tweede gedeelte aangekomen is. Daarom rijdt de trein te hard in het tweede gedeelte. (Althans, ik denk dat dat de oorzaak is)
Ik heb in mijn geval, bij onderhouden gegevens per trein- & bloktype, het overschrijven van snelheden trein- en/of treintype niet aangevinkt.
Ecos 2 met Koploper |
|
|
keesm
60 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2022 : 10:43:12
|
Martin,
Als je een kort lijnstukje opneemt tussen het eerste en het tweede deel van elk dynamisch blok dan kun je daarmee een wisselstraatsnelheid definiëren waarmee een trein dan naar het tweede deel rijdt.
Kees Moerman |
|
|
flyerman
Netherlands
209 Posts |
Geplaatst - 31 mrt 2022 : 11:07:01
|
Klopt Kees, dat heb ik in het begin ook gedaan, maar weet niet meer waarom ik dat toen verwijderd heb. Misschien dat ik het er weer terug in ga zetten. Is wel eenvoudiger dan al die logische acties.
Ecos 2 met Koploper |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 02 apr 2022 : 09:42:38
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door flyerman Zoals gezegd vertrekt de trein uit het eerste gedeelte van het schaduwstation met de daar ingestelde snelheid van het blok, en Koploper weet pas bij de luchtsluis om te stoppen, dat de trein in het tweede gedeelte aangekomen is. Daarom rijdt de trein te hard in het tweede gedeelte. (Althans, ik denk dat dat de oorzaak is)
Ik heb geen dynamisch blok meer zoals het is bedoeld, dus ik kan het niet testen. Maar in mijn herinnering werkt het leren remmen ook in dynamische blokken gewoon. En als je blokken dan lang genoeg zijn, zal koploper uiteindelijk altijd zorgen dat je op minimumsnelheid op de stopmelder aankomt. Dan maakt de snelheid van het blok verder niet uit. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar die eerdere meldingen van te herd in stopsectie en leren remmen.
groet, Huub |
|
|
|
Onderwerp |
|