Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 894
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 145
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Snelheid in tweede gedeelte dynamisch schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  14:57:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik had een vraagje over de snelheid in tweede gedeelte dynamisch schaduwstation.

Omdat twee van mijn schaduwstations nogal lange sporen hebben, heb ik op het eerste gedeelte (inrijgedeelte) de snelheid op 60 in het ene en 80 km/h in het andere station gezet.

De blokken die in het tweede gedeelte zitten hebben een lagere snelheid gekregen.

Wanneer er een trein van het eerste naar het tweede gedeelte gaat rijden, doet hij dat met de snelheid zoals ingesteld in het eerste gedeelte. En omdat Koploper pas weet bij de lichtsluis waar de trein stopt, dat de trein in het tweede gedeelte is aangekomen, zal de trein nooit de lagere snelheid van het tweede gedeelte overnemen. De trein rijdt dan net ff te snel. Ondanks dat niet netjes remmen aanstaat schiet er wel eens eentje wat te ver. Gelukkig niet over de uitrij wissels.

Met het verlaten van het tweede gedeelte wordt uiteraard wel de juiste snelheid gekozen.

Ik kan natuurlijk in het eerste gedeelte de snelheid lager instellen, maar dan duurt het vrij lang voordat de trein de het schaduwstation inrijdt, op zijn plek is.

Ik zou natuurlijk met logische acties acties en dynamische snelheid kunnen werken, maar dan moet ik 24 acties (24 sporen in mijn schaduwstations) aanmaken, wat natuurlijk kan, maar liever iets anders. Met logische acties werkt het namelijk.

Weet iemand of daar een oplossing voor is?

Merci

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 28 mrt 2022 15:11:54

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  21:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je ook in de schaduwstations leren remmen aan hebt staan, zou het ook zonder aanvullingen goed moeten gaan.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 28 mrt 2022 :  23:26:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat staat aan. Ik heb het nu voorlopig opgelost met logische acties.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 29 mrt 2022 :  19:15:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Een iets uitgebreider antwoord dan.
Als een trein in jouw situatie (lange sporen en direct stoppen op de stopmelder) te ver doorschiet bij de stopmelder, zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden. De minimumsnelheid is te hoog in combinatie met de vertraging van de decoder of de trein komt te snel aan op de stopsectie.
Het eerste los je op in je decoder of door de minimumsnelheid te verlagen.
Het tweede lost Koploper als het goed is zelf op in het proces van leren remmen.
Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de logging zegt bij de doorschietende locs voor 'te snel in stopsectie' en 'leer remmen'.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2022 :  10:30:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Mijn decoders staan allemaal hetzelfde ingesteld, daar ligt het niet aan.

Zoals gezegd vertrekt de trein uit het eerste gedeelte van het schaduwstation met de daar ingestelde snelheid van het blok, en Koploper weet pas bij de luchtsluis om te stoppen, dat de trein in het tweede gedeelte aangekomen is. Daarom rijdt de trein te hard in het tweede gedeelte. (Althans, ik denk dat dat de oorzaak is)

Ik heb in mijn geval, bij onderhouden gegevens per trein- & bloktype, het overschrijven van snelheden trein- en/of treintype niet aangevinkt.





Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

60 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2022 :  10:43:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

Als je een kort lijnstukje opneemt tussen het eerste en het tweede deel van elk dynamisch blok dan kun je daarmee een wisselstraatsnelheid definiëren waarmee een trein dan naar het tweede deel rijdt.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 31 mrt 2022 :  11:07:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Klopt Kees, dat heb ik in het begin ook gedaan, maar weet niet meer waarom ik dat toen verwijderd heb. Misschien dat ik het er weer terug in ga zetten. Is wel eenvoudiger dan al die logische acties.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 02 apr 2022 :  09:42:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman
Zoals gezegd vertrekt de trein uit het eerste gedeelte van het schaduwstation met de daar ingestelde snelheid van het blok, en Koploper weet pas bij de luchtsluis om te stoppen, dat de trein in het tweede gedeelte aangekomen is. Daarom rijdt de trein te hard in het tweede gedeelte. (Althans, ik denk dat dat de oorzaak is)



Ik heb geen dynamisch blok meer zoals het is bedoeld, dus ik kan het niet testen. Maar in mijn herinnering werkt het leren remmen ook in dynamische blokken gewoon. En als je blokken dan lang genoeg zijn, zal koploper uiteindelijk altijd zorgen dat je op minimumsnelheid op de stopmelder aankomt. Dan maakt de snelheid van het blok verder niet uit.
Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar die eerdere meldingen van te herd in stopsectie en leren remmen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina