Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 67 / Bezoekers Vandaag: 4741
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 439
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Fleischmann draaischijf, DR5052 en Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

nicohoog

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 18 feb 2022 :  21:53:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,
Hopelijk iemand die mij advies kan geven bij finetuning van Koploper:
Ik heb eindelijk voor elkaar dat de DR5052 (van Digikeijs) correct m’n Fleischmann draaischijf 6152C aanstuurt. het was een hele bevalling, maar hardwarematige werkt t nu!
En ook kan ik vanuit Koploper de juiste sporen bereiden, maar…
- af en toe begint de lok te rijden voordat de draaischijf stilstaat. Nu komt er uit de DR5052 een bestempelden die speciaal aangeeft dat ie nog draait. Maar HOE gebruik ik die in Koploper? Een Logische actie is zo gemaakt, maar dan??
- tweede vraag: Soms kan het leuk, handig of afwisselend zijn de lok 360gr te draaien, ipv altijd dezelfde kant op… Er is zelfs een commando voor voor (wissel 228?), maar hoe gebruik ik die leuk in een vaste route?

Graag jullie ervaringen hiermee.
Thnx
Nico

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  10:16:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Bestempelen = “bezetmelding signaal”
(Autocorrectie iPad)
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  10:28:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je de DR5052 met het Märklin-protocol aanstuurt (wat ik ervan heb gevonden is dat een van de mogelijkheden), ga je naar onderhouden baanontwerp -> draaischijf eigenschappen.
Dan zie je rechtsonder onder diverse items "Aktief bezetmeldpunt tijdens het draaien". Daar vul je het bezetmeldpunt in dat actief is tijdens het draaien.
Andere, minder betrouwbare, optie is om daar de "draaisnelheid brugsimulatie" aan te passen zodat de draaischijf in je baanoverzicht minstens even lang doet over het draaien als de draaischijf op je baan.
Derde optie is in het veld daaronder bij "Na beëindiging draaiopdracht" een grotere waarde in te vullen.
Combineren van de mogelijkheden kan natuurlijk ook.

Je tweede vraag snap ik niet wat je bedoelt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  13:35:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,
Dank je voor je reactie! Op advies van Karst stuur ik de draaischijf (met deze decoder) aan via t Fleischmann protocol. Daarin zit niet die “bezet” optie. Wat ik dus zou willen is een logische actie /speciale actie? Welke actief is als de brug draait (bezetmelder 143 bij mij), waardoor er geen verkeer van/ naar de draaischijf is. Dat met die tijd heb ik idd ook al ingesteld, maar is niet 100% betrouwbaar. En t staat wat raar, want soms draait de brug maar een spoor verder, en soms meer dan 180gr als een lok voorwaarde de schijf afmoet… dus soms kort draaien, soms lang….
Het tweede punt: ik had daar een typo gemaakt, ik bedoelde 180graden draaien. Dat zou in koploper een opdracht moeten zijn die ik wil uitvoeren. Er is een wisselcommando voor (228?), maar hoe bouw ik die in in een vaste route?
Hopelijk de vraag iets verduidelijkt.
Groet
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 19 feb 2022 :  14:08:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat soms kort, soms lang, daar houdt de draaisnelheid brugsimulatie rekening mee. Goed ingesteld draait de simulatie net zo kort of lang als de fysieke draaischijf.
Logische of speciale gaat denk ik niet werken.
Het draaien van de draaischijf is binnen koploper onderdeel van het zetten van een wisselstraat. Zodra de wisselstraat is gezet, zal een trein met een eventuele vertrekvertraging gaan vertrekken. Dat is zover ik weet niet meer tegen te houden, niet op een nette manier tenminste. Heel misschien met een flinke trukendoos, maar of je daar dan weer vrolijk van wordt?
In combinatie met koploper vind ik het advies van Karst wel bijzonder, enig idee wat de achtergrond daarvan is?

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina