Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 326 / Bezoekers Vandaag: 2189
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 400
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Maximaal aantal lange treinen in schaduwstations
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 14 feb 2022 :  20:03:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb een aantal lange treinen rijden die niet op het zichtbare station stoppen omdat ze te lang zijn voor de stationssporen, deze treinen rijden door het station, eigenlijk van schaduwstation naar schaduwstation.

Om te voorkomen dat deze lange treinen staan te wachten voordat ze het volgende schaduwstation in mogen, en dus de rest van de treinenloop beïnvloeden, wil ik dat er in schaduwstations 1A en 2A maar maximaal 3 van de lange treinen staan. (dus max 3 per schaduwstation).

1 trein is 3,5 meter en past maar in 3 van de 6 sporen van dit schaduwstation, de overige passen in alle 6, behalve als er bij de laatste 3 sporen al een (te lange) trein staat. Het is dus soms wat passen en meten.

Ik heb al zitten vogelen maar ik kom er niet helemaal, of eigenlijk helemaal niet, uit. Via logische acties, treinroutes etc.

Wie kan mij op weg helpen?

Merci

Download Attachment: StationMartinsdijk.zip
49,7 KB

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 14 feb 2022 20:04:35

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  12:06:12  Toon profiel  Reageer met citaat
ideetje: je kan die lange trein een korte vaste route geven, bij vertrek, waarbij hij die lange opstelplaats in het volgend schaduwstation claimt en de trein, die daar in de weg staat, zelfs start.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 15 feb 2022 :  23:36:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik ga er eens over nadenken hoe het allemaal te realiseren, er zijn nog zoveel dingen die ook nog geregeld moeten worden.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  12:21:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan via speciale actie ook een "GO" laten uitvoeren voor een trein die in de weg staat in het schaduwstation waar die lange trein naar toe moet.
En daarna zal die lange trein de hele weg reserveren als hij nergens kan stoppen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  13:35:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Kan je ook door logische of speciale acties laten bepalen dat er maar één kleine trein in het langste dynamische blokgroep kan?

Ik heb het momenteel zo ingesteld dat alleen de lange trein in de langste blokken van het de twee ss mag. Met als gevolg dat wanneer de lange trein in het bovenste ss staat en het spoor in het benedenste ss leeg is, en de wanneer de rest van het ss vol is, het stilstaat.



Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  16:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Er is geen logische actie o.i.d. waar je kan kijken hoe lang een trein is.
Je kan wel een logische actie maken met blok bezet door treintype of trein en dan aanvinken welke lok of treintype.
Maar dat is star want maak je de trein langer dan moet je er aan denken deze uit de logische actie te halen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 16 feb 2022 :  19:16:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij de telfunctie kun je een groep blokken aangeven waar je het aantal treinen telt, waarbij ook de treinlengte als criterium kan worden toegevoegd. De lengte vergelijk je dan met een bepaalde waarde, bijvoorbeeld langer dan x meter.
Met die telfunctie kun je een logische actie bepalen en die kun je weer gebruiken in de variabele routes (waar je ook de treinlengte als criterium kunt toevoegen).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 22 feb 2022 :  19:48:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ben even druk geweest, dus weinig tijd gehad.

Wat heb ik gedaan. Ik heb twee vaste routes aangemaakt voor de lange trein, eentje van SS1 naar SS2, en uiteraard eentje van SS2 naar SS1.

Een logische actie aangemaakt die kijkt of de desbetreffende loc in het blok van het SS staat, zo ja, dan nog een logische actie die kijkt of het spoor in het andere SS vrij is, zo ja dan wordt via een speciale actie de juiste vaste route gestart, en in die vaste route is een logische actie opgenomen die alle blokken die nodig zijn claimt.

Getest is het van SS1 naar SS2, nu kijken of het andersom ook werkt.

Waar ik nu naar wil kijken is dat er in de blokken van de schaduwstations, waar dus de lange trein in komt, wel een korte trein van maximaal 80 cm mag staan, dit om zoveel mogelijk treinen kwijt te kunnen.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 22 feb 2022 20:50:34
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 22 feb 2022 :  21:55:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Nog een aanvullende suggestie. Je kunt het claimen van blokken ook in de vaste route zelf regelen door de betreffende blokken naar het witte vlak [Speciale Opties] in de eigenschappen van het betreffende blok in de vaste route te slepen.
Houd er bij het claimen wel rekening mee dat er naar een geclaimd blok geen andere treinen zullen rijden, maar dat er niet wordt gecontroleerd of de geclaimde blokken vrij zijn.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 23 feb 2022 :  13:10:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik ga dat eens proberen, want ik had wat te vroeg gejuicht, het claimen van de blokken werkt niet zoals ik het toegepast heb.

Update. Dat werkt, de blokken worden keurig geclaimd. Nog verder testen.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 23 feb 2022 20:44:18
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 23 feb 2022 :  19:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een schaduwstation waar lange treinen niet op elk spoor passen.
Als zo'n lange trein onderweg is naar het schaduwstation (met een combinatie van een telfunctie en logische actie wordt dat bepaald), wordt een variabele route actief die het vertrek van een trein blokkeert uit alle te korte sporen. De eerstvolgende trein die vertrekt maakt dan per definitie een van de lange sporen vrij.
In mijn situatie is het niet nodig, maar je kunt het lot een handje helpen door een trein op een van die lange sporen versneld te laten vertrekken.
Vaste routes doe ik bij voorkeur niet aan.

groet, Huub


Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 23 feb 2022 :  20:45:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Kan jij je database eens plaatsen, kan ik eens kijken hoe jij dat doet.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 23 feb 2022 :  21:07:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wat oudere backup met bovendien nog wat later toegevoegde rotzooi die niet relevant is voor mijn baan, maar het gevraagde deel zit hier wel in.
Kijk bij de logische acties, telfunctie en variabele routes naar wat er met Sb7 begint en waar ook >215 of >225 in de omschrijving staat.
Voor het begrip, de getrokken treinen rijden normaal gesproken van blok 312 naar de combi 601/604. Van daaruit wordt er teruggestoken naar de blokken 701/709.

groet, Huub

Download Attachment: Huub2017.zip
54,25 KB

Bewerkt door hubertus op 23 feb 2022 21:08:17
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 23 feb 2022 :  22:26:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dank je, zal me er van de week eens in verdiepen.

Ik denk dat er bij mij ook teveel treinen op staan. Het rijdt allemaal goed, en er zijn nog vrije blokken in de schaduwstations, maar een paar treinen minder zou het misschien makkelijker maken.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 23 feb 2022 23:20:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 24 feb 2022 :  09:11:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je 1 hele lange trein wil laten rijden op je baan en je hecht daar aan zou je ook kunnen denken aan een blok in beide schaduwstations wat alleen voor die trein is. Dan sluit je in variabele routes alle treinen uit voor dat blok in elk schaduwstation.

Vaak is het hoe meer je wil regelen met vaste routes en/of logische actie hoe vaster het komt te staan.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 24 feb 2022 :  11:51:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat heb ik geprobeerd Wim, maar omdat ik (te)veel treinen heb rijden, komt het vast te staan, omdat de lange trein in bijv. SS1 staat, kan er geen andere trein in SS2 als alle sporen vol zijn daar, behalve het spoor wat geresrveerd is voor de lange trein. Dus ik zou graag alle sporen willen benutten voor alle treinen.



Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 24 feb 2022 :  14:25:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geprobeerd wijs te worden uit je baanontwerp maar dat lukt niet.
Geen idee wat voor beeldscherm jij hebt maar bij mij past het in ieder geval niet op het scherm.

Het grote nadeel van jouw schaduwstations is dat er altijd een spoor vrij moet zijn in 1A en 2A anders kom je niet in 1B of 2B.

Die lange trein die dan ook alleen in 1A of 2A past kan heel slecht vertrekken want hij past niet in 1B of 2B en dan is het een vereiste dat hij ook past in 1B of 2B.
En dat kan je alleen oplossen door minder treinen op de baan te zetten.

Geen idee hoe lang je treinen zijn maar als die variëren van kort tot heel lang dan vindt ik persoonlijk dat een dynamisch schaduwstation teveel ruimte verliest.
Zelf heb ik bijvoorbeeld in schaal N mijn schaduwsporen van 180 tot 200 cm. opgedeeld in 4 blokken van 45 tot 50 cm. Hier kan ik dan een mix van treinen zetten en heb ik weinig verlies aan ruimte.



Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 24 feb 2022 :  18:44:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Ik heb twee beeldschermen naast elkaar staan. Ondanks dat je bijna niet op de schermen kijkt vind ik het prettig om, als er wat is, het snel te kunnen vinden, vandaar dat ik het zo ruimtelijk heb opgezet. Zeker in de test fase.

Beetje onduidelijke foto, maar er zijn nog blokken genoeg vrij in de B stations om door te rijden. Wat ik het liefst zou willen is dat ik een mogelijkheid heb om twee sporen, achter elkaar, vrij te houden voor doorgaande treinen.



Het idee achter mijn schaduwstations is om natuurlijk opstelplaatsen te hebben voor alle treinen. De treinen stoppen stoppen eerst in 1A of 2A. Daar moet alleen een spoor vrij zijn om de trein vanuit het paradespoor (1A) of vanuit de spiraal (2A) in het SS te krijgen. Ze hoeven niet meteen door te rijden naar het SS wat er achter ligt. De SS 1B en 2B zijn kleiner en daar rijden de lange treinen doorheen, die hoeven daar niet te stoppen. Het nadeel is dat daar wel een doorgaand spoor vrij moet zijn. Dat gebeurd ook 9 van de 10 keer wel. Is dat niet zo, dan vertrekt de lange trein niet uit SS 1A of 2A. Dat werkt eigenlijk wel prima zo als het nu is.

Wat ik wel vind, is dat koploper niet altijd de meest logische keuzes maakt hoe de treinen optimaal neer te zetten in de SS en. Maar doorgaans staat het netjes vol, met de lengte optimaal benut. Maar omdat er lange, zeer lange, korte en zeer korte treinen rijden is het soms niet optimaal, maar dat hou je toch.

Wat ik nog wel wil oplossen, iets voor later, is de keuze van het blok om door te rijden door de 2 B stations. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Koploper kiest dan de vaak moeilijkste weg. Bijv. het onderste spoor is dan vrij, dus de trein zou rechtdoor kunnen rijden met een hogere snelheid, maar Koploper kiest dan een spoor uit waar er over meerdere wissels moet worden gereden. Dus niet de makkelijkste weg.



Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 24 feb 2022 18:55:08
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 24 feb 2022 :  19:31:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat is namelijk het nadeel van dynamische blokgroepen.
Koploper zoekt de mogelijkheid met het minste verlies en dan kan je niet zelf bepalen. Een trein van 50 cm. zal hij niet in een spoor van 200 cm. zetten als er al een trein van 50 cm. in staat. Dan heb je een verlies van 100 cm. en zal Koploper kiezen voor een nieuw spoor wat leeg is.
Vandaar dat ik zelf kies hoe een schaduwspoor te vullen door gebruik te maken van korte blokjes van ca. 50 cm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina