Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 121 / Bezoekers Vandaag: 5760
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselstraat in delen vrijgeven.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Pecro

Netherlands
85 berichten

Geplaatst - 16 jan 2022 :  16:29:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte lezers,
Hoewel ik al langere tijd met Koploper bezig ben en dus het programma een beetje ken dacht ik, loop ik nu toch tegen een probleempje aan. Ik heb al de zoekfunctie gebruikt doch ik kom niet tot een werkend geheel. Ik wil op mijn baan van blok 22 naar blok 5 rijden. Hiervoor is er een lange wisselstraat nodig welke ik in delen vrij wil geven, vooral als er maar met een enkel loc gereden wordt, in dit geval met de Raillion. Als ik de loc automatisch laat rijden door de loc van 22 naar 5 te slepen wordt de wisselstraat helemaal geel. Zodra de loc bezetmelder 7.08 bereikt van het engelse wissel, kleurt de hele wisselstraat rood, ook blok 5. De wisselstraat wordt pas vrij gegeven als de loc op de eerste bezetmelder van blok 5 komt. Heb al heel wat zitten experimenteren maar het lukt mij niet. Ik zal wel ergens iets vergeten of niet ingesteld hebben maar ik kan het niet vinden wat. Graag jullie visie. De baan is nog lang niet klaar in koploper maar ik wil dit eerst zien opgelost te krijgen want ik denk het meer nodig te hebben. Het gaat hier dus alleen om de wisselstraat van blok 22 naar blok 5. Ik heb het baanplan bijgevoegd.


Download Attachment: PetRia.zip
15,9 KB

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 16 jan 2022 :  16:42:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan bij onderhouden van de wisselstraat bij "vrijgave & lengte wisselstraat per wissel opgeven wanneer deze moet worden vrijgegeven.
Als je dan elke wissel van detectie voorziet en de wissel op deze melder vrijgeeft en in het baanontwerp koppel je de bezetmelder aan de wissel dan krijg je dat de wisselstraat gedeeltelijk wordt vrijgegeven maar hij kan niet omgezet worden omdat hij nog bezet is in het baanontwerp.

Maar dat werkt alleen als je met volledige detectie werkt en mijn ervaring is dat dit niet zo betrouwbaar is. Elke as moet stroom afnemen en een kleine hapering is al foute boel.

Een goed werkende oplossing is om bij de "Instellingen per database" bij tabblad "Seinen/wissels" het vinkje "Vrijgave op basis van lengte te gebruiken" dat kan je bij de aanvullende blokgegevens aanvinken of het wel of niet van toepassing is.

De voorwaarde is wel het werkt alleen bij geijkte treinen en de lengte van de trein moet ook goed zijn ingegeven.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 16 jan 2022 16:45:11
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 16 jan 2022 :  21:34:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Ik rijd met gedetecteerde en geijkte treinen. Ik heb de wissels voorzien van een bezetmelder en ben al een paar dagen aan het proberen om het werkend te krijgen zoals het in de helpfile wordt beschreven. Maar ik zal wel iets verkeerd doen of over het hoofd zien. Ik zal jouw suggestie in ieder geval eens proberen.

Pecro
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 21 jan 2022 :  21:20:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik verkeerd doe. Het lukt mij niet om de wisselstraat in delen vrij te geven. Wil iemand eens een blik werpen op het baanplan om mij een duwtje in de goede richting te geven.
Heb de opmerkingen van wim verwerkt in het bijgevoegde baanplan.

Pecro.

Download Attachment: PetRia.zip
16,37 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 jan 2022 :  09:48:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie dat je bij vrijgeven wisselstraten in het rechtse gedeelte diverse bezetmelders aangevinkt heb.
Dat gedeelte gebruikte ik nooit en is ook niet nodig, wat de gevolgen zijn heb ik geen idee.

Je moet het linkse gedeelte gebruiken en dat ziet er goed uit.

Maar het belangrijkste zie ik niet.
Je moet je bezetmelders in het baanontwerp tekenen en koppelen aan de wissels.
Wissel 21 is gekoppeld aan bezetmelder 70.8
Wissel 18 is gekoppeld aan bezetmelder 70.7
Maar de wissels 13, 7, 8, 11, 3 en 4 zijn nergens aangekoppeld terwijl er wel teksten in het scherm staan dat er bezetmelders zijn.
Een tekst heeft geen functie een bezetmelder wel.

Als alles goed is ingevoerd in het baanontwerp en je zou een lok op een wissel zetten dan moet je eens proberen om in het scherm een wissel te schakelen door er op te klikken met de muis, als het goed is krijg je dan de melding dat de wissel bezet is en schakelt hij niet om. Ook zie je de bezetmelder oplichten op het scherm.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 22 jan 2022 :  17:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Pecro,

Als je de bezetmelders, die in een wisselstraat zitten, invult in het rechter deel van het overzicht, worden de wissels en de lijnstukken, die aan de bezetmelders zijn gekoppeld rood gekleurd als de wisselstraat bezet is.
Door dan [] Gebruik altijd 'Vrijgeven na bezetmelding' aan te vinken kun je ervoor zorgen dat het wissel wordt vrijgegeven als hij niet meer bezet is.
Als je namelijk de bezetmelders van de wisselstraat niet opgeeft in de blokeigenschappen, zie je ze niet in het linker gedeelte van het overzicht en kun je ze daar niet selecteren.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 jan 2022 17:49:21
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 22 jan 2022 :  19:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Pecro vroeg om een methode van eerder vrijgeven van de wissels die in een wisselstraat zitten.

Overigens geef ik alle te verwachte bezetmelders bij de blokken op, anders krijg je spookmeldingen of moet je ze daar uitschakelen.

Ik heb beschreven hoe ik dit vroeger gedaan heb en waarvan ik weet dat die voor 100% werkt.

De methode is als volgt:
Stel wissel 1 krijgt de stroom via bezetmelder 8.1
Wissel 2 via bezetmelder 8.2
Wissel 3 via bezetmelder 8.3

In de wisselstraat geef je dan (in het linker deel in)bij vrijkomen straat in:
Wissel 1 komt vrij op bezet worden van bezetmelder 8.2
Wissel 2 op bezetmelder 8.3
Het rechterdeel vergeet je gewoon.

Tevens koppel je in het baanontwerp bezet melder 8.1 aan wissel 1, bezetmelder 8.2 aan wissel 2 en bezetmelder 8.3 aan wissel 3.

Resultaat een trein, die voor 100% is gedetecteerd, rijdt over de wisselstraat (wissel 1, wissel 2, wissel 3), zodra de trein bezetmelder 8.2 activeert wordt wissel 1 vrijgegeven.
Maar hij zal niet schakelen en gekozen kunnen worden door een andere trein. immers de bezetmelder is nog geactiveerd in het baanontwerp en dat blokkeert het schakelen, kiezen etc.

Simpeler kan ik het niet maken.
Als jij een betere oplossing heb prima, maat gooi geen twee manieren door elkaar want dan heb ik geen idee of de door mij voorgestelde methode werkt.
En testen kan ik dat ook niet want nu in met N-spoor rij wil ik geen volledige detectie meer hebben en komen bij mij de wissels vrij door te rijden met lengte vrijgave.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 22 jan 2022 19:55:28
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 jan 2022 :  11:07:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn


Simpeler kan ik het niet maken.
...
En testen kan ik dat ook niet want nu in met N-spoor rij wil ik geen volledige detectie meer hebben en komen bij mij de wissels vrij door te rijden met lengte vrijgave.



Ik rij N met dezelfde benadering. Ik doe het echter niet per wissel, mijn wisselstraten heb ik in twee langere delen onderverdeeld, een wissel of drie van de zes bv. Geeft iets meer vertraging maar minder problemen met detectie omdat er meerdere draaistellen op één bezetmelder rijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 23 jan 2022 :  11:53:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, bedank voor jullie reacties.
Wim, ik heb het rechtergedeelte aangevinkt omdat dat in het helpmenu ook wordt medegedeeld dat ik dat moet doen. Ik had nog niet alle bezetmelders gekoppeld omdat ik eerst maar wilde proberen of ik de eerste wissels vrij kon geven. Ik heb nu wel alle wissels en lijnen verbonden en ook een afstand ingevuld. Echter er komt geen verandering in het vrijgeven. Als ik een loc op een wissel plaats kan ik het wissel niet omschakelen maar ik krijg ook geen mededeling dat deze bezet is.

Dirk, ik had bij de blokken, heb alleen even gekeken bij "blok5 van blok 22", hier had ik 1 bezetmelder niet opgegeven. Doch ook deze aanpassing geeft nog geen verbetering.

Heb het aangepaste baanplan bijgevoegd.

Peter


Download Attachment: PetRia.zip
16,48 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 23 jan 2022 :  17:29:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Zoals jij het beschreven is het een prima methode, maar dan moet je wel de bezetmelders van alle wissels opnemen in de te verwachten wissels bij de blokdefinities. Dan kun je ook alle bezetmelders selecteren om een wissel vrij te geven.
Ik geef alleen de bezetmelders in het blok als te verwachten bezetmelders op. Dat werkt ook goed en je hebt dan geen last van spookmeldingen.
Wat ik aan wilde geven waarvoor de rechter kant van het tabblad Wissels vrijgeven' kunt gebruiken, voornamelijk om de wisselstraten te laten meekleuren als bezet, net als de blokken. En het is een alternatieve methode om wissels individueel vrij te geven.

Hallo Peter,

Ik zal ook eens in je database duiken om te zien waarom het nog niet werkt zoals je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 24 jan 2022 :  19:37:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik heb naar je database gekeken, maar voor mij is het niet helemaal helder welke bezetmelders je hebt toegewezen aan wissels of delen van de wisselstraten. Zoals Wim ook al heeft aangegeven is deze toewijzing nodig om wissels of delen van wisselstraten eerder vrij te geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 25 jan 2022 :  11:46:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Sorry dat mijnbaan plan niet helemaal duidelijk is. Ik wil wel een ander overzicht maken waarop duidelijk de bezetmeldpunten voor deze wisselstraat staan. Ik stel de hulpvaardigheid die ik hier krijg zeer op prijs en kan er alleen maar van leren. Ik heb er ook begrip voor als je er geen tijd meer in wilt steken.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 25 jan 2022 :  16:24:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Je geeft aan in de wisselstraat een aantal bezetmelders te hebben opgenomen. Zijn dat bezetmelders 70.6, 70.7 en 70.8. Zitten die aan een wissel of tussen de wissels.
Verder zie ik veel sporen met maar één bezetmelder. Voor korte sporen, waar langzaam gereden wordt is dat een prima oplossing, maar als je er wissels en wisselstraten mee wilt vrijgeven kun je toch beter twee melders per blok gebruiken en nog mooier elke wissel van een bezetmelder voorzien.
Als je dan de bezetmelders opneemt in de te verwachten bezetmelders bij de blokdefinities kun je ze ook gebruiken om wissels individueel vrij te geven.

Dat je de wisselstraat rood ziet kleuren bij het bezet worden van bezetmelder 70.8 komt doordat je deze bezetmelder ergens hebt opgenomen in de rechterkant van het tabblad Vrijgave Wissels. Dan kleuren namelijk de aan de bezetmelder gekoppelde wisselstraten mee met het bezet worden.

Ik zal er nog eens verder in duiken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jan 2022 :  20:28:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

H
Als je dan de bezetmelders opneemt in de te verwachten bezetmelders bij de blokdefinities kun je ze ook gebruiken om wissels individueel vrij te geven.




Aangezien ik alternatieve wisselstraten heb neem ik steeds de eerste wissel en de laatste op een aparte bezetmelder. Die zijn steeds dezelfde ook al kiest koploper de alternatieve wisselstraat. Die detectie combineer ik dan met een stuk rail of aansluitende wissels om een redelijke bezetmelder lengte te hebben. Zo ben ik naar de tweedeling van mijn wisselstraten gegroeid, want een derde bezetmelder kon ik niet altijd in "te verwachten bezetmelders" kwijt ....Herinnering na 10-12 jaar...


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 25 jan 2022 :  21:57:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Fijn dat er nog eens naar wilt kijken. Ik heb hier een overzicht van de door mij gebruikte bezetmelders voor de wisselstraat.
7.08 W 22
7.07 W 18 + lijn30
68.4 lijn 38
67.4 W7 + W8 + W13 + lijn 37
68.6 W11 (deze had ik toch vergeten te koppelen, heeft geen effect)
68.5 W3 + W4

Deze bezetmelders had ik wel opgenomen in de wisselstraat(22 naar 5).

Hopelijk helpt het met het zoeken naar de oorzaak dat het niet werkt.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 26 jan 2022 :  21:20:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik ga eens kijken of ik het voor elkaar kan krijgen dat delen van de wisselstraat eerder vrij worden gegeven. Ik kom erop terug.

Het systeem van Theo is ook een goede methode om mee te werken. Ik zal kijken in hoeverre jouw bezetmeldingen daar al in passen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 jan 2022 :  16:43:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik ben met je database bezig geweest en heb nu voor de wisselstraten naar blok 4 (vanuit 1, 3, 5, 11, 14, 20 , 21, 22 en 23) geprobeerd de wissels in de wisselstraten eerder vrij te geven op basis van de bezetmelders die je in de wisselstraten hebt gebruikt.

Ik heb daarvoor bij de blokdefinitie van blok 4 eerst de te verwachten bezetmelders opgenomen. Deze heb ik vervolgens gebruikt om de wisselstraat in delen vrij te geven. Dat heb ik gedaan in de linkerkant van het window Vrijgeven en Lengte bij de definities van de wisselstraat.

Omdat ik niet exact weet waar de bezetmelders in de wisselstraat zitten en ook de logica daarachter niet helemaal snap, kan het zijn, dat de wissels nu te vroeg worden vrijgegeven. Dan moet je voor die wissel weer één bezetmeldpunt verder nemen om de wisselstraat vrij te geven.

Hierbij de aangepaste database. Ik hoop dat het je voldoende inspiratie en inzicht geeft om ook andere wisselstraten in te stellen op vervroegde vrijgave. Mocht het niet lukken, dan hoor ik dat weer graag. Dan zoeken we verder.



Download Attachment: PetRiaDHM20220127.zip
16,57 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 28 jan 2022 :  22:03:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Bedankt voor je inspanningen. De wissels worden nu wel eerder vrij gegeven in jouw database. Ik heb nu de vinkjes in het rechter gedeelte weggehaald in mijn wisselstraat en nu werkt het wel. Moet het nog wel even beter afstellen maar de basis is nu in ieder geval aanwezig. Ik zal het wel verkeerd bergrepen hebben wat je nu rechts precies op moet geven.
Nogmaals mijn grote dank.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 29 jan 2022 :  21:31:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Goed te horen dat het werkt.
Eigenlijk zijn er twee manieren om de wissels eerder vrij te geven. De eenvoudigste methode gaat via het linker gedeelte van het scherm. Met het rechter gedeelte kan het ook, maar dat is wat ingewikkelder. Het linker gedeelte gebruik je wanneer je de bezetmelders niet in je routes hebt opgenomen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 31 jan 2022 :  11:34:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Met je laatste opmerking maak je me toch weer nieuwsgierig omdat ik wel bezetmelders aan de wissels heb. Staat er ergens in de Koploper pdf een wat duidelijker uitleg hoe dit gebruikt kan worden? Heb het niet kunnen vinden of verkeerd gezocht. Uiteraard mag jij het ook proberen uit te leggen maar je hebt al de nodige tijd en moeite genomen dus dat wil/durf ik niet meer te vragen. Maar het is ook geen probleem om het zonder bezetmelders te kunnen doen maar ik probeer graag het een en ander uit vooral als je weet dat die mogelijkheid er in zit.

Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 31 jan 2022 :  21:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Allereerst zit er een storende fout in mijn verhaal. In de laatste zin wordt gesproken over het linker gedeelte, dat je zou gebruiken als je de aan de wissels gekoppelde bezetmelders niet meeneemt in de te verwachten bezetmelders. Dat moet echter het rechter gedeelte zijn.

In kort komt het hierop neer:
Je kunt, zoals nu is gedaan, in een route van het ene blok naar het andere blok alle bezetmelders opgeven, die je dan tegenkomt. Als je dan in het window [Vrijgave en lengte wisselstraat] naar het linker gedeelte gaat [Vrijgeven na bereiken bezetmeldpunt] gaat, zie je bij elke wissel alle opgegeven bezetmelders terug. Je kunt dan dus per wissel opgeven op welke bezetmelder die vrijgegeven moet worden.

Als je echter niet alle te verwachten bezetmelders opgeeft, bijvoorbeeld omdat je alternatieve wisselstraten gebruikt en je dus niet weet welke bezetmelders je tegenkomt, dan werkt de bovenbeschreven methode niet. Dan zie je in het linker gedeelte alleen de standaardbezetmelders van het volgende blok.
Je kunt dan in het rechter gedeelte [Vrijgeven na bezetmelding] nog opgeven op welke bezetmelder de wisselstraat vrijgegeven moet worden. Dat werkt het beste als je dan ook het vinkje []Gebruik altijd "Vrijgeven na bezetmelding" aanvinkt. Deze methode is wat minder flexibel dan de methode met de te verwachten bezetmelders.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Pecro

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 02 feb 2022 :  16:33:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Bedankt voor je reactie. Ik ga hier nog eens uitgebreid aandacht aan besteden. Ben met meer dingen bezig met deze baan zoals een aantal vaste routes dus het kan even duren voor ik een reactie laat zien.

Peter

Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 02 feb 2022 :  16:36:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik herken dat beeld. Ik zie je reactie vanzelf een keer langskomen. Veel plezier met de verdere ontdekkingsreis.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina