Auteur |
Onderwerp |
|
berttrein
Netherlands
64 berichten |
Geplaatst - 08 jan 2022 : 15:03:51
|
Hallo,
Mijn baan krijgt steeds meer vorm en het rijden gaat redelijk goed. Nu heb ik in 1 blok (55) het probleem dat de locs al bij de 1e bezetmelder stoppen in plaats van bij de 2e. BM 1 is 7.8 en de 2e bm is 7.1. Waarschijnlijk is het iets heel simpels maar in de bestanden kan ik niets raars vinden. Alvast bedankt voor jullie hulp! Mvgr Bert
Download Attachment: TreinCadier.zip 36,71 KB |
|
Bonaza
Belgium
786 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2022 : 16:34:03
|
Dag Bert,
In koploper kan er niet gestopt worden op de eerste bezetmelder. Dit is de aanmelding van de loc. De tweede bezetmelder is de stopmelder. Ik denk niet dat je probleem in koploper zit, maar dat dit een hardware probleem is. Een valse bezetmelding op de tweede melder door een of andere reden.
Groeten
Marcel |
|
|
janspoor
256 Posts |
Geplaatst - 08 jan 2022 : 21:41:41
|
Waarschijnlijk inderdaad een valse bezetmelding op de tweede melder, bv. de laatste wagon van de vorige trein die verlicht is. De locomotief van die vorige trein heeft dan abusievelijk het blok al vrijgegeven.
*Zo ge't moakt, zo hedde't!* |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2022 : 13:31:51
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door berttrein
Nu heb ik in 1 blok (55) het probleem dat de locs al bij de 1e bezetmelder stoppen in plaats van bij de 2e.
Kijk eens: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=6627
Een jaar geleden had je een soortgelijk probleem.
Gr, Ben. |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2022 : 14:55:43
|
Hallo allen, dank voor jullie reacties.
De vorige keer lag het aan de aansluitklemmen op de bm die naast elkaar lagen en contact maakten. Dat kan nu niet bm 7.8 en 7.1. Ik moet dus op zoek naar een hardware probleem en geen verkeerde instelling in koploper. Ik laat weten als ik weer een stap verder ben. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1039 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2022 : 16:00:17
|
Zet eens een stroomafnemer, bijvoorbeeld een lok, op bezetmelder 7.1 en daarna op 7.8
Kijk eens wat er dan gebeurt. Als het goed is zie je in het testscherm van koploper maar 1 bezetmelder oplichten. Als ze beide oplichten dan maken ze onderling contact.
Dan weet je ook direct of ze in Koploper per abuis omgekeerd zijn ingevoerd bij het blok.
Mvtgr,
Wim Romijn. N - DR5000 - loconet |
|
|
rjr
Netherlands
144 Posts |
Geplaatst - 10 jan 2022 : 09:19:15
|
je kunt ook even je communicatie logging aanzetten, en dan alleen bezetmeldinge: Wijzigingen. Dan kun je precies zien welke melder wanneer veranderd. ( al schrik je dan misschien wel van de vele meldingen die langs komen. )
Kun je zien of beide melders gelijk reageren, of dat ze afzonderlijk reageren. Gebruik dit zelf altijd om even proef te rijden over een route en te kijken of de melders op de juiste volgorde binnen komen.
Groet, Roelco |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 15 jan 2022 : 17:50:49
|
Hallo,
Ik heb vandaag enkele testen gedaan. Bm 7.1 geeft af en toe spontane bezetmeldingen. Ik heb daarna een rail geflext om het goed van de rest te scheiden maar het pribleem blijft. Bij het laten lipen van het testprogramma zijn er een aantal bezetmelders die om de zoveel tijd een bezetmelding geven zonder dat er iets rijdt. Bij bm 7.1 lopen er drie draadjes van bm door een kabelgoot naar de beezetmelder. Dat moet toch kunnen (heb ik andere plaatsen met meer kabels). Afstand van bm 7.1 naar bezetmelder is ongeveer 1 meter. Wie heeft een suggestie? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet, Bert |
|
|
phdirk
Netherlands
2583 Posts |
Geplaatst - 15 jan 2022 : 20:55:35
|
Hallo Bert,
Welk merk en type bezetmelder gebruik je. De Viessmann 5233 zijn erg gevoelig voor overspraak en dus spookmeldingen is mijn ervaring. Wellicht een overbodige opmerking, maar heb je ook de aansluitingen op de bezetmelders zelf goed nagekeken. Er hoeft maar een draadstreng uit te steken en af en toe contact te maken en je hebt al een probleem. Als je de rails gescheiden hebt door een zaagsnede helpt het ook om de zaagsnede op te vullen met houtlijm. Wel eerst de zaagsnede goed schoonmaken. Er hoeft maar een klein slijpschilfertje in te liggen en je kunt al valse bezetmeldingen krijgen.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Jappoe
Netherlands
14 Posts |
Geplaatst - 15 jan 2022 : 23:01:37
|
Wat voor bedrading gebruik je tussen de bezetmodules. Bij de S88 werden voorheen flat cables gebruikt deze zijn erg storingsgevoelig, zeker als een stroomvoerende draad in de buurt hebt. Bedrading van de bezetmeldpunten aan de rails naar de modules kunnen gerust naast elkaar liggen. Deze bijten elkaar niet. Dat is wel weer het geval als ze langs een stroomvoerende draad lopen. Je had ze in kabelgoot liggen begreep ik. Als daar ook een stroomvoerende kabel in ligt kan dat problemen geven. Hou bedrading voor de voeding van de rails, verlichting etc altijd ver van je bezetmeldbrdrading |
|
|
berttrein
Netherlands
64 Posts |
Geplaatst - 16 jan 2022 : 17:48:36
|
Hallo Dirk en Jappoe, dank voor jullie reacties. Ik gebruik de S88sd16n teriugmelders. Als ik jullie adviezen lees, denk ikmdat ik nig eens goed de verschillende kabels bij langs moet gaan om eea uit te sluiten. Ik gebruik patchkabels RJ45 tussen de terugmelders. Voor de aansluiting op de baan gebruik ik de standaard dunne kabels.
Als ik alles bijlangs ben geweest, meld ik mij weer. Met vriendelijke groet, Bert
|
|
|
phdirk
Netherlands
2583 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2022 : 20:34:44
|
Hallo Bert,
Op zich zou je dan geen storingen verwachten, tenzij de RJ45 kabels erg lang zijn, zeg maar meer dan 3 m.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Henny
Netherlands
105 Posts |
Geplaatst - 18 jan 2022 : 10:50:37
|
er kan weldegelijk gestopt worden op de eerste bezetmelder, dit geef je aan bij de blokgegevens. stopplaats aanklikken en daar opgeven welke lengte trein reageert op de bezetmelder. in eerste instantie dacht ik daaraan toen ik je probleem beschrijving las. vooral omdat hij steeds daar stopt.
Henny Noordhoek (Duiven gld) IB-H0m-LTD-Koploper |
|
|
|
Onderwerp |
|