Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 258 / Bezoekers Vandaag: 4693
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 logische en speciale acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 02 jan 2022 :  22:10:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste.

IK heb een baan in opbouw. alleen wil ik me eens gaan verdiepen in de logische en speciale acties. Is er ergens iets te vinden wat een beetje uitlegt waar je rekening mee moet houden als je iets wilt. Of is het gewoon iets proberen en dan maar hopen dat je in de richting zit?
Op dit moment is het vanuit de handleiding niet heel duidelijk voor mij om iets op te zetten.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 03 jan 2022 :  12:27:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Met logische en speciale acties is eigenlijk bijna alles te bereiken. In de grote koploper handleiding staat alles wel vermeld maar deze is niet echt altijd een duidelijke cursus. Paul was een fantastisch programeur maar handleidingen schrijven was niet echt zijn ding. De beste manier om de logische acties en speciale acties onder de knie te krijgen is te doen en te doen...
Het beste wat je kan doen is voor ogen halen wat je wil maken. Bijvoorbeeld: Treinen die bepaalde dingen in gang zetten of dergelijke. Dan kan je meer gerichtte vragen op dit forum stellen waarbij we je dan kunnen helpen.

mvg

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 03 jan 2022 12:28:36
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 jan 2022 :  22:46:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Bij het werken met logische acties en speciale acties is het belangrijk de volgende vuistregels voor ogen te houden.

Met logische acties bepaal je of er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan, bij voorbeeld staat een trein in een blok, rijdt een trein van het ene naar het andere blok enzovoorts.

Vervolgens kun je met het al dan niet waar zijn van de logische actie een speciale actie aan sturen. Een speciale actie zorgt dan op basis van een logische actie dat bijvoorbeeld iets op de baan wordt geschakeld, een geluid wordt afgespeeld, of het treinverkeer stopt.

Er kan daarnaast via schakelaars, tefuncties en sequensen nog een heel ingewikkeld systeem van allerlei zaken worden opgezet, maar dat komt vanzelf als je de basis onder de knie hebt, dus een logische actie kijkt of een bepaalde situatie zich voordoet en vervolgens kun je met een speciale actie iets laten gebeuren.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 04 jan 2022 :  09:06:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Dirk.

Als ik je goed begrijp maak je met een logische actie de basis voor een speciale actie. Ik moet dus ook eerst beginnen met de juiste logische actie te kiezen/maken voordat ik via een speciale actie naar mijn doel wil.

Dus de volgorde van maken is dus: logische actie> speciale actie (> (als ik zover ben) telfunctie, schakelaars en sequensen).
Ik ben hier helemaal nieuw in.

op mijn vorige baan had ik hier al iets van maar dat heb ik 1 op 1 over genomen dus totaal de gedachten erachter niet doorgehad. Vandaar dat ik nu deze vraag stelde.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 jan 2022 :  17:24:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Je zit voor 99% op de goede weg. Meestal 'bestuur' je met een logische actie een speciale actie. Dat is een goede manier om mee te beginnen.

Je zult dan zien dat je soms ook een speciale actie op een andere manier aansturen, bijvoorbeeld met het bezet worden van bepaalde bezetmelders.

Als je de basis eenmaal doorhebt kun je het nog uit gaan breiden met telfuncties, sequensen en dergelijke. Daar kun je heel complexe functies mee aansturen, zoals bijvoorbeeld knipperende teksten, momentschakelaars en dergelijke.
En als je tegen vragen aanloopt, gewoon weer op het forum melden.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 04 jan 2022 17:25:39
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  08:14:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Dirk heeft de eerste beginselen van het gebruik van logische en speciale acties hier al prima uitgelegd.
Omdat er over het algemeen veel vragen zijn over dit onderwerp heb ik de afgelopen dagen zelf een documentje in elkaar gedraaid, waar nog veel meer mogelijkheden van het gebruik van logische acties, speciale acties, telfuncties en sequences worden uitgelegd. Hopelijk heeft iemand hier wat aan.

Groet,

PaulRoman

Download Attachment: Koploper_logische_acties_vs1.pdf
1224,77 KB

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  09:07:05  Toon profiel  Reageer met citaat
@ PAul. Dank voor dit documentje. Het geeft zeker wel wat inzicht in hoe het een en ander werkt.

Nu loop ik toch weer ergens tegenaan waar door mijn idee nog niet werkt. Zoals eerder gezegd is mijn baan nog niet zover af dat ik het in praktijk kan testen. Maar als het goed is maakt dat voor koploper niet uit.

Nu het volgende: Mijn baan bestaat uit een schaduwstation een spiraal naar het eerste station daarna stijgend naar een splitsing waar het hoofdstation daarna van 2 zijde ingereden kan worden. Tot zover geen probleem. NU wil ik mijn getrokken IC om en om en elke zijde het hoofdstation in laten rijden. Ik dacht dit te doen door een logische actie aan te maken die opmerkt als er een door blok 19 gaat en dan een speciale actie inwerking zet die vervolgens blok 30 blokkeert. en nog zo'n combinatie die dit doet uit blok 31 blokkeer blok 20.
Helaas werkt dit niet. Prima is goed om de boel te leren. Maar wat doe ik niet goed, want dat moet het zijn. Nu kunnen jullie waarschijnlijk zeggen doe dit en dan werkt het. Alleen denk ik juist dat ik hier minder van leer dan dat jullie zeggen je moet in die of die richting denken. Juist om mij de kans te geven om het te leren.

Mochten jullie toch in mijn bestand zitten, willen jullie dan ook even kijken wat ik fout heb gedaan bij blok 25. Getrokken ic gaat daar niet naar blok 31. Die stopt in 25 en begint te knipperen, treinstellen gaan er wel door heen en als ik er een in blok 25 zet en de opdracht geef om naar blok 31 te gaan doe t die het wel.

Download Attachment: vleutenstein.zip
8,95 KB

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  09:28:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Hiervoor kan je beter een logische actie en telfunctie gebruiken.
Maak 2 telfuncties 1 voor blok 19 en 1 voor blok 20.
Als blok 19 een waarde heeft groter of gelijk aan 1 dan blokkeer je die richting met een variabele route, voor blok 20 doe je dat ook.

Niet vergeten om als een trein in blok 19 is de waarde van de telfunctie voor blok 20 op nul te zetten. zo ook voor blok 20 de waarde van blok 19 op nul te zetten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  09:44:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Wat je waarschijnlijk over het hoofd ziet is dat de logische acties alleen waar zijn op het moment dat er zich een locomotief in het respectievelijke blok bevindt. Op dat moment wordt de speciale actie uitgevoerd, dus is de blokkade actief. Maar zodra dat niet meer het geval is is ook de blokkade dus niet meer actief. Je moet dus zien te onthouden dat er een locomotief door het blok is gereden.
Wim gaf je hiervoor al de oplossingsrichting aan.

Succces,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  10:12:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Als een treinstel wel, en een getrokken trein niet verder rijdt staat er meestal ergens een vinkje verkeerd bij keer lok, bij de route bepaling in de definitie van de blokken. Dat is bij jouw probleem ook het geval.
Als je in testmode werkt, zie je niet dat je treinstel op een gegeven moment de verkeerde kant op gaat rijden, en lijkt het dus of hij op de betreffende plek gewoon zijn richting vervolgt. Een getrokken trein kan niet van richting veranderen, en slaat dus op tilt. Bij mij heb ik het probleem inmiddels opgelost.

Zoek en ge zult vinden.

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  11:04:43  Toon profiel  Reageer met citaat
@ Wim.

Moet ik dit voor elke loc apart dan aanmaken of kan ik dit voor een treintype aanmaken. Met andere woorden kan het zo zijn dat de ene trein de waarde voor een andere trein op nul zou kunnen zetten? of ben ik nu echt te moeilijk aan het denken?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  12:24:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt dit ook met een variabele route oplossen.
Dan moet je het zoeken bij het 'Gecombineerde verbod' in het tabblad divers van de variabele routes.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  12:47:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub.

Klopt mijn gedachten?
Ik maak bij een gecombineerd verbod een reeks aan welke de trein zou moeten volgen en het laatste bloknummer is dan het blok waar die niet doorheen mag als hij de hele reeks heeft gevolgd tot en met de een na laatste.
Als dit zo is kan ik dan het beste gelijk een tweede reeks maken maar het het verschil dat deze dan de andere richting op is. Gelijk nog een vraagje geld dit dan voor alle getrokken treinen of voor een bepaalde loc?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  12:47:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard, je kan het per lok of treintype of gewoon voor alle.

Zelf heb ik dit per treintype gedaan maar ik zet het aantal niet op 1 maar hoger. (kan het zelfs het aantal regelen met schakelaars op het scherm)
Als je namelijk van 1 uitgaat is alles om en om en dat is zo voorspelbaar, zet je het aantal bijvoorbeeld op 2 dan kan het zijn dat het om en om is maar het kan ook zijn dat de trein 2 maal dezelfde kant op gaat en dan pas wordt gedwongen om de andere route te kiezen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 06 jan 2022 12:48:39
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  12:50:54  Toon profiel  Reageer met citaat
@wim.

Helder. Nu is mijn gedachte op dit moment juist die voorspelbaarheid. Om de reden om het te begrijpen namelijk. Maar jou uitleg is omtrent het wat minder voorspelbaar maken heel duidelijk is. Dank je

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  19:08:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door richard

Hoi Huub.

Klopt mijn gedachten?
Ik maak bij een gecombineerd verbod een reeks aan welke de trein zou moeten volgen en het laatste bloknummer is dan het blok waar die niet doorheen mag als hij de hele reeks heeft gevolgd tot en met de een na laatste.
Als dit zo is kan ik dan het beste gelijk een tweede reeks maken maar het het verschil dat deze dan de andere richting op is. Gelijk nog een vraagje geld dit dan voor alle getrokken treinen of voor een bepaalde loc?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd



Als de trein een bepaalde reeks blokken heeft gevolgd (en daarbij kun je ook alternatieve blokken opgeven), dan mag het laatste blok niet gekozen worden. Met twee van dat soort routes kun je het dus inderdaad voor beide richtingen inrichten. Het zijn variabele routes, dus je bent helemaal vrij om te kiezen voor welke treinen die gelden. De opzet van mijn baan is vergelijkbaar met die van jou. Vanuit de spiraal van de schaduwstations kan ik linksom of rechtsom door het station. Ik gebruik dit dus zelf om een trekduw-trein altijd heen en weer door mijn station te laten rijden.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  22:04:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je Huub. Dit is wel een stuk makkelijker dan met logische en speciale acties en telfuncties. Wel blijft het een interessant onderdeel om uit te zoeken.

Dank je wel

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 jan 2022 :  22:40:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor de uitgebreide beschrijving over het gebruik van logische en speciale acties.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaulRoman

127 Posts

Geplaatst - 07 jan 2022 :  08:03:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Met plezier gedaan ! Hopelijk heeft iemand er wat aan. Voor jou is het allemaal gesneden koek uiteraard. Als jij of anderen nog aanvullingen of verbeteringen hebben dan hoor ik het graag. Dan maak ik een versie 2. Misschien voeg ik dan ook nog wat toe over telfuncties en sequences.
Misschien zou het wel handig zijn om dit soort documenten ergens centraal benaderbaar te hebben, maar ik weet niet hoe of wat er op het forum mogelijk is.

Groet,

Paul

Schäßburg an der Kokel
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 07 jan 2022 :  18:09:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals bedankt Paul voor je genomen moeite. Hoewel ik het nog niet echt goed heb gelezen ben ik wel van mening dat het een waardevol document is. Als er een toevoeging bij komt over telfunctie en sequensen ben ik je daar zeker dankbaar voor.

Waar ik nog wat in zie is misschien een beschrijving hoe je een precies in elkaar zet. dus een compleet voor beeld. Dit om te kunnen zien hoe je het een en ander aan moet vliegen. In mijn oude baan had ik een kopspoor waar een loc ontkoppelde en een andere de rijtuigen ophaalde. Dit gebeurde ook met logische en speciale acties. Misschien een idee om dit uit te schrijven?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Bewerkt door richard op 07 jan 2022 18:50:41
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 07 jan 2022 :  20:36:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb je document nog niet met de ogen gelezen om te zien of er nog aanvullingen zijn. Dat ga ik zeker nog doen.
Het zou inderdaad mooi zijn als er, net als voor plaatjes en geluiden een plek op het forum zou zijn voor dit soort documenten. Daar zou dan ook de instructie van Chris Burger kunnen staan.
Wellicht dat Erwin Kooij zoiets kan aanmaken.

Edit:
In de map waar de handleiding van Chris staat, staan al veel documenten. Daar zou jouw handleiding Logische en Speciale Acties zo bij kunnen. Ik weet alleen niet hoe je het daar krijgt.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 jan 2022 20:40:44
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina