Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 113 / Bezoekers Vandaag: 6963
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Starten Vaste Route via Speciale Acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

flyerman

Netherlands
209 berichten

Geplaatst - 30 dec 2021 :  12:01:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Koploper doorgronden is af en toe een lastige bezigheid. Soms klink het simpel maar om het dan in de praktijk te brengen is lastig, dan loop je tegen bepaalde dingen aan.

Zoals ook nu weer.

Ik heb twee doodlopende sporen in het station waar respectievelijk, een Sprinter en een Plan V staan. Dit zijn blok 106 en blok 107.

Nu wil ik dat er ten alle tijden 1 van deze treinen blijft staat, dus de Sprinter mag vertrekken wanneer de Plan V er staat en andersom. Ik heb twee logische acties gemaakt, eentje die kijkt of de Plan V in het blok staat en eentje die kijkt of de Sprinter in het blok staat.

Deze logische acties, indien waar, sturen een speciale actie, om de vaste route voor de respectievelijk trein te starten. En hier loop ik vast.

Bij de vaste route(Plan V en Sprinter, dat zijn de namen van de vaste routes), heb je verschillende opties wanneer de route klaar is. Als ik bij de vaste route invul dat de route herhaalt moet worden, gaat de route weer opnieuw beginnen, de logische en speciale acties worden lijken dan niets te doen.

Wanneer ik aanvink bij de vaste route dat de trein in het blok moet wachten of moet stoppen met automatisch rijden, dan gebeurd er nooit meer wat, ook dan ziet het er naar uit dat de logische en speciale acties niet werken.

Wat doe ik hier fout? Database zit erbij. Althans, dat wilde ik doen maar kan niet uploaden, server error.

Merci

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 30 dec 2021 14:09:05

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  14:37:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Martin,

Het lijkt wel of er de laatste dagen meerdere zijn met server errors. Voor het bekijken van dit probleem moet je toch echt wel je database plaatsen.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  18:48:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Heb het al vaker gehad wanneer ik mijn database wil uploaden.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 30 dec 2021 19:18:05
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
875 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  19:06:21  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door flyerman



Ik heb twee doodlopende sporen in het station waar respectievelijk, een Sprinter en een Plan V staan. Dit zijn blok 106 en blok 107.

Nu wil ik dat er ten alle tijden 1 van deze treinen blijft staat, dus de Sprinter mag vertrekken wanneer de Plan V er staat en andersom.




Dat kun je prima regelen in de vaste route: vertrekken van de Sprinter op basis van tijd maar met extra conditie dat een bepaalde trein (Plan V) in een bepaald blok X of Y stil moet staan.


[url=https://abload.de/image.php?img=vr4ujtz.png][/url]

En dat doe je ook omgekeerd: Plan V mag vertrekken als Sprinter stil staat in blok Y of X.

Helpt dat?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  20:01:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Die opties kende ik nog niet, ga dat morgen eens proberen.

Bedankt Ben.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  21:56:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even als aanvulling op de door jou gekozen opties. Ik denk dat alles het beste werkt wanneer je een korte vaste route maakt, dus bijvoorbeeld voor het rijden naar het eerstvolgende blok en dan de vaste route beëindigt met automatisch rijden. De door jou genoemde opties werken inderdaad zoals je beschrijft, maar geven niet het resultaat dat je wilt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 30 dec 2021 :  22:18:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben niet zo'n fan van vaste routes en zou het in dit geval met een variabele route oplossen.
Je werkt al met logische acties. Als je in de stamgegevens van de variabele route bij "geldt wanneer" kiest voor "logische actie", verandert de inhoud van het tabblad Divers. Daar komt dan de mogelijkheid om het vertrek uit een blok te blokkeren zolang de logische actie waar is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 31 dec 2021 :  12:46:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Op zich werkt het Ben, alleen heb ik het probleem dat ik die instellingen niet in het eerste blok kan doen, dus het blokt waar de trein uit start.

De trein rijdt naar het volgende blok, in dit geval 105, en wacht daar keurig op een trein die in blok 107 moet komen te staan.

Alleen zou het zo moeten zijn dat de trein in het start blok zou moeten wachten, en dat lukt niet, ik kan namelijk in het startblok niets instellen. Wel in het blok dat na het startblok komt, maar niet in het eerste blok.

Ik zal wel iets fout doen :)

Edit: Simpele aanpassing: Een blok eerder begonnen met de vaste route.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 31 dec 2021 13:08:30
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 31 dec 2021 :  20:59:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Er is ook een oplossing denkbaar met een blokgroep waarbij je als eis stelt dat er max en min één trein in de groep mag staan. Dan zal de aankomst van de tweede trein de eerste laten vertrekken...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  14:58:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Helaas werkt het nog niet zo als het zo moeten. Soms wacht de trein netjes op de trein in het volgende blok, maar na dat het 1 keer goed is gegaan doen ze weer wat ze zelf willen.

Download Attachment: StationMartinsdijk.zip
59,95 KB

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  15:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
In de simulatie werkt het zoals je mag verwachten.
De trein in blok 106 mag pas vertrekken als in blok 107 een stoptrein stilstaat en omgekeerd. Maar mogen vertrekken betekent niet dat er ook daadwerkelijk vertrokken wordt, want dat is ook weer afhankelijk van de wachttijd. Als beide stellen naast elkaar staan op 106 en 107 zal de trein die de minste wachttijd heeft, als eerste vertrekken en daarna zal ook de tweede vertrekken als daar de wachttijd van is verstreken (want aan de eis van de stilstaande stoptrein in het andere blok was al eerder voldaan).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  16:08:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat dacht ik al, dus het werkt zoals ingesteld. Helaas is dat niet wat ik wil, ik wil altijd één van de twee in het blok houden.

Andere oplossing zoeken.

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  16:15:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan zou ik als eerste de oplossing van Theo proberen, is in elk geval een heel eenvoudige.
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  16:51:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Dat is zeker eenvoudig, maar de twee treinen mogen ook wel eventjes naast elkaar blijven staan. Anders wordt het zo voorspelbaar.

Ik ga straks eens kijken wat ik met logische acties kan.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 09 jan 2022 17:04:58
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  17:27:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan doe je alleen de minimale bezetting van de blokgroep.
En de wachttijd kien je zo uit dat de eerst aangekomen trein ook altijd als eerste zal vertrekken.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  17:29:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kan een wachttijd instellen bij blokgroepen.

En ook bij logische acties wordt het voorspelbaar.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 09 jan 2022 :  18:55:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Inderdaad is dit een simpelere optie, dit werkt nu nog even spelen met de wachttijd dat lukt nog niet helemaal. De ene trein komt erin, de andere vertrekt meteen.

Er is ook zoveel mogelijk met Koploper, dat je soms te moeilijk zoekt.

Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 09 jan 2022 19:25:14
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 10 jan 2022 :  20:32:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Nog even een vraagje, dat de beide treinen even in het blok staan werkt niet, zodra er eentje binnenkomt gaat de andere weg.

Alle opties die ik aan zou kunnen vinken zijn niet aan te vinken. Wat doe ik (weer) fout?

Merci

Ecos 2 met Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 11 jan 2022 :  09:49:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dit staat in de helpfile:
Vertraging vrijgave .. sec na enkele treinbeweging
Als er slechts één treinbeweging tegelijkertijd mag zijn, kan het handig zijn om de vrijgave hiervan iets te vertragen. Bij binnenkomst van een trein zal het nog .. seconde duren voordat een andere trein mag gaan rijden. Alleen als de optie 'enkele treinbeweging' is geactiveerd, is het mogelijk om hier een waarde in te geven.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - DR5000 - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

flyerman

Netherlands
209 Posts

Geplaatst - 11 jan 2022 :  13:20:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van flyerman  Reageer met citaat
Oei, de spreekwoordelijke tik op de vingers. :)

Dat mag je zeggen want veel is uit de helpfile te halen, en ik zoek daar ook altijd het eerste. Zo ook nu gedaan. Alleen niet in de grote helpfile, maar met F1 zodat je info krijgt per regel.

En ik kreeg het niet veranderd omdat het spiegelei op groen stond een niet op rood.

Merci



Ecos 2 met Koploper

Bewerkt door flyerman op 11 jan 2022 18:48:41
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina