Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 120 / Bezoekers Vandaag: 120
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 120
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Waterkraan stoomdepot
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Antoine

56 berichten

Geplaatst - 15 dec 2021 :  22:56:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Momenteel bouw ik een stoomdepot waar een loc wordt voorzien van kolen, asresten verwijderen, water bijvullen etc. Voor elke stap maak ik een apart blok met in elk blok alleen een stopmelder. Via een vaste route zal de loc stoomdepot benaderen.
In het water bijvullen blok wil ik de waterkraan via een servo naar de loc draaien. Vervolgens na bijv. 1 minuut draait de kraan weer terug. De loc rijdt dan verder naar het volgende blok.
In welke richting moet ik de oplossing hiervoor zoeken? Speciale acties, sequensen, macro’s, ik hoor graag jullie adviezen, liefst eenvoudige oplossingen.

Groetjes, Antoine

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 16 dec 2021 :  17:59:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Antoine,

Veel gegevens geef je niet. Heb je zelf al iets geprobeerd ? Dit moet op te lossen met bezetmeldingen en logische en speciale acties. Stuur ook je database al eens mee.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 16 dec 2021 :  19:15:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Marcel,

Ha, ha, dat klopt! Ik ben al aan het stoeien geweest in Koploper. Maar dan voornamelijk met logische en speciale acties en sequensen. Waar het mij om gaat is het principe begrijpen van deze termen. En of het hier mee mogelijk is dit te realiseren. Graag wil mijn gedachten gang met jou delen:

aanmaken van twee logische acties:
1. waterkraan draaien naar loc als lok stil staat in blok
2. waterkraan draaien van loc als lok stil staat in blok

dezelfde speciale acties maken
1. waterkraan draaien naar lok, zet adres servo recht
2. waterkraan draaien van lok, zet adres servo afbuigend

Dan wil ik dit in sequensen zetten omdat je daar een rusttijd van bijv. 1 minuut tussen beide acties kunt ingeven.

Aangezien ik mijn depot nog aan het bouwen ben, heb ik deze nog niet getekend in Koploper. Mijn vraag voor nu is of mijn redenering klopt?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 16 dec 2021 :  20:45:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi Antoine,

Ik volg je redenering. Ik denk dat je zelf geen sequens nodig hebt. Je kan een speciale actie toch ingeven bvb. uitvoeren na 1 minuut.

grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 16 dec 2021 :  22:19:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Mogelijk ter verheldering.
Met een logische actie ga je na of aan een bepaalde bepaalde voorwaarde wordt voldaan, bijvoorbeeld staat een bepaalde loc stil in een bepaald blok.
Met een speciale actie kun je bepaalde dingen laten gebeuren, bijvoorbeeld een trein laten stoppen, geluidsbestand afspelen etc.
Met sequensen kun je bepaalde zaken in volgorde laten gebeuren.

Ik denk dat voor jouw waterkraan het beste de volgende oplossing kan worden gemaakt:

Logische actie maken die kijkt of de stoomloc het blok van de waterkraan is ingereden en gestopt.
Als die logische actie waar is zorgt een speciale actie dat een waterkraan naar de loc draait.
Daarnaast is er dan een speciale actie die gedurende anderhalve minuut verhindert dat de trein weer gaat rijden.
Ook is er een speciale actie gemaakt die na een minuut de waterkraan weer terugdraait.

Succes met de verdere uitwerking.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

willem22

Netherlands
85 Posts

Geplaatst - 17 dec 2021 :  13:11:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van willem22  Reageer met citaat
Aantal jaren geleden ook eens wat gedaan met kolen en water nemen.
Geen perfecte uitvoering maar toch leuk om te zien.

https://m.youtube.com/watch?v=ZepfqNShTD8


https://m.youtube.com/watch?v=_qT5Suf-52k

Grt.Wil.
Ga naar bovenaan de pagina

Antoine

56 Posts

Geplaatst - 19 dec 2021 :  21:37:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste heren,

Dank je wel voor jullie reaktie! Ik zit in ieder geval op het juiste spoor. De youtube filmpjes zijn een mooie inspiratie. Ik begrijp nu ook het verschil en verband tussen logische acties en speciale acties.

Wat ik mij wel nog afvraag is het volgende: Kan ik met 'Onderhouden gegevens per trein- & bloktype' niet instellen dat de lok bijv. 1.5 minuut blijft wachten alvorens hij het blok verlaat. Of wordt dit overruled door de logische actie?

Groetjes,
Antoine
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 20 dec 2021 :  19:55:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Antoine,

Ik heb dat nooit goed uitgezocht. Het zou kunnen dat dat goed werkt. Gewoonlijk werkt hetgeen in trein/bloktype is opgenomen goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina