Auteur |
Onderwerp |
|
asselt4
Netherlands
90 berichten |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 11:19:16
|
Beste mede spoordersHier weer een vraagje van mij Wil met de hoofd baan beginnen heb de helft ongeveer klaar wil aan het 2 keer lussen leggen moeten die ook als blok ingevoerd worden ze moeten later toch weer weg(rij met marklin) of kan ik dat gewoon zonder blok aan te maken Willen ze daar over heen rijden? Of is het verstandiger om een blok aantemaken Mvr Jaap Marklin.Intellybox.K.Rails
J v Asselt |
|
C_Jabaaij
217 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 14:56:36
|
Het zijn in ieder geval blokken. Maar bij Märklin heb je toch geen keerlusproblemen? Voor soepel door een keerlus rijden moet de keerlus uit twee blokken bestaan.
Koos Jabaaij. |
|
|
n/a
196 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 18:00:58
|
Hallo Koos,
Ik ben op dit moment een keerlus aan het bouwen en dacht daarbij aan één blok. Kun je mij uitleggen waarom het beter is daarvoor twee blokken te gebruiken?
Groet, Rob
Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 19:54:00
|
Rob,
Bij een keerlus, hoeft niet altijd zo te zijn, krijg je het volgende:
Het blok voor de keerlus is nr. 1 en als de keerlus 1 blok is dan zou dat bloknr. 2 kunnen zijn.
Als je nu rijdt van blok 1 naar 2 is dat dan linksom of rechtsom kan namelijk beide zijn. Hoe moet de wissel dan staan? Tevens rij je daarna van blok 2 naar 1 en dat geeft problemen. Koploper denkt aan keren.
Maak je van de keerlus 2 blokken dan rij je rechtsom van 1 naar 2 dan 3 en dan weer naar 1. Linksom is het dan van 1 naar 3 dan naar 2 en dan weer naar 1.
Zo duidelijk?
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
Bewerkt door Wim Romijn op 14 mrt 2007 19:56:15 |
|
|
n/a
196 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 20:51:07
|
Hallo Wim,
Bedankt voor je uitleg. Als ik het goed begrijp is het voor mijn baan niet noodzakelijk. Zou jij eens willen kijken of dat ook klopt?
Ik heb drie keerlussen, blok 14, 45 en 46.
Met vriendelijke groet,
Rob
Download Attachment: Zolderbaan.bck 114,73 KB
Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 21:04:58
|
Hallo Rob,
Dit is nu inderdaad zo'n situatie dat het niet hoeft. Bij blok 14 zou je er namelijk last van hebben als je in blok 9 terug kan komen.
Eigenlijk moet je niet praten over een keerlus maar een blok wat omgepoold moet worden.
Zelf heb ik een identieke situatie op mijn baan.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
asselt4
Netherlands
90 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 21:06:22
|
Hallo Koos en Wim Voor mij is het alleen maar een nood uitvoering omdat ik nog niet vedder kan bouwen omdat mijn proefbaan in de weg ligt Daarom wil ik even een nood keer lus maken Maar ik kan er natuurlijk altijd even een blok van maken Maar de vraag is of dat echt nodig isMvg. Jaap
J v Asselt |
|
|
n/a
196 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 21:19:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Eigenlijk moet je niet praten over een keerlus maar een blok wat omgepoold moet worden.
Hallo Wim,
Het is duidelijk. Bedankt dat je even wilde kijken. Ga vol goede moed weer verder bouwen.
Groet, Rob
Edits Booster, MRDirect, Koploper, HO, 2 rail. |
|
|
asselt4
Netherlands
90 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 21:45:05
|
Beste Wim ER zit er nog een op dit draadje maar ik bedoelde een dood lopend dubbel spoor wil gewoon een lus in leggen om terug te rijden Moet dat ook een blok zijn of kan dat zonder Mvg jaap
J v Asselt |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 14 mrt 2007 : 21:46:32
|
Hallo Jaap,
Als het een echte keerlus is, rails, wissel, rondje dan moeten er twee blokken van gemaakt worden.
Als het een verbinding is tussen 2 wissels dan zou je dat stuk rails bij de wisselstraat kunnen opnemen.
Neem je bij de keerlus het rondje op bij de wisselstraat dan loop je vast want de wisselstraat moet dezelfde wissel 2 maal zetten eerst rechtdoor en dan afbuigend en dat gaat niet.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
asselt4
Netherlands
90 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2007 : 09:04:25
|
Hallo Wim IK heb het steeds over een keer lus maar ik geloof dat het geen keer lus is IK heb 2 sporen liggen heen en terug maar ik kan nog niet vedder bouwen i.v.b met proefbaan nu wil ik even een lus er in leggen om naar het andere spoor te komen dat wil ik weten of ik er ook een blok van moet maken omdat het later toch weer weg moet Het is maar een nood oplossing Mvg Jaap Marklin HO
J v Asselt |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2007 : 09:25:39
|
Jaap,
Je zou de rails van de lus vast kunnen maken aan de stopmelder van een van de blokken.
De stopsectie mag gerust enkele meters zijn, dan kan je later gewoon verder bouwen.
Het enige nadeel is dat het blok wat erg lang is geworden en dat het even kan duren voordat het blok vrij wordt gegeven, maar dat is tijdelijk.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
|
Onderwerp |
|