Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 64 / Bezoekers Vandaag: 4511
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 679
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kom er niet uit
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rav4

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 22 feb 2021 :  17:59:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Ben een beginner met digitaal rijden en heb een testbaantje gemaakt aan de hand van een voorbeeld die ooitgemaakt is voor 1 van de vorige versies.
Het is een eenvoudig railplaan wat bestaat uit een ovaal met daarin 3 stationssporen. Hiervoor gebruik ik gebogen wissels. Verder 8 bezetmelders, 2 per blok en 4 blokken.
Mijn probleem is dat ik er niet uit kom. Telkens als ik test krijg ik een ander resultaat dan beschreven.
Bedoeling is dat er 3 treinen rijden, 1 goederen via vaste route en 1 railbus en 1 personentrein. Deze laatste 2 via een variabele route.
Wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar. Zou er misschien iemand eens naar de bijgesloten zip kunnen kijken en mij vertellen wat ik nu verkeerd doe?
De wissels kan ik schakelen via de icoontjes in het baanplan, de locs kan ik ook handmatig besturen, maar daarna houdt het op.
Rijdt Marklin C rails, gebruik de ecos 50200 en digikeijs decoders.

Hoor graag hoe en wat.

Groet,
Pieter

Download Attachment: modelspoormagaz.zip
3,82 KB

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  18:17:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pieter,

wat wil niet lukken ?

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  19:15:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pieter,

Erg lang heb ik nog niet naar jouw database gekeken, maar er is een ding waar ik eerst mee zou beginnen.

Als je naar de bezetmeldpunten van blok 1 kijkt, dan staat daar "uit blok 4: 2.01, 2.02"
Je hebt 50% kans dat dit klopt. Het hangt er vanaf of de loc van links of van rechts komt.

Om dit te voorkomen zal je een extra blok naast blok 4 moeten plaatsen (achter elkaar).
Voor een rondje moet je altijd minimaal 3 blokken doorlopen. Dan is de volgorde van de bezetmelders altijd duidelijk (als je alles goed invult).

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  20:27:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Pieter,

Ook even je baanplan gedownload en ingelezen in koploper.

Hierbij mijn opmerkingen:
1- Er zijn geen seineigenschappen opgegeven;
2- In het bloktype 'gewoon' (vrije baan) mogen treinstellen/trekduw keren, in het bloktype 'station' niet!?
3- De ingegeven vaste treinroute voor goederetreinen heeft als eigenschap alleen blok 4......? Ik zou er voor kiezen om blok 1 en 2 te blokkeren voor goederetreinen, dan heb je geen vaste treinroute voor de goederetrein nodig en Koploper regelt de rest!
4- Omdat je ovaal maar uit 2 blokken bestaat (1-4 & 2-4 & 3-4) loopt heel de boel vast als er 2 goederetreinen op het baanplan staan, ze kunnen nergens heen want alle blokken zijn bezet!

De beginnerscursus, op deze site te downloaden, van Chris Burger is een hele fijne cursus om mee te starten. Deze is inclusief baanplan en uitleg!

Groet,
Gerard van Kemenade
Ga naar bovenaan de pagina

rav4

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  20:59:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo te lezen dus heel wat foutjes en slordigheden aan mijn kant.
Bedankt voor de tips. Ga er mee aan de gang en kom er nog op terug.

Groet,
Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  21:01:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Pieter,

Vaste en variabele routes eruit en beginnen met de basis.
Met deze database kun je geen rondjes rijden. Je mist een blok in het ovaal en ook de verbindingen tussen de blokken kloppen niet (onderhouden blokken).
Zoals Gerard aangaf, start met de beginnerscursus van Chris Burger.
En pas als het allemaal rijdt, kun je met vaste en variabele routes verfijningen aanbrengen, voor het rijden zijn die niet nodig.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  21:23:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Gerard, over die seineigenschappen zou ik me niet al te druk maken. tegen de tijd dat Pieter daar aan toe is is het vroeg genoeg om daar naar te kijken.

Over een ding kunnen we het wel eens zijn.
Op dit baanplan zullen nooit en te nimmer 3 treinen rijden. Het is al een wonder als er überhaupt een trein rijdt.
Binnen no time staat de boel op slot omdat alles op elkaar wacht.

Blok 4 zal minimaal 2 blokken moeten worden en nog mooier drie blokken om een enigszins vloeiende treinenloop te hebben.

Terug naar het tekenbord zoals ze zeggen.

Bouw eerst een baantje uit de beginnerscursus en ga daar mee an de slag om de basis onder de knie te krijgen.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

rav4

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 22 feb 2021 :  22:56:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ga inderdaad ook maar eens kijken naar de beginnersbaan die hierboven genoemd wordt.

Groet,
Pieter
Ga naar bovenaan de pagina

rav4

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 26 feb 2021 :  16:05:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Na lezen van het document en dat vertalen naar mijn testbaantje is het gelukt om 2 loc's automatisch te laten rijden, waarbij steeds gewisseld wordt tussen de 3 stationssporen. Heb idd 5 blokken aangemaakt en alles loopt nu goed. Ga nu stap voor stap andere mogelijkheden uitzoeken, zoals pendelen en goederensporen.

Denk dat mijn volgende project idd de testbaan wordt, van Chris.

Allen bedankt voor de tips en aanwijzingen.

Groet,
Pieter

Bewerkt door rav4 op 26 feb 2021 16:07:50
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina