Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 112 / Bezoekers Vandaag: 2621
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Rijden naar opstelsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wim Romijn

Netherlands
981 berichten

Geplaatst - 04 feb 2021 :  17:16:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een instelling gemaakt bij:
Blokken: volgorde keuze dat in blok 35 de personen treinen kiezen uit de volgorde blok 52, 48, 44 en dan 40.
Goederen treinen moeten de volgorde 40, 44, 48 en 52 aan houden.

Dit gaat prima tijdens het rijden.
Zodra ik echter op de button "Rijden naar opstelblokken" of F7 doe dan wordt de volgorde niet meer aangehouden en rijden de personen treinen als eerste naar blok 40 etc.

Komt dit bekend voor?
Onderstaand mijn database.

Download Attachment: Tauben.zip
38,95 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  17:57:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Citaat uit de handleiding:

Wanneer bij één of meerdere blokken de indicatie 'opstelspoor' is geactiveerd, worden deze als eerste gekozen om het vol rijden zo snel mogelijk te laten plaatsvinden.

Dat komt overeen met jouw waarneming.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  19:24:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Die tekst had ik niet gezien in de handleiding.
Overigens wel raar want alleen het laatste blok in de serie is het type opstelblok. (blok 43, 47, 51 en 55)
Bij het kiezen in blok 35 voor blok 40, 44, 48 en 52 hoeft een trein van max. 35 cm. helemaal niet te weten wat er na deze blokken komt en al helemaal niet als er bv. bij blok 40 ook nog blok 41 en 42 tussen zit die ook blokken zijn in vrije baan evenals blok 40.

Maak wel een schakelaar aan waar ik dit ga regelen dan ben ik van dat probleem af.

Ik heb al een logische actie die aan gaat bij rijden naar opstelblokken om de wachttijd op te heffen, daar kan ook een blokkade om te rijden naar blok 38 bij, dan kunnen ze niet vertrekken en is het probleem opgelost.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  20:28:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Dat is in deze situatie de beste oplossing, denk ik ook.

Het lijkt erop dat de hele optie "Blokken: volgorde keuze" uitgeschakeld wordt bij het rijden "Naar opstelblokken".

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 05 feb 2021 :  21:43:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik wil namelijk de personen en goederen treinen een beetje scheiden in het schaduw station zodat ik eventueel meer of minder treinen van een bepaald soort kan laten rijden.
Te bepalen door schakelaars per type trein.

Als ze door elkaar staan dan kan het voorkomen dat bijvoorbeeld alle goederen treinen vooraan staan en dat rijdt er geen personentrein als ik die alleen wil laten rijden.

Vandaar mijn keuze personen kiezen 52, 48, 44 en 40 terwijl de goederentreinen kiezen 40, 44, 48 en 52.
Dan is de kans dat de voorste trein in alle opstelsporen allemaal het zelfde type zijn nagenoeg nul.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 06 feb 2021 :  15:46:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Je kunt, maar dat is even wat werk, per trein of locomotief een specifiek opstelspoor maken. Deze sporen hoeven dan niet als 'Opstelspoor' te zijn gedefinieerd. Sterker nog er zitten geen als 'Opstelspoor' gedefinieerde blokken meer in de baan, omdat de treinen daar dan zouden stoppen, terwijl dat nog niet de bedoeling is.

Het werkt als volgt:
Je maakt voor elke trein of loc een vaste route die start in één van de blokken in de hoofdbaan, waar de betreffende trein in ieder geval een keer langs komt. De vaste route eindigt in het spoor waar je je trein wil stallen. In het eindblok moet je, dat klinkt tegenstrijdig, kiezen voor 'Automatisch verder rijden'.
Je moet er daarbij wel voor zorgen dat een afgestelde trein niet de vaste route voor een andere trein blokkeert. Dat kan wel eens wat gepuzzel zijn en mogelijk moet je nog een soort voorrangsregeling inbouwen, zodat het geheel van achteren naar voren wordt volgereden. Met logische acties is dat wel te doen.
Verder wordt en logische actie gemaakt die waar wordt als de optie "Rijden, naar opstelsporen" wordt geactiveerd. Deze logische actie start vervolgens de vaste routes naar de specifieke opstelsporen.
In het blok waar je de trein wilt stallen geef je in de vaste route als eigenschap voor dat blok op 'Stoppen, verder rijden op basis van logische actie.

Je maakt dan ook een logische actie die waar wordt als gekozen wordt voor 'Rijden, automatisch'. Dat is de logische actie die de trein weer uit het opstelblok doet vertrekken.

Het is niet de snelste methode, maar je krijgt alle treinen waar je ze wil hebben.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 feb 2021 15:54:22
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 06 feb 2021 :  16:14:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Zoals ik het nu heb opgelost met een schakelaar en logische actie rijden naar Opstel blokken voldoet prima.

Jouw idee lijkt mij op problemen te komen.

Ik heb namelijk 4 opstelsporen van elk 4 blokken.
Hier kan een mengelmoes aan treinen komen te staan doordat elk blokje ca. 40 cm. is.
Een spoor kan dan bezet worden met het volgende:
4 treinen van 40 cm.
1 trein van 80 cm. en 2 van 40 cm.
1 trein van 120 cm. en 1 van 40 cm.
1 trein van 160 cm.

Omdat nu in een vaste route te proppen gaat volgens mij nooit lukken en wat doe ik als de lengte van de treinen wisselend kan zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 07 feb 2021 :  17:20:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Mijn voorstel was inderdaad meer gericht om iedere trein zijn eigen opstelspoor te geven.

Jouw oplossing is flexibeler.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina