Auteur |
Onderwerp |
|
De treintjesgek
Netherlands
51 berichten |
Geplaatst - 29 dec 2020 : 21:03:59
|
Ik heb sinds kort de Märklin 39706 TEE RAm SBB. Daar zitten aan de motorwagen en het stuurstand-rijtuig elk 1 sleepcontact. Daardoor krijg ik door deze trein steeds spookmeldingen. Ik heb bij "koppelen stuurstand" naar een oplossing gezocht, maar daar kan ik niets mee. Is er überhaupt een mogelijkheid in koploper, of moet ik het sleepcontact onder het stuurstand-rijtuig verwijderen? |
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2020 : 22:09:07
|
Hallo Treintjesgek,
Je kunt bij instellingen per database > Remmen/Spooktrein/Massa > Minimaal vrije tijd bezetmelder/spooktrein, de tijd wat verhogen. Hier wat met de tijd experimenteren, net zo hoog als nodig is. Liefst niet te hoog want dan gaat de spooktreinbeveiliging slechter functioneren.
Groeten,
Jan |
|
|
De treintjesgek
Netherlands
51 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2020 : 22:20:06
|
Jan bedankt. Ik heb vergeten te melden dat niet zozeer tijdens het rijden als wel bij het gaan stilstaan de problemen optreden. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 30 dec 2020 : 07:45:27
|
Hallo Treintjesgek,
Dan wordt het een ander verhaal. Ik neem aan dat je met stroomdetectie werkt voor de bezetmelders, anders kan de tweede sleper geen invloed hebben. Misschien dat er soms te weinig stroom via die tweede sleper getrokken wordt (sleperomschakeling?) om de bezetmelder te activeren. Eventueel kun je met een weerstandje (2k2 0,25W), tussen de sleper en de massa, het stroomverbruik wat verhogen. Zorg er voor dat het weerstandje vrij ligt want dat wordt warm. Dat blijft uitzoeken waardoor het komt en proberen een oplossing te vinden.
Groeten,
Jan |
|
|
De treintjesgek
Netherlands
51 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 00:37:50
|
Hallo Jan, Om aan een nieuwe trein zelf te gaan solderen is geen optie. Echter, door op het internet te zoeken heb ik een oplossing voor het probleem gevonden. Het hoeft dus niet door trucjes in Koploper. Zie het filmpje hoe te handelen. https://youtu.be/rdeP6ynwwgI Bedankt voor jouw inzet.
|
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 09:46:24
|
Hallo Treintjesgek,
Goede oplossing, die sleper omschakeling heb je toch niet nodig bij computer gestuurd rijden. Goed gezocht en gevonden.
Groeten,
Jan |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 10:28:05
|
Zoals Jan terecht opmerkte:
quote: Ik neem aan dat je met stroomdetectie werkt voor de bezetmelders, anders kan de tweede sleper geen invloed hebben
Als je de omschakeling weglaat en alleen het sleepcontact van de motorwagen actief is, dan komt bij rijden met het stuurrijtuig voorop de bezetmelding toch veel te laat?
groet, Huub |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 10:58:29
|
Huub,
Daar heb jij weer gelijk. Het zou kunnen betekenen dat Treintjesgek nog niet achteruit met het treinstel gereden heeft met Koploper.
Het blijft gissen zolang we niet precies weten hoe een en ander is uitgevoerd op zijn baan en in Koploper.
Groeten,
Jan |
|
|
De treintjesgek
Netherlands
51 Posts |
Geplaatst - 02 jan 2021 : 12:04:28
|
Heren, gissen is niet nodig. Ik heb ook Plan-U’s van Artitec. Die hebben ook alleen een sleepcontact onder het motorvoertuig. Dus ook daarmee rijd ik alleen in één richting.
|
|
|
|
Onderwerp |
|