Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 91 / Bezoekers Vandaag: 2731
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 172
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vertraging wisselstraat vrijgeven
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Wim Romijn

Netherlands
1039 berichten

Geplaatst - 25 nov 2020 :  22:24:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Het vrijgeven van een wisselstraat staat bij de instellingen per database standaard op 2 seconden.
Als ik dit wijzig in 0 seconden, kan alleen door wisselstraat gehele detectie aan te zetten, en dit laatste dan weer uit te zetten dan zet Koploper dit weer op 2 seconden.

Ik rij met treinen van maximaal 80 cm. en heb bij de blokgegevens en wisselstraten staan dat de wissels vrijgegeven moeten worden op 80 cm. na de wissel en zit dan ook niet verlegen om extra tijd.
Iemand een idee om dit uit te schakelen.

Kan de lengte van 80 cm. korter maken maar zie liever die extra tijd vertrekken.

Ik heb ook geprobeerd om de wisselstraat vrij te geven op basis van de lengte van de treinen maar krijg dat niet aan de praat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 nov 2020 17:32:58

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  12:13:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb even geprobeerd of het te omzeilen.
Gehele detectie aangezet en de extra tijd voor vrijgeven op 0 sec.
Daarna bij alle treinen gehele detectie uitgezet.
Maar ook dan wordt er later vrijgegeven.

De vrijgave is ca. 40 cm. later dan wat zou moeten.
Ga de extra cm. korter maken zodat er geen extra tijd gebruikt gaat worden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 nov 2020 17:33:15
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
258 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  12:41:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Plaats eens je database??
Ik heb geen glazen bol.
M.vg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  14:22:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Bijgaand de backup

Download Attachment: Tauben.zip
37,29 KB

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 nov 2020 17:33:31
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  17:22:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kom niet uit het aantal cm. dat de wisselstraat eerder moet worden vrijgegeven.
Deze stond op 70 cm. maar de vrijgave is pas op 110 cm.

Dat is 40 cm. te laat.
Koploper neemt 2 seconden extra volgens de instellingen.

Maar ik begrijp die 40 cm. niet.
De treinen rijden bij mij 100 km. of 120 km. per uur, afhankelijk van het type.
100 km. is 27 meter per seconde, gedeeld door de schaal van 160 is 17 cm. bij 120 km. is dat 33 meter per seconde delen door 160 is 20 cm.

De 40 cm. te laat komt dan overeen met een snelheid van 240 km. per uur. En die snelheid rijden mijn geijkte treinen echt niet.

Op mijn H0 baan werkte ik met vrijkomen van bezetmelders, hierdoor moesten alle wielen stroom afnemen, ben overgegaan naar schaal N en wil deze methode niet meer gebruiken. Maar ik wil wel dat de wissels snel worden vrijgegeven.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 nov 2020 17:24:04
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  18:13:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Omdat die 2 seconde me op mijn baan nooit was opgevallen, heb ik het in een heel simpele baan geprobeerd om zeker te weten: twee treinen die allebei over hetzelfde wissel moeten. In dezelfde milliseconde dat de ene trein het bezetmeldpunt bereikt waar de wisselstraat moet worden vrijgegeven, wordt het wissel geschakeld voor de andere trein.
Dus wat ik al vermoedde, die 2 seconde wordt genegeerd als je niet vrijgeeft op basis van treinlengte.
Je moet dus ergens anders zoeken.

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 26 nov 2020 18:14:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  18:46:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Maak je gebruik van een echte bezetmelder of een berekende?
Ik maak gebruik van een bezetmelder plus .... cm rijden.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  19:05:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had het met een bezetmelder, dus ook nog met een virtuele melder geprobeerd. Zodra het virtuele punt is bereikt, wordt het wissel omgezet.
Uiteraard alles in de simulatie, maar op dit punt heb ik nooit een verschil bemerkt tussen simulatie en echt.
Kun je een voorbeeld geven van een wisselstraat op jouw baan waar het misgaat?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 26 nov 2020 :  19:17:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,
Welke wil je hebben, ze gaan namelijk allemaal fout.
Van 2-15, 4-15, 6-15, 14-2, 14-4, 14-6, 15-37, 19-36, 22-36, 25-36, 27-36, 29-36, 31-36, 34-14, 38-14, 41-37

Van deze heb ik de meeste last want ze geven de wisselstraat van het schaduwstation, doorgaande station en de wisselstraat in de baan veel te laat vrij.
Hierdoor staat er treinen onnodig te wachten.

Het zijn allemaal berekende bezetmeldpunten waarop vrijgegeven moet worden.
Als er vrijgegeven moet worden op een echte melder dan gaat het goed.

Waar heb jij de virtuele melder gezet, bij mij staan ze in de blokken en niet bij het vrijgeven van de wisselstraat.
Ik merk namelijk dat er verschillen zijn tussen doorrijden in cm. blokken of op andere plaatsen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 26 nov 2020 19:21:55
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  09:39:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Ik had de virtuele melder in het blok gezet.

Ik heb het ook geprobeerd met jouw database.
Uitgangspunt: een trein in blok 2 die naar blok 15 gaat en een trein in blok 14 die naar blok 2 gaat. Daarvoor moet wissel 16 worden omgezet.
Je hebt opgegeven dat een trein van blok 2 naar blok 15 wissel 16 op de vijfde melder vrij moet geven.
Hier de logging van het geheel:



Ik heb voor de duidelijkheid de meldingen genummerd.
In het blauwe kader is te zien dat tegelijk met de vijfde melding (= een virtuele melding), wissel 16 wordt omgezet.

Ik kan het voor meer blokken gaan proberen, maar ik durf wel de weddenschap aan dat je steeds hetzelfde ziet, geen vertraging.

Hoe constateer jij eigenlijk dat die vertraging er wel is?
Weet je zeker dat koploper niet gewoon bezig is elders wissels om te zetten?

Overigens klopt je berekening van de snelheid niet. Je hebt het over 40 cm in twee seconden, dat is teruggerekend naar de 160 op 1 werkelijkheid 115 km/u.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
258 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  10:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Ik kan er ook niks anders van maken!!

M.vg Piet
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

Hoi Wim,

Ik had de virtuele melder in het blok gezet.

Ik heb het ook geprobeerd met jouw database.
Uitgangspunt: een trein in blok 2 die naar blok 15 gaat en een trein in blok 14 die naar blok 2 gaat. Daarvoor moet wissel 16 worden omgezet.
Je hebt opgegeven dat een trein van blok 2 naar blok 15 wissel 16 op de vijfde melder vrij moet geven.
Hier de logging van het geheel:



Ik heb voor de duidelijkheid de meldingen genummerd.
In het blauwe kader is te zien dat tegelijk met de vijfde melding (= een virtuele melding), wissel 16 wordt omgezet.

Ik kan het voor meer blokken gaan proberen, maar ik durf wel de weddenschap aan dat je steeds hetzelfde ziet, geen vertraging.

Hoe constateer jij eigenlijk dat die vertraging er wel is?
Weet je zeker dat koploper niet gewoon bezig is elders wissels om te zetten?

Overigens klopt je berekening van de snelheid niet. Je hebt het over 40 cm in twee seconden, dat is teruggerekend naar de 160 op 1 werkelijkheid 115 km/u.

groet, Huub

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  13:12:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik kijk op mijn scherm wanneer de wissel wordt vrijgegeven en waar de trein dan rijdt.
Ik heb de afstanden verkleint naar 55 cm. en nu ziet het er goed uit.
Ga testen met een trein van 70 cm. en kijken of de wissels te vroeg omgaan.
Jullie horen van mij.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  13:42:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Zou je toch liever niet eerst uitzoeken waar die vertraging door wordt veroorzaakt? Start de virtuele afstandmeting wel op het punt waar jij denkt dat die start? Klopt de gereden afstand volgens koploper wel met de werkelijk gereden afstand? Want stel dat daar ergens nu niet lekker gaat en je hebt een keer een trein waar het wel allemaal klopt, dan wordt je wissel te vroeg vrijgegeven als je de afstanden kunstmatig verkleint. Dat wil je denk ik ook niet.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
258 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  13:55:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

In je data base is je langste trein 47 cm.
In demo werkt het.

M.vg Piet.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Ik kijk op mijn scherm wanneer de wissel wordt vrijgegeven en waar de trein dan rijdt.
Ik heb de afstanden verkleint naar 55 cm. en nu ziet het er goed uit.
Ga testen met een trein van 70 cm. en kijken of de wissels te vroeg omgaan.
Jullie horen van mij.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  16:20:37  Toon profiel  Reageer met citaat
De logging van de bezetmelders en wisselaansturing:


Download Attachment: Bezetmeldingen.jpg
81,24 KB

Ik heb een trein samengesteld van 62 cm. en laten rijden van blok 15 naar blok 37.
Verder een trein in blok 34 naar blok 42 laten rijden deze moest wachten op de trein van blok 15 naar blok 37.
Bezetmelder 50 zit 32 cm. na de laatste wissel.
De virtuele melder 30 cm. na bezetmelder 50.

De wissels worden omgezet op 18 cm. nadat de trein over de wissels is gereden.
Die 18 cm. begrijp ik niet.
Meerder keren deze 2 treinen laten rijden.

Alle treinen zijn pas nog geijkt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 27 nov 2020 16:36:36
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  17:25:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog een raar fenomeen.
Blok 15 is 152 cm. lang en verdeeld in bezetmelders:
nr. 75 deze is 130 cm. lang
stopmelder 69 is 22 cm. lang.

Hier tussen zitten enkele virtuele melders resp. 20, 10, 3, 22 en 50 cm. opgeteld 105 cm.
In de logging staat dat de laatste virtuele melder wordt gemist omdat de trein eerder bij bezetmelder 69 is.
Dit kan niet want bezetmelder 69 ligt 25 cm. na de laatste virtuele melder.

Maar als ik zorg dat de trein stopt in blok 15 dan staat deze melding niet in de logging.

Heb er nog een in blok 38, dit is een keerlusmodule, bezetmelder 53 is 110 cm. hierin zit een virtuele na 95 cm. (voor snelheid wisselstraat beperking) ook hier de melding dat de volgende bezetmelder al bereikt is.
Voor de verandering een andere trein gebruikt.

Bij al deze test reed er maar één trein.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 27 nov 2020 17:44:29
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  18:00:20  Toon profiel  Reageer met citaat
In de logging wordt de wisselstraat op de 4e melder vrijgegeven. Volgens de database die ik heb, zou dat op de 5e melder moeten gebeuren.
Heb je daar een aanpassing in de database gedaan?

Die 18 cm, is dat 18 cm te laat of juist veel te vroeg?
Ik neem aan te laat.
Dan is het toch zo dat de trein een grotere afstand aflegt dan Koploper denkt. Kan een ijkingsprobleem zijn of dat een melding van een echte melder te laat binnen komt, bijvoorbeeld omdat het eerste draaistel geen melding genereert.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  19:14:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Het is me eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk wat je nu precies wilt, met al die virtuele melders. Het is me wel duidelijk dat je de wisselstraat wat eerder vrij wilt geven.

Je kunt in Koploper een wisselstraat vrijgeven op basis van treinlengte.
Hiervoor moet je bij instellingen per database > seinen wissels > een waarde (>0) invoeren bij vrijgave obv treinlengte; extra. Dit staat bij jouw database op 0.
Bij onderhouden baanoverzicht > wisselstraten > vrijgave & lengte wisselstraat verschijnt dan een ander invulscherm.
Dat werkt goed vind ik, alleen de treinlengtes in de rijwindows moeten kloppen en de ijking van de locomotieven moet kloppen, ook met een trein er achter.

Is dat niet wat voor jou, dan kun je dat woud aan virtuele melders de prullenbak in gooien.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 27 nov 2020 :  19:24:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Dat heb ik eerst geprobeerd maar lukte niet, ga het nogmaals proberen.
Is in mijn beleving ook de beste oplossing.

Het probleem van de virtuele melders heb ik gevonden.
Al mijn treinen heb ik op mijn nieuwe baan opnieuw geijkt maar helaas is de lengte van het ijkspoor tekort ingevoerd.
De hogere snelheden waren hierdoor fout en dus verkeerde berekeningen, de lage snelheden klopten redelijk, vandaar de rare meldingen over melder gemist wat ik kreeg bij hoge snelheden en niet bij lage.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 28 nov 2020 :  09:20:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Ik heb geprobeerd om de wisselstraten vrij te geven op basis van lengte van de treinen.
Gaat helaas niet goed.
Als ik in de instellingen van de database deze functie aanzet en in geef de wisselstraat vrij na een x aantal cm. dan worden de wisselstraten toch eerder vrijgegeven.
Als ik vervolgens bij het binnenkomende blok, in mijn geval blok 37, dat het blok ook moet worden vrijgegeven op deze manier dan werkt het.

Maar dan wordt blok 15 of 41 veel te lang geblokkeerd.
Van blok 41 naar blok 37 of 34 is de wisselstraat 80 cm.
Vrijgave van het blok gebeurt dan als de trein de complete wisselstraat is gepasseerd. Terwijl het blok vrijgegeven kan worden zodra de trein in blok 34 of 37 binnenkomt, dan is hij al helemaal uit blok 41. Extra tijd voor vrijkomen van het blok is dan onnodig en vertraagd het hele treinen verloop.

Vandaar dat ik overgegaan naar de methode om de wisselstraten vrij te geven op basis van virtuele melders in de blokken en dat zijn er dan veel. Dan kan ik ook zelf bepalen wanneer het vorige blok wordt vrijgegeven.

Deze laatste methode werkt zelfs nog beter dan vrijgeven op basis van bezet welke ik altijd gebruikte, een hapering van een bezetmelder of geen goed contact van een wagon had altijd nare gevolgen.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
2003 Posts

Geplaatst - 28 nov 2020 :  09:53:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Maar dan wordt blok 15 of 41 veel te lang geblokkeerd.
Van blok 41 naar blok 37 of 34 is de wisselstraat 80 cm.
Vrijgave van het blok gebeurt dan als de trein de complete wisselstraat is gepasseerd. Terwijl het blok vrijgegeven kan worden zodra de trein in blok 34 of 37 binnenkomt, dan is hij al helemaal uit blok 41. Extra tijd voor vrijkomen van het blok is dan onnodig en vertraagd het hele treinen verloop.


Niet geprobeerd, dus ik weet niet of het iets uitmaakt.
Maar je kunt bij onderhouden wisselstraten ook de lengte van de wisselstraat opgeven. Misschien dat het dit probleem oplost.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 28 nov 2020 :  10:34:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee het werkt alleen als je in het bestemnmingsblok het vinkje vorig blok vrijgeven op basis van lengte.
De lengte van de wisselstraat heb ik ook geprobeerd.

Zelfs vertrouw ik er niet op deze methode.
Ik probeerde het nooit in het eggie maar keek alleen op het scherm wanneer een wissel wordt vrijgegeven.
Bij deze methode zie ik het vorig blok nog bezet maar de wisselstraat al vrij.

Nu heb ik alle beschikbare vinkjes geprobeerd in het eggie en worden de wissels alleen geblokkeerd als het vinkje in het bestemnmingsblok aan staat.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 28 nov 2020 :  13:37:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Wat je ook goed in de gaten moet houden is op welk bezetmeldpunt (onderhouden blokken) het vorig blok vrij wordt gegeven.
Volgens de handleiding begint op dit punt een teller te lopen, die het vrijgeven van de wisselstraat regelt.
In jouw database is dat lang niet altijd de eerste melder, dat geeft niet, als je er dan zelf maar rekening mee houd met de lengtes die in het betreffende tool opgeeft.

Groeten,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1039 Posts

Geplaatst - 28 nov 2020 :  14:01:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Nu ik weet welke methode is ga gebruiken heb ik alle lengtes op gemeten en in onderhoud blokken gezet.
Tevens de maten niet meer per wissel maar per groep van wissels.
Hierdoor minder virtuele melders.
Ook het vrijgeven van de blokken, naar gemiddelde snelheid, naar wisselstraat beperking, opheffen snelheid wisselstraten etc. heb ik nu allemaal na gelopen en eventueel aangepast.

Moet nu goed komen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina