Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 82 / Bezoekers Vandaag: 12168
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Logische acties veel grijze vlakjes
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

kruismuis

Netherlands
58 berichten

Geplaatst - 03 okt 2020 :  17:19:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Na Onderhouden>Baan definities>Logische acties>Wijzig record(F2) staan er veel grijze vlakjes op het scherm waar ik niets mee kan.
Ik wil beginnen met logische acties. De handleiding helpt voor het maken van de start slecht. Het forum doorspitten gaat uit van basis kennis.
Wie kan mij naast het advies nog eens de handleiding te lezen, even een duwtje in de goed richting geven.

Download Attachment: Kruizinga-2020-10-03.zip
28,8 KB

Hidde Kruismuis

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 03 okt 2020 :  20:16:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Hidde,

Eerst en vooral moet je zelf wel bepalen wat je met een logische actie wil bereiken. Dan kan je bij "Stamgegevens" in het venstertje "waar wanneer" en voorwaarde aanduiden. Naargelang welke voorwaarde je neemt zal je zien dat een aantal grijze vlakken zwart worden naargelang ze bij je voorwaarde kunnen gebruikt worden. Bvb. neem bij "waar wanneer" "Blok is gereserveerd voor treintype". Nu zie je alle blokken zwart worden zodat jij het blok kan aan vinken. Bij "treintype" worden al je treintypes zwart zodat je het treintype kan aanvinken dat je wil gebruiken. Je kan nog expermenteren met overige mogelijkheden.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 04 okt 2020 :  10:05:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Met dank , mooi ga ik meteen proberen. Ik heb al een variabele route op "naar opstelsporen" Alle treinen gaan nu met richtingverboden linea recta naar het schaduw station als ik "ga naar opstelsporen" aanroep. Eerst bleven treinen rondjes rijden zonder snel en slechts bij toeval, naar de opstelsporen te rijden. Lastig als ik moest eten of als het bezoek uitgekeken was op de treintjes. 1. Het gekke is dat de schoonmaaktrein die volgens een vaste route alle spoortjes stofzuigt zich niets aantrekt van de knop "ga naar opstelsporen". Kennelijk gaat variabele route niet boven een vaste route. Hoe ik dat nu weer oplos zie ik nog niet. 2. Hoe ik de treinen verjaag die de weg versperren van de schoonmaaktrein zie ik ook nog steeds niet.
Vandaar mijn speurtocht naar logische acties.

Hidde Kruismuis Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 04 okt 2020 :  15:03:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hidde,

Het wegsturen van een lok die in de weg staat doe je met een "speciale aktie" die als aktie heeft: het "geven van een GO aan de lok die in de weg staat".
Je hoeft daar alleen het blok op te geven waar het om gaat.
De handmatige stop (vink) bij de lok die in de weg staat moet niet aanstaan, anders vertrekt de lok niet.

De speciale aktie kun je inschakelen met een logische aktie.


Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 04 okt 2020 :  20:07:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad Kees,

Een loc doet een handeling vanuit een speciale actie die verbonden is met een logische actie die waar of niet waar wordt.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 05 okt 2020 :  08:15:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Hartelijk dank. Nu aan het werk, dus even geen tijd. Het is vooral een zaterdagse hobby.
Keesm; Ga vanavond meteen proberen of de schoonmaaktrein weer baas wordt over zijn route.
Bonaza; is even lastiger te doorgronden. De index en zoekfunctie handleiding zullen me zeker verder helpen aan de hand van de opgegeven begrippen.
Ik ben blij met de snelle en duidelijke uitleg.

Hidde Kruismuis Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 05 okt 2020 :  13:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hidde,

Er is nog een mogelijkheid waar je misschien iets aan hebt.

Vanuit een vaste route kun je het blok waar een trein in de weg staat claimen. En dan heb je ook een aan te vinken optie om de lok die daar in de weg staat staat "plaats te laten maken".

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 06 okt 2020 :  19:41:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Beste Keesm en Bonaza,
Ik vrees dat ik hier nog niet aan toe ben. Ik heb geen aanknopingspunten om jullie uitleg om te kunnen zetten in daden. Is er ergens een stap voor stap handleiding ? Een korte cursus starten logische en speciale acties? Of ergens een paar voorbeelden zodat ik kan zien welke opbouw in deze programmering zit.

Hidde Kruismuis Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 okt 2020 :  21:46:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Hierbij een poging.

Eerst bepaal je wat je wilt laten gebeuren en onder welke voorwaarde, bijvoorbeeld:

Ik wil een geluid laten afspelen als een trein in blok 1 staat.

De voorwaarde is dan: Trein in blok 1". Dat wordt een logische actie

De uitvoerende actie is: "Afspelen van geluid". Dat wordt een speciale actie.

De logische actie krijgt de naam "Trein in blok 1". Vervolgens wordt bij 'wanneer waar' gekozen voor 'Blok is bezet door trein (alle locomotieven)'. Dan worden ook het veld waar je een blok kunt selecteren zwart en kun je Blok 1 selecteren. De logische actie wordt dan opgeslagen.

Vervolgens wordt een speciale actie genaamd 'Speel geluid' gemaakt. Daarbij wordt bij conditie gekozen voor '1 of meer bezetmelders bezet/logische acties waar' en wordt een vinkje gezet bij de logische actie 'Trein is in blok 1'. Vervolgens wordt op het tabblad Actie gekozen voor speel geluid af, waarbij het betreffende geluid wordt opgegeven.

Succes met het verder instellen van de logische en speciale acties.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 06 okt 2020 :  21:47:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hidde,

Ik zal het proberen uit te leggen met een voorbeeld uit mijn treintafel. Ik wil een boemeltrein (BR64) laten vertrekken uit blok 16 als een elektrische personentrein in blok 6 of blok 7 komt. Hiervoor moet ik twee logische acties aanmaken. In het voorbeeld neem ik nu een logische actie voor treinstel in blok 6. Voor blok 7 is dit identiek.
In deze logische actie vullen we bij stamgegevens de nodige gegevens in (zie bijlage lochstam)
Bij lochtype vullen we ook dde gegevens in. (zie bijlage lochtype)

Nu maken we een speciale actie aan voor het vertrek van onze boemeltrein hiervoor duidenwe aan aan welke logische actie dient te voldaan. (zie actiestam)
Tenslotte duiden we bij de actie aan: welke trein, uit welk blok enz voort dient te vertrekken. (zie specialeactie)

Hopelijk verduidelijkt dit wat.

Groeten

Marcel




Download Attachment: lochstam.jpg
41,24 KB

Download Attachment: Lochtype.jpg
27,58 KB

Download Attachment: Specialestam.jpg
50,33 KB

Download Attachment: Specialeactie.jpg
50,5 KB

Bewerkt door Bonaza op 06 okt 2020 21:48:48
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 07 okt 2020 :  07:50:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Heren, Het droevige hopeloze incompetente gevoel van vorige week verdwijnt gelukkig met jullie uitleg. Deze uitdaging zal ik komend weekend aannemen. Nu druk met een locomotief 1100 die ik heb laten vallen van de werktafel en nu behoorlijk beschadigd is.

Hidde Kruismuis Intellibox

Bewerkt door kruismuis op 11 okt 2020 16:24:57
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
716 Posts

Geplaatst - 11 okt 2020 :  16:58:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Hidde,

Dat laatste zinnetje is iets dat niemand van ons wil meemaken. Hopelijk valt de schade mee. Ik heb het zelf ook wel eens voorgehad. Zodoende rijdt er op mijn tafel een in mekaar gelijmde loc rond. Uitwendig zie je er niets van, maar als de dag komt voor onderhoud heb ik een groot probleem. Gelukkig is in koploper eigenlijk allles wel te lossen, een gevallen loc is veel erger.

Succes met de herstelling

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 11 okt 2020 16:59:09
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 13 okt 2020 :  20:14:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
de gevallen lok 1116 is in elkaar geplakt. Nu ook voorzien van wisselende verlichting voor en achter en na uren werk met de cv52 tot 55 prachtig aan het rijden gekomen. Alle hipjes en hikjes zijn weg en op decoder stand 1 rijdt hij nu 4 km / uur. Maar dat terzijde.
Graag iemand die een routine voor mij schrijft op logische actie en speciale actie met de volgende gegevens; Schoonmaaktrein , de mallet 530001, rijdt een vaste route langs alle rails van de baan. De borstel en de stofzuigrijtuigen van Lux achter zich aan slepend. Deze mallet rijdt langs alle sporen ook van het schaduwstation 8,9,10,11,12,13 en langs opstelsporen 1, 18 en 7. Ook langs station 19,26 en 37,38,39. Kortom hij zuigt en veegt elke rails. Van mijn 12 andere treinen staat een groot deel in het schaduwstation met een permanente bezetting van 5 van de 6 sporen. Kortom de schoonmaaktrein kan meestal niet langs de route die de vaste schoonmaakroute hem voorschrijft. Er staat meestal een trein in de weg. Net als een oude dame die bij de stoplichten domweg wacht tot sint juttemis en wacht tot we toeteren. Ik wil dat de schoonmaaktrein een go commando geeft aan de trein die hem in de weg staat. Ondanks de procedure waardoor ik overal een geluid kan maken op allerlei blokken, dankzij de welwillende uitleg door bonaza keesm en phdirk gaat deze zee nog te hoog. Help.

Hidde Kruismuis Intellibox

Bewerkt door kruismuis op 13 okt 2020 20:16:28
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 okt 2020 :  20:39:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Is het niet eenvoudiger de schoonmaakroute wat flexibeler te maken, waarin de schoonmaaktrein blokken in het schaduwstation waar een andere trein staat even overslaat?
Het is, is mijn idee, sowieso verstandiger een route te maken die bestaat uit veel korte vaste routes, dan een route met één grote vaste route. Dat wordt zo'n star geheel dat de zaak heel snel vast loopt. Met veel korte vaste routes heb je meer schakelmomenten, waardoor je beter kunt inspelen op bestaande situaties.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  08:03:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
phdirk dank voor de suggestie, Het zal zeker een goed idee zijn. Nog geen idee hoe dat dan zou moeten worden georganiseerd. Meerdere vaste routes na elkaar. Ik zit hier op de beginners pagina en dat ben ik (helaas) ook. (Na jarenlang te druk en daarna jarenlang spookmeldingen s88.) Het spel tussen variabele routes en vaste routes is nog duister. Laat staan vaste routes die elkaar aanvullen. Dus gaarne weer een paar hints om ook dit onderwerp beter te doorgronden

Hidde Kruismuis Intellibox

Bewerkt door kruismuis op 14 okt 2020 08:27:53
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  08:30:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door keesm

Hidde,Er is nog een mogelijkheid waar je misschien iets aan hebt.
Vanuit een vaste route kun je het blok waar een trein in de weg staat claimen. En dan heb je ook een aan te vinken optie om de lok die daar in de weg staat staat "plaats te laten maken".Kees Moerman


Ik wacht met spanning op wat meer uitleg over hoe dit dan zou moeten

Hidde Kruismuis Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina

keesm

51 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  09:02:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hidde,

Hoe je dit moet doen staat zo uitgebreid met plaatjes en al beschreven in de help file dat ik je moet aanraden die eens goed te bekijken.
Bijgaand de kop uit de helpfile over vaste routes.

Download Attachment: help.jpg
192,74 KB

Kees Moerman
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  12:46:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Keesm, Het lijkt allemaal te lukken. Met het blokje diverse opties. Ik heb er al mee zitten rommelen. Deze opmerking van keesm maakt veel duidelijk. Achter elk blokje zit een actie pagina. Nooit eerder ontdekt. Als je niet weet wat je zoekt kun je het ook niet vinden.
Helaas nog niet kunnen proberen omdat er een delta booster is gesneuveld om onbekende reden en ik een andere moest plaatsen.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.

Bewerkt door kruismuis op 15 okt 2020 08:07:12
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 14 okt 2020 :  22:17:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Op zich lijkt een vaste route voor een schoonmaaktrein een goed idee. Zo garandeer je dat alle sporen worden bereden.
Het nadeel is echter dat een vaste route zo flexibel is als een plaat beton. Dat betekent dat het heel snel vastloopt.
Je kunt dat ondervangen door korte stukjes vaste route te maken van een paar blokken en dan in het laatste blok telkens kijken welke vervolgroute dan mogelijk is.
Bijvoorbeeld. Je hebt een opstelterrein met de blokken 4, 5 en 6. Blok 3 is het aanrijdblok. Er is dan een vaste route die eindigt in blok 3. Dan zijn er drie vaste routes, te weten 3 naar 4 (en eventueel verder), 3 naar 5 (en verder) en 3 naar 6 (en verder). Als de schoonmaaktrein in blok drie staat wordt op basis van welke blokken vrij zijn één van de vaste routes gekozen. Dat kan heel goed met logische acties die bepalen welke blokken vrij zijn en met behulp van die logische acties de juiste vaste route te starten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 15 okt 2020 :  08:08:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk

Hallo Hidde,
Je kunt dat ondervangen door korte stukjes vaste route te maken van een paar blokken Bijvoorbeeld. Met beste groeten Dirk HO=TC


Ja dat lijkt mij ook prachtig maar dan dien ik nog beter te begrijpen wat ik in moet vullen bij logische actie en dat gaat nog waanzinnig slecht. Ondanks de gegeven voorbeelden die ik al kreeg. Graag nog ietsje pietsje duidelijker wat ik waar invul. Ik heb komende week weer wat meer tijd om te spelen met de treintjes.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.

Bewerkt door kruismuis op 15 okt 2020 08:13:10
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 15 okt 2020 :  20:59:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hidde,

Als uitgangspunt zou je het volgende kunnen maken, even op basis van mijn voorbeeld. Je moet het dan aanpassen aan de situatie op jouw baan.
Je maakt drie vaste routes
1. Richtingsblok 3, dan 4 en eventueel daarachter liggende blokken.
2. Richtingsblok 4, dan 5 en eventueel daarachter liggende blokken.
3. Richtingsblok 5, dan 6 en eventueel daarachter liggende blokken.

Vervolgens maak je drie logische acties:
A blok 4 onbezet
B blok 5 onbezet
C blok 6 onbezet

Bij vaste route 1 gebruik je logische actie A als startconditie, bij route 2 logische actie B en bij route 3 logische actie 3. Nu kan dit in de praktijk wat te simpel zijn als van de blokken 4, 5 of 6 meer dan één blok onbezet is. Dan moet je een en ander verfijnen, maar dat is hoofdstuk twee.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 16 okt 2020 :  10:03:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
phdirk,
Dank voor de uitleg. Ziet er uit als een handleiding die ik straks ga begrijpen.
Ga er mee aan de gang.
Het leuke is dat ik na het reproduceren van je verhaal andere dingen in de logische oplossingen ook beter ga begrijpen, zoals vorig jaar door een andere spoorder ook al eens is betoogd.

Handleidingen lezen lukt pas als je weet wat je leest en dat weet je niet als je leest. Zelfs niet als je het een tweede of derde keer leest. Dan blijft in je kop alleen een wanhoop hangen.

Deze hint stuurt mij weer de goede kant op.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 16 okt 2020 :  14:15:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar als je een vaste route start, afhankelijk van het blok dat daarna vrij is, wat heeft een vaste route dan nog voor zin?
In de blokken zelf doe je tenslotte niks bijzonders, behalve een paar keer op de laatste melder het volgende blok reserveren, dus die vaste route is er alleen om een bepaalde route af te dwingen.
Met de optie van Dirk kun je de vaste route net zo goed helemaal achterwege laten, lijkt mij.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 16 okt 2020 :  15:49:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Hidde,

Zoals ik al in mijn voorbeeld aangaf is het een heel simpel voorbeeld hoe een logische actie een route kan starten. Daar ging het in dit geval om.
Het rijden van de schoonmaaktrein door het schaduwstation kun je, zoals Huub terecht aangeeft, ook door Koploper zelf laten sturen. Koploper weet zelf ook welke blokken beschikbaar zijn. Daarna kun je de schoonmaaktrein dan weer een kleine vaste route laten rijden tot het volgende keuzemoment. Dat zou je dan weer door Koploper laten doen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 16 okt 2020 :  19:36:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Heren,
Nu wordt het toch interessant. Even terug naar de start.
Mijn schoonmaaktrein zou elke rails een keer moeten vegen en zuigen.

Als ik gewoon een vrije route laat rijden, hoe kan ik dan weten dat elk railsje glimt en schoon is. Daar moet ik wat mee. In mijn werk controleer ik of een opdracht goed is uitgevoerd en dat wens ik nu ook te doen.

Ik geef toe; de gehele vaste route is een betonnen structuur en geeft nu ook al veel oponthoud.

Treinen staan in alle rust op hun schaduwspoor en dienen weg te gaan. Ik doe dat nu handmatig door een "go" te geven aan de lok die staat te slapen. Dat heeft dus weinig te maken met een geautomatiseerd schoonpoetsen van het gehele complex.

Wie van de heren heeft de juiste suggestie om dat te bereiken.
En wie kan me uitleggen hoe dat dan geprogrammerd moet worden.



Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.
Ga naar bovenaan de pagina

kruismuis

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 16 okt 2020 :  20:17:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van kruismuis  Reageer met citaat
Keesm
Ik heb het gevonden.

In de vaste route mag ik invullen in het blok voorafgaand aan het vrij te maken blok "claim (maak plaats)/binnenkomst"

Ik maak elk blok na het blok in de vaste route vrij en dan gaan al die trage oma's voor het stoplicht geschrokken verder.

Mijn schoonmaaktrein heeft dan vrij baan.

Dan zie ik later wel weer of de totale dienstregeling van onze spoorweg firma in het honderd loopt.

Hidde Kruismuis Intellibox , märklin, c rail, alle landen en tijdperken door elkaar.
Fijn dat er een probleem is, dan mag ik het oplossen.

Bewerkt door kruismuis op 16 okt 2020 23:00:50
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina