Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 8769
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geijkte treinen en treinen met decoderstappen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

richard

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 29 aug 2020 :  09:15:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste.

Is het mogelijk om met geijkte treinen en treinen metdecoderstappen door elkaar te rijden? Of moet je dan kiezen voor of rijden met geijkte treinen of rijden met decoderstappen?

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 29 aug 2020 :  10:14:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Richard,

Je kan wel met geijkte locomotieven en treinen met decoderstappen door elkaar rijden. Maar waarom zou je dit doen. Als alle treinen netjes geijkt zijn is bvb. 60 km/h in een blok voor elke trein het zelfde.
De decoderstappen treinen gaan een andere snelheid gebruiken, naar gelang de decoderstappen.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 29 aug 2020 11:39:59
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 29 aug 2020 :  16:31:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Richard,

Met geijkte locomotieven zijn er ook wat meer mogelijkheden, zoals het rijden in tractie in Koploper. Dat kan alleen met geijkte locomotieven, omdat Koploper dan de snelheden bij elkaar uitzoekt.

Het rijden met geijkte en niet geijkte locs door elkaar gaat overigens prima. Normaal gesproken ijk ik alle locs, maar op mijn nieuwe baan is er nog geen bruikbaar ijktraject, dus rijden er ook treinen op decoderstappen.
Zoals Henk Elsink al zong: "Je ziet haast geen verschil".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 30 aug 2020 :  16:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel en Dirk.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga als ik eens tijd heb starten met het ijken.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 30 aug 2020 :  21:49:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard en Dirk,

Ben zopas tot de ontdekking gekomen dat er van mijn acht locs ook nog twee zijn die niet geijkt zij. Dus ik zal mij daar kortelings ook eens aan het werk zetten. Best een leuke bezigheid ijken van locs.

Grts

Marcel


Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 30 aug 2020 :  22:44:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zit nu te twijfelen. Zal ik voor het kijken een apart spoor maken met een tussenstuk van 80 cm of zal ik een geschikt stuk van mij. Baan nemen. Dat wordt dan wel een stuk 190cm. Als jullie aanraden om een apart stuk spoor te nemen. Wat is dan slim om te doen. Echt los van de baan of wel aan een zijde aan de baan? Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  12:03:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat je zelf wilt. Als je in twee richtingen wilt ijken, wat wel gebruikelijk is, moeten de eerste en tweede melder even lang zijn.
Je moet na het ijkspoor ruimte hebben voor de loc om uit te lopen en ik zou als het even kan het ijkgedeelte niet over wissels of in een helling leggen.
Bij een lang ijkspoor loop je minder kans op afwijkingen in de meting door het hikken van de loc. Maar daar staat tegenover dat het ijken wel langer duurt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  20:15:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je wel Huub.

Waarom is het niet handig om er een wissel in te hebben zitten? Ik heb nu een stuk spoor op het oog van 190cm lang. alleen zit hier een wissel en een bocht in. Ik ben benieuwd naar je redenen om dit niet te doen? Een andere oplossing voor mij is een appart spoor voor het ijken te gaan maken.

Richard

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  20:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wissel geeft weerstand. Een goede lastregeling zou dat moeten compenseren, maar de praktijk blijkt soms toch wat weerbarstiger.
Aan de andere kant, als je over een lengte van 190 cm meet, heeft een hikje ook niet zo vreselijk veel effect op de meting.
Maar heb je dan geen blokken waar twee bezetmelders in zitten die allebei even lang zijn?

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

richard

Netherlands
60 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  20:41:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee die heb ik nergens anders. Ja even eerlijk zijn. maar dat is in een helling. dat lijkt me helemaal niet de bedoeling. en als het wat langer duurt om een loc te ijken, dan is het maar zo. Ik kan nog genoeg andere dingen doen tijdens het ijken dan.

N-spoor, TC bmd-16sd
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
715 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  20:51:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Richard,

Mijn ijkspoor bevindt zich ook gewoon op mijn baan. En hierin bevindt zich ook een helling. Niet ideaal maar ik heb ook geen andere mogelijkheid. Er zit dan wel een foutje in het ijken maar onoverkomelijk is dit niet bij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen locs in tractie heb rijden.

Groeten,

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 31 aug 2020 :  21:28:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ook mijn ijktraject komt in de baan te liggen. Ik heb een opstelterrein met lange blokken en bezetmelders die alle even lang zijn. Daar is wel een mooi ijktraject neer te leggen. De lengte wordt circa twee meter, de bezetmelders zijn alle 40 cm lang.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina