Auteur |
Onderwerp |
Pagina: 1 2 (of 2) |
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 10:36:16
|
Waarom wel zou ik zeggen. Het is een slechts een vorm van bezuiniging op decoderuitgangen waarbij je het risico loopt een uitgang op te blazen.
Lees dit:
Overloopwissels zijn wissels die ervoor zorgen dat een trein op het andere spoor kan gaan rijden.
Ze staan of beide op rechtdoor of beide op afbuigen. Als de wissels op aparte uitgangen zijn aangesloten, kun je deze wissels niet als overloopwissels definiëren. Dat hoeft ook niet. Als beide wissels wel op dezelfde uitgang van een functiedecoder zijn aangesloten, komen in het baanoverzicht twee wissels voor met dezelfde functiedecoderuitgang. De wissels reageren netjes op hetzelfde moment. Als een van de wissels is opgenomen in een wisselstraat, wordt per definitie ook het andere wissel geblokkeerd. In de afbuigende stand is dit zeker gewenst, maar niet in de rechtdoorstand. Om dit op te lossen zijn overloopwissels geďntroduceerd. Het is mogelijk om per wisselstand aan te geven of het andere wissel(s) geblokkeerd moet worden of niet. |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 12:10:19
|
Waarom wel? Bijvoorbeeld als je een beetje conform het grote voorbeeld de wissels wilt omzetten. Daar gaan bij dergelijke overlopen normaal gesproken de wissels ook per paar om.
Je hoeft beide wissels niet persé op dezelfde decoderuitgang aan te sluiten. Je kunt ook elk wissel op een aparte decoderuitgang zetten en die beide hetzelfde adres geven. Moet je decoder dat natuurlijk wel kunnen.
groet, Huub |
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 12:20:39
|
Marklin C-rail wisselaandrijvingen, wat je hoort is "klik". Als je één keer met je ogen knippert heb je het omzetten "conform het grote voorbeeld" gemist. |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 12:23:43
|
Het gaat ook niet om die klik, maar de stand van het wissel na de klik.
|
|
|
Ben
Netherlands
938 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 12:35:52
|
Je mag van mij nog wel even door debatteren maar het is grote onzin.
Voor de correcte stand van de wissels "conform grootspoor" heb je geen overloopwissels zoals in Koploper geďmplementeerd nodig. |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 03 apr 2020 : 12:49:44
|
Het is geen onzin, op een andere manier ga je het niet fatsoenlijk voor elkaar krijgen dat een wissel wordt omgelegd dat niet in de wisselstraat is opgenomen. Neem je het wel op in de wisselstraat, kan het wissel niet meer voor een andere rijweg worden gebruikt. Dat wordt door de optie overloopwissels ondervangen. Of je het belangrijk vindt, is een ander verhaal. Ik hecht er wel waarde aan. |
|
|
GTIBert
Netherlands
271 Posts |
Geplaatst - 04 apr 2020 : 07:50:08
|
Hallo Jos.
“Het is stil aan de overkant”
Gr. Bert |
|
|
kaleb
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 05 apr 2020 : 12:58:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Je mag van mij nog wel even door debatteren maar het is grote onzin.
Inderdaad Ben.... die discussie is grote onzin. Ik heb decoderuitgangen zat op de DR4018. Zo niet koop ik een paar bij. Voor mijn geen probleem.
Daarbij wil ik dat ieder wissel apart schakelt dus aan overloopwissels die gelijktijdig schakelen heb ik geen boodschap. Uiteindelijk bepaal ik op basis van allerlei input hoe ik alles aansluit. En dit is eruit gekomen. Voor mij geen discussiepunt.
En Jos heb ik persoonlijk al beantwoord. Ons kent ons.
m.vr.gr.
Henk (Kaleb) |
|
|
hubertus
Netherlands
2003 Posts |
Geplaatst - 05 apr 2020 : 14:31:13
|
Het gaat niet alleen om besparing. Ik bespaar er geen enkele uitgang mee, elk wissel heeft bij mij zijn eigen decoderuitgang. Toch heb ik diverse wissels als overloopwissels gedefinieerd. Om de heel simpele reden dat ik op een andere manier niet acceptabel voor elkaar kan krijgen wat ik wil. Prima als je het niet wilt gebruiken om wat voor reden dan ook, maar oordeel niet dat het onzin is als een ander er anders over denkt.
|
|
|
Pagina: 1 2 (of 2) |
Onderwerp |
|