Auteur |
Onderwerp |
|
rousalm
Belgium
6 berichten |
Geplaatst - 06 mrt 2020 : 16:58:28
|
Hallo iedereen,
Gezien mijn beperkte kennis, volgende vraag aan de kenners :
Moet er bij digitaal rijden (IB + Koploper) eigenlijk een keerlusschakeling voorzien worden ? Aangezien er in dit geval niet met de klassieke gelijkstroom wordt gereden als ik het goed begrepen heb. Dank voor jullie hulp. |
|
phdirk
Netherlands
2583 Posts |
Geplaatst - 06 mrt 2020 : 22:51:28
|
Als je baan een keerlus heeft, moet je inderdaad een keerlusschakeling gebruiken. Dat gaat echter anders dan bij analoog rijden. Je hebt hele grove modules. Die detecteren dat de trein kortsluiting geeft en schakelen dan snel de polariteit om. Die zou ik niet gebruiken. Je kunt beter een schakeling nemen die detecteert dat de trein eraan komt en dan de polariteit goed zet. Rosoft (https://rosoft.biedmeer.nl/) heeft er bijvoorbeeld een..
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
rousalm
Belgium
6 Posts |
Geplaatst - 07 mrt 2020 : 09:54:41
|
Hartelijk dank.
Ik weet nu zeker dat er een keerlusschakeling nodig is ! |
|
|
jojoman2003
6 Posts |
Geplaatst - 07 mrt 2020 : 11:48:19
|
Hoi,
Een keerlusschakeling is enkel nodig wanneer je 2rail rijdt. Bij 3rail is dit niet nodig. |
|
|
remunj
Netherlands
1113 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2020 : 12:39:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door rousalm
Hartelijk dank.
Ik weet nu zeker dat er een keerlusschakeling nodig is !
Sterker nog, je hebt er twee nodig. in beide lussen links en rechts van je station 1 In blok 5 of 6 links en in blok 12 of 13 rechts.
Gr. Eric |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 08 mrt 2020 : 21:43:23
|
Ik ben zeer te spreken over m'n optische keerlusschakeling. Gewoon waar de polariteit verkeerd valt, een lichtsluis neerzetten (liefst schuin over de baan en op bufferhoogte, zodat je niet tussen wagons doorkijkt). Alle polariteiten staan gewoon, TOTDAT er een trein over de tegengepoolde railslas heengaat, alleen DAN wordt er even omgepoold.
Wèl opletten: 1- je keerlus moet altijd minstens zo lang zijn als je langste trein (onafhankelijk van type schakeling) 2- aan beide einden allebei de spoorstaven isoleren, dus minstens 4 isolatielassen (+ melder secties). 3- Als je bezetmelders in je keerlus hebt, moeten die NA de keerlusmodule geschakeld worden, of je hebt een veelpolig omschakelrelais nodig en nog meer isolatielassen. Niet alle bezetmelders kan je (makkelijk) uit verschillende stroomcircuits voeden. Zelf heb ik Huib Maaskant's BMD16N-SD en daar is het een makkie.
Tutorial voor keerlussen: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
Lichtsluis, melder, als je zelf een printplaat kan bestukken en solderen: http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
't Is eigenlijk simpel, maar er zijn "teveel" keuzes. Sommige keerlusmodules hebben geintegreerde bezetmelder, andern niet, waardoor je misschien ongebruikte bezetmelders overhoudt, als die niet verschillende voedingen toestaan.
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
|
Onderwerp |
|