Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 1383
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Botsing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WouterL

Netherlands
75 berichten

Geplaatst - 31 dec 2019 :  17:17:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Goedemiddag op deze laatste dag van het jaar.

Een puzzel (voor mij althans).

Trein A komt uit blok 1 en passeert in het station via blok 2 trein B (in blok 3) en vervolgt zijn weg (over enkelspoor) naar blok 4.
Trein B wil over datzelfde enkelspoor in dezelfde richting naar blok 5 en moet dus wachten. Als ik aangeef dat trein A niet mag stoppen in blok 2, gaat het goed: dan wordt ook het volgende blok geclaimd.

Als ik aangeef dat trein A wel mag stoppen in blok 2, wordt het volgende blok niet geclaimd en kan ik trein B handmatig laten vertrekken, zonder dat trein 1 stopt als die eraan komt.

Het zou aardig zijn als de passagierstrein B in blok 3 voorrang kan claimen en goederentrein A (voordat hij blok 2 binnenrijdt natuurlijk) kan dwingen tot stoppen.

Hoe los ik dit op?

Met vriendelijke groet,

Wouter Looman

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!

BigG76

Netherlands
53 Posts

Geplaatst - 31 dec 2019 :  18:52:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Wouter,

Zoals ik al vele male op dit forum heb gelezen zou het fijn zijn als je je database even erbij plaatst, kunnen we ook daad werkelijk even mee kijken wat er niet goed gaat/ingesteld staat.

Fijne jaarwisseling!

Gerard van Kemenade.
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 31 dec 2019 :  20:21:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Als dat het makkelijker maakt...

blok 1 = blok 24
blok 2 = blok 12
blok 3 = blok 13
blok 4 = blok 28
blok 5 = blok 31
Trein A en trein B rijden variabele treinroutes.

Download Attachment: 20140306herstel.zip
17,3 KB

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 31 dec 2019 :  21:05:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook in demo gebeurt het.
Maar helaas, ik zie het nog niet.
Een treinlengte ingeven anders dan 0 cm leek even te helpen: Bij wissel 7 (vóór blok 23&24) treedt hetzelfde probleem dan minder vaak op. Maar het helpt niet voor 12-13 naar 28-31, dus dat is het niet.

Vrijgave wisselstraten ziet er ok uit, alles op laatste melder. Maar ook bij uitzetten van "wisselstraat vrijgeven na geheel gedetecteerde trein" gaat het nog steeds mis.

Ook gek:
Wisselstraten lijken juist ingegeven. Maar bij rijden van 12 naar 28 zijn er een stel lijnen, o.a. nr.82, die niet meekleuren in die gevallen, dat de wisselstraat dubbel is gereserveerd.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel

Bewerkt door jimmaet op 31 dec 2019 21:31:52
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 31 dec 2019 :  23:27:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wouter,

Waarom? kan ik je niet zeggen. Maar bij mij is het opgelost:
- verwijder de wisselstraat tussen 12/13 en 28-32 (ik heb de eerste 3 wissels en de lijnen naar 28/29 verwijderd)
- zelfde wisselstraate opnieuw ingetekend
- de 8 wisselstraten opnieuw aangemaakt

En nu zie ik in het lokomotiefoverzicht regelmatig "wisselstraat bezet" opkomen en er is geen dubbele bezetting meer.

Er is dus iets mis met de data achter de wisselstraat. Kwartiertje tekenen en het is ok.
Prettig Niewujaar.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 01 jan 2020 :  02:35:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Dank je wel, Kees, ga ik later vandaag uitproberen. Nu tijd voor wat anders...

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 01 jan 2020 :  09:48:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt zowel van 12 naar 28 als van 13 naar 28 een alternatieve wisselstraat aangegeven. Als je die allebei weghaalt, verwacht ik dat je probleem is opgelost.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 01 jan 2020 :  11:36:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Ok, alweer aan de slag geweest, met een oliebol erbij.

Door de instructies systematisch op te volgen heb ik ontdekt dat bij van 13 naar 28 waarschijnlijk het probleem zat: twee wisselstraat-volgnummers, waarvan de tweede overbodig en incompleet.
Waarschijnlijk ontstaan door inpassen van nieuw schaduwspoor (blok 29).
Nu nog in de praktijk uitproberen

Ok, ik lees nu ook de reactie van Huub. Dank. Goed om het ook zelf ontdekt te hebben.

Download Attachment: 20200101.zip
17,26 KB

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!
Ga naar bovenaan de pagina

jimmaet

Finland
399 Posts

Geplaatst - 01 jan 2020 :  14:27:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Huub, ik ook weer iets geleerd over wat je allemaal na kan kijken om een fout te zoeken.
150+ oliebollen gemaakt, maar dat hielp dus niet bij dit klusje.

Gelukkig Nieuwjaar allemaal.

Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Ga naar bovenaan de pagina

WouterL

Netherlands
75 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  12:48:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van WouterL  Reageer met citaat
Ok, de botsingen worden voorkomen, met de beste wensen!

Kom ik op het tweede deel van mijn beginvraag: 'Het zou aardig zijn als de passagierstrein B in blok 3 voorrang kan claimen en goederentrein A (voordat hij blok 2 binnenrijdt natuurlijk) kan dwingen tot stoppen.'

Dat wil zeggen: een goederentrein komt uit blok 23 of 24 en is onderweg naar blok 12 en een passagierstrein wil uit blok 13 vertrekken. Omdat de goederentrein een stopkans van 0 heeft in blok 12, claimt ie meteen vrije doortocht en de wisselstraat erachter.

Moet ik nu aan de logische acties, of werkt dat via een voorrangsregel?
Graag met een voorbeeldje...
Of moet ik dan bij de gevorderden zijn?

Märklin, k-rails, Koploper, Raptor, Edits, Littfinski: de baan is in de afbouwfase!

Bewerkt door WouterL op 02 jan 2020 12:55:44
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 02 jan 2020 :  19:08:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Met de voorrangsregeling kun je een eind komen, maar ik denk dat je dan toch zult zien dat de goederentrein soms toch voor gaat.

Wil je die kans uitsluiten, kun je de passagierstrein een korte vaste route meegeven, waarbij je bij minder dan x seconde voor einde stoptijd in blok 13 wisselstraat claimt, waardoor de goederentrein dat niet meer kan.
Die vaste route kan echt heel kort zijn, eerste blok 23 of 24 en richtingsblok 13, meer is niet nodig.

Een andere optie is dat je de goederentrein belet het volgende blok te reserveren, als er een passagierstrein in blok 13 staat. In een logische actie kijk je dan of er een passagierstrein in blok 13 staat. Voor de goederentrein maak je een variabele route aan met een richtingsverbod van blok 12 naar de volgende blokken. En die variabele route maak je afhankelijk van de logische actie. Dat doe je door de logische actie te selecteren bij "geldt wanneer" (tab stamgegevens van de variabele route).

groet, Huub

Bewerkt door hubertus op 02 jan 2020 19:09:21
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina