Auteur |
Onderwerp |
|
j.kos2
Netherlands
54 berichten |
Geplaatst - 18 jan 2019 : 20:27:45
|
Heren,
Even een nieuw draadje aangemaakt, want het gaat nog wel over dezelfde draaischijf, maar even niet over de spookmelding. Wat ik wil, en al heb gedaan, is (wav) geluid tegelijk met draaien. Nu gebruik ik het geluidsbestand dat al te vinden is op dit forum, en via logische acties en een speciale actie kan ik dus eenvoudig dit geluid, ruim 30 seconden wav file, laten afspelen. Maar.. uiteraard draait de schijf nooit dezelfde tijd, en dus onderzoek ik of het mogelijk is binnen de mogelijkheden Koploper om het geluid niet alleen te laten starten als de schijf gaat draaien, door de bezetmelder voor draaien daarvoor te gebruiken, maar ook om het geluid weer te stoppen als de schijf stopt. En dat is dus een punt, want ik zie geen mogelijkheid tot nu toe. Beetje vreemd effect nl als de schijf stilstaat, maar het draaien qua geluid gewoon doorgaat. Dus, iemand al eens zoiets gedaan? Het geluid starten en stoppen? Via een wav editor kan ik natuurlijk indien de schijf 360 graden draait het geluidsbestand op die lengte krijgen. Dat is geen punt. Bovendien heb ik de beschikking over nog meer wav files voor een draaischijf.
Mvrgrt,
Jan |
Bewerkt door j.kos2 op 18 jan 2019 20:30:21 |
|
j.kos2
Netherlands
54 Posts |
Geplaatst - 22 jan 2019 : 10:19:59
|
Heren,
voor de eventueel geinteresseerden die zelf een draaischijf zonder kosten van geluid willen voorzien. Eigenlijk was het allemaal vrij simpel. Het enige wat nodig is, is een vrij groot aantal logische acties die de speciale acties aansturen. (bezetmeldingen icm logische acties, bezetmeldingen voor de draai zelf, en voor de bezetmelding van het spoor op de brug) Uiteraard afhankelijk van het aantal draaibewegingen. Omdat ik in spoor 0 bouw en de schijf een grote rol speelt, is het wel aardig om te zorgen dat dat ding net als de locs ook een geluid voorbrengt zoals de echte schijven ook doen. En dus niet alleen een heel zacht motorgeluidje.
De basis voor het geluid heb ik via het SNM forum waar iemand een aantal wav. bestanden had gezet om te kunnen downloaden.
Met een wav editor de juiste lengte en type van de geluiden voor elk soort draai in elkaar geknutseld. Uiteraard van te voren alle draaitijden getimed. Elke aparte speciale actie stuurt dus ook elke soort draai aan met bijbehorende lengte van het geluid. Zo start de schijf mooi op, qua geluid, en eindigt dus ook met bijpassend geluid. Kwestie van finetunen, dus kost wel even tijd. Maar dan heb ik nu ook precies wat ik wilde.
Logische acties kunnen bijvoorbeeld zijn of de schijf leeg is of bezet, welke richting een loc staat, dat kan uitmaken hoe lang het duurt om weer aan de gewenste afrit te komen.
Vanuit vaste routes werkt dit voor mij dus prima. Leuke puzzel geweest.
Mvrgrt,
Jan
|
Bewerkt door j.kos2 op 22 jan 2019 10:22:33 |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|