Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 162 / Bezoekers Vandaag: 7993
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Voorrang op basis van Spoor i.p.v. Trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp   

Funky

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 24 mrt 2006 :  18:49:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Funky  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Beetje onwennig nog op dit maagdelijk schone forum maar iemand moet de eerste zijn.
Allereerst gefeliciteerd Erwin, Paul, Peter et al, met dit zo op het eerste gezicht netjes verzorgde forum. Hoop dat het aan jullie verwachtingen zal voldoen, succes!

Dan ook nog een Koploper-zakelijke vraag:
Vanuit een station vertrekken een aantal sporen, waaronder een doorgaand spoor. Deze komen tesamen op een dubbelspoor welke in een tunnel gaat. In deze tunnel sluiten de dubbelsporen aan op een ander doorgaand tunnelspoor.
Nu doet zich de situatie voor dat treinen op het zichtbare gedeelte (station) moeten wachten omdat treinen op het kruisende tunnelspoor voorrang krijgen op basis van hun type.
Op de perronsporen is dat niet zo erg maar graag zou ik zien dat iedere trein op het doorgaande stationsspoor voorrang krijgt op willekeurig welke trein in het tunnelspoor. Is dat te regelen met Koploper?

Henk,
N, Peco55, IB, DB, IV

Bewerkt door Funky op 24 mrt 2006 18:51:30

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2006 :  19:30:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Ik denk dat het te regelen is met een vaste route.
Of met een variabele route op basis van het treintype.

Sprinter


Wil je je email adres controleren!!! De administrator.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2006 :  19:47:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Henk,

Wat jij bedoeld zit er niet op handige manier in. Ik loop er zelf ook al een hele tijd over na te denken hoe dit moet kunnen.

Ik denk in de richting van een tussen voorrangsstatus: net iets hoger dan normaal, doch weer lager dan de verhoogde voorrang. Die verhoogde voorrang moet wel blijven anders kan het voorkomen dat een trein nooit meer kan vertrekken uit het station.

Wordt waarschijnlijk zeker een keer beetgepakt, echter niet in eerstkomende versie. Echter ik verwacht dat bij Railz Miniworld ook tegen dit soort problemen gaan aanlopen.

Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma.
Ga naar bovenaan de pagina

Funky

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2006 :  00:36:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Funky  Reageer met citaat
@Sprinter,

Met routes knoeien heb ik geprobeerd maar geeft een ontzettende wirwar met allerlei onverwachte resultaten maar niet de goede. p.s. e-mail adres is goed hoor?!

@Paul
Denk zeker ook dat je het bij Railz zult tegenkomen, het kromme is natuurlijk dat zo'n voorrangsregeling eigenlijk niks met de treinen te maken heeft, het is een visueel iets wat in een 'echte' treinenloop nooit zou gebeuren.
Succes bij Railz, dat zal best een hele klus worden.


Henk,
N, Peco55, IB, DB, IV
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2006 :  09:47:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Wat ik in zo'n geval nog wel eens doe is werken met een stopverbod.

Een trein die het station verlaat krijgt dan van mij een stopverbod in het volgende blok.

Misschien is het nog een optie om de trein vanuit het station te laten rijden volgens een vaste route, hierin zit de optie om extra blokken te reserveren. Echter dit geeft niet de garantie want als het blok in de tunnel al bezet is dan wordt er wel gereden maar niet gereserveerd en hou je het probleem. Je ben na vrijkomst van het tunnelblok wel de eerste die aan de beurt is. (Of zit ik nu onzin te vertellen)?

Mvtgr.

Wim Romijn.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2006 :  09:53:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim,

Is het erg als ik ja zeg?

Alleen als je in de vaste treinroute een blok claimt ben je eerst aan de beurt. Misschien dat Henk hier ook nog iets handigs mee kan doen (hoewel ik denk het niet).

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 25 mrt 2006 :  12:20:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik bedoelde ook claimen, dit gebruik ik voor bijvoorbeeld een doorgaand stationsspoor waarbij ik het blok claim wat na het station ligt. Ik wil namelijk niet dat een sneltrein stil gaat staan op het spoor welke niet aan een perron ligt.

Als echter het te claimen blok bezet is dan heb je pech en zal er toch gestopt worden. Mijn opmerking over niet zeker weten was bedoeld voor als het blok vrij komt ben je dan de eerste of aansluiten in de rij. Dit kan je dan gebruiken voor een verhoogde voorrang zodat je niet te lang moet wachten.

Mvtgr.

Wim Romijn.
Ga naar bovenaan de pagina

Funky

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 26 mrt 2006 :  13:57:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Funky  Reageer met citaat
Bedankt allemaal zover voor het meedenken.
Ter verduidelijking maar even een plaatje bijgevoegd.

Het 'probleem' zit 'm in blok 10 en dan vooral de aansluiting op verkeer tussen 24-25 en 9-46, die 4 blokken zijn verborgen.

7 en 8 hebben een stopverbod, want treinen half in de tunnel stilstaan ziet er m.i. altijd een beetje stom uit (stopvernoden in 1 richting bestaan helaas niet).
Als ik nu ook nog een stopverbod in blok 10 maak loop je gerede kans dat het hele zaakje stil komt te vallen en da's ook niet de bedoeling.


Download Attachment: funky_baan_koploper.jpg
79.71 KB

Rijrichtingen:
Blokken 2,4,6 en 24 rijden alleen richting station rechts.
Blokken 1,3,5, en 25 rijden alleen vanaf station rechts.
Schaduwstation links rijdt alleen naar boven
Rest is allemaal 2-richting.


Henk,
N, Peco55, IB, DB, IV
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp   
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina