Auteur |
Onderwerp |
|
pjsieders
USA
66 berichten |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 04:05:05
|
Paul, et al,
Ik heb de helpfile een aantal keren doorgenomen en er is me iets nog niet helemaal duidelijk.
Stel : een trein (getrokken) wordt ontkoppeld en de loc rijdt weg.
Voordat er ontkoppeld wordt, is de trein een getrokken stel en mag dus niet achteruit rijden. Na de ontkoppeling, is de loc alleen en dus mag zelf zeg maar als treinstel rijden.
Mijn vraag : is dit in KL ook zo geprogrammeerd? Gebeurd dit als je bijv. lengte trein opslaat in een blok ? of op een andere manier ?
Curious minds would like to know :)
Met groeten,
Patrick Sieders Nashville TN USA |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 07:23:39
|
Patrick,
Het ontkoppelen en omlopen van een loc is iets voor een vaste treinroute. In de vaste treinroute kan je de lengte automatisch opslaan in en ophalen uit een blok. Ook kan je hier bij opgeven dat er een ontheffing van het keerverbod geldt. Dit laatste zorgt er dus voor dat een 'niet' treinstel/trekduw toch kan keren.
Mvg, Paul. |
|
|
pjsieders
USA
66 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 16:01:40
|
Paul,
tot zover had ik het begrepen. Hier is een gedachte waar ik mee speel en ik vraag me af of dit ook mogelijk is/kan worden :
trein rijdt in kopstation,loc ontkoppelt,en rijdt een stukje door. Daarna komt een andere loc achter de trein en koppelt aan. Deze laatste loc keert rijrichting en trekt de trein weg. De achtergebleven loc gaat nu zelf automatisch rijden, naar een opstelblok, of ergens anders heen.
Die laatste loc zal nu nog steeds aangegeven zijn als 'getrokken', en zou dus eigenlijk niet kunnnen keren zonder dat je dat toelaat bij 'aanvulling blokgegevens', of je past het zelf in onderhouden locomotief aan.
Zou het niet eenvoudiger zijn om, zodra er een ontkoppelsignaal gegeven wordt, er van uit te gaan dat de loc nu solo is en dus als treinstel kan rijden ? Het enige probleem daarmee is waarschijnlijk, dat er geen verschil is tussen ontkoppel en koppelen, en dus je tijdens koppelen niet kan terugschakelen van treinstel naar getrokken. Vandaar dat ik me afvraag of dat gebeurde via lengte opslaan (ofwel ontkoppelen) en lengte ophalen (ofwel koppelen).
mvg,
Patrick Sieders Nashville TN USA |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 16:23:21
|
Hoi Patrick,
Jij schreef:quote: trein rijdt in kopstation,loc ontkoppelt,en rijdt een stukje door. Daarna komt een andere loc achter de trein en koppelt aan. Deze laatste loc keert rijrichting en trekt de trein weg. De achtergebleven loc gaat nu zelf automatisch rijden, naar een opstelblok, of ergens anders heen.
Die laatste loc zal nu nog steeds aangegeven zijn als 'getrokken', en zou dus eigenlijk niet kunnnen keren zonder dat je dat toelaat bij 'aanvulling blokgegevens', of je past het zelf in onderhouden locomotief aan.
Hoe en wanneer weet die andere loc dan dat deze de trein mag gaan ophalen. Ik heb zelf geen ervaring met omlopen en locs wissel maar volgens mij moet dit geheel een samenspel zijn van 2 vaste treinroutes (alleen voor het stationsdeel). Dus na afkoppelen zal de loc gewoon in de vaste treinroute moeten blijven totdat deze is aangekoppeld en weggereden met een volgende trein.
Mvg, Paul. |
|
|
pjsieders
USA
66 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 17:42:26
|
Paul,
ik ga een dezer dagen experimenteren met omlopen. Vandaar deze vragen want ik heb hele plannen uitgetekend (stap-voor-stap) en hoop dat ik het werkend krijg.
Na vele uren denkwerk kwam deze bovenstaande vraag bij mij op. Zoals het nu verwerkt wordt in KL, is het onmogelijk om deze solo-loc over te laten gaan naar variabele routes als 'treinstel' totdat de vaste route weer wordt opgepikt in een bepaald blok, en dan omlopen met twee locs weer geschied. Dat zou de treinenloop nog dynamischer kunnen maken, dacht ik.
Mischien een andere vraag : is het mogelijk om in vaste routes een wisseling is in te bouwen tussen getrokken en treinstel, net als treintypes ? Dat zou ook een oplossing zijn.
Ik hoop mijn gedachten goed uitgelegd te hebben en wie weet zal ik je mijn plannen (op papier) even scannen en emailen..voor een beter inzicht in wat ik bedoel.(niet bedoelt als prive-aan-het-handje-hulp van jou)
Zodra ik van de week tijd heb en mijn bestelde onderdelen in huis heb en mijn dochter een middagje zelf speelt met duplo, en pappa met zijn treintjes, zal ik je nog meer vraagjes stellen. Wie weet moet dit richting de 'wensen', maar eerst even kijken of anderen hierover ook idee-en hebben.
Bedankt voor je inzicht zover,
Patrick Sieders Nashville TN USA |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 17:58:35
|
Patrick,
Hiervoor zou ik toch eerst adviseren: ga eens met de huidige mogelijkheden aan de slag en kijk hoe je het daarmee werkend krijgt. De huidige opzet is de ervaring van een aantal gebruikers die het op deze manier schitterend aan het werk hebben gekregen. Voor nog meer opties in de vaste treinroute wordt ik echt steeds huiveriger. Straks begrijp je dat alleen nog maar als je een driedaagse cursus Koploper hebt gevolgd. Die kant wil ik beslist niet nog verder opgaan.
Mvg, Paul. |
|
|
pjsieders
USA
66 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 18:21:58
|
Hahahaham
nou voor die cursus kom ik direkt drie dagen naar NL !!!!
alle gekheid op een stokje, ik snap wat je bedoelt en wil zaken zeker niet moeilijker maken en je hebt zeker veel andere zaken in je gedachten en neem je die zeker niet af. Ik ga experimenteren en laat je de uitslag weten.
Nu, nog even over die cursus.. :)
groetjes,
Patrick Sieders Nashville TN USA |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2007 : 18:43:22
|
Hoi Patrick,
//offtopic aan In uitzonderlijke gevallen wordt die cursus ook ter plaatse gegeven tegen vergoeding van de reis- en verblijfskosten. //offtopic uit
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|