Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 167 / Bezoekers Vandaag: 5098
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Terugmeld vragen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

p.spaink

3 berichten

Geplaatst - 21 jan 2007 :  17:23:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Mijn naam is Pierre en ik ben mij al een tijdje aan het inlezen op de digitale besturing van treinen. Ik heb een dubbelspoor gelijkstroom beginners set tot mijn beschikking en vraag mij nu af wat de goedkoopste wijze is om de heleboel te digitaliseren.

Inmiddels ben ik er wel achter dat ik de locomotieven met DCC wil besturen.
Ik ben er ook achter dat Koploper een goed programma is om een en ander te regelen.

De volgende zaken zijn mij niet duidelijk en ik zoek een goed artikel wat de nodige duidelijkheid moet verschaffen:

Voor Koploper is een terugkoppeling nodig om te bepalen waar de trein staat. Mij is ondanks veel leeswerk onduidelijk hoe de terugkoppeling op Koploper wordt aangesloten, Wél is duidelijk dat één mogelijkheid is om een S88 terugmeldbus via de IntelliBox van Uhlenbrock aan te sluiten, Wat er dan verder met het signaal gebeurt is onduidelijk. Welke ander mogelijkheden van terugmelding zijn er. Ik lees ook over systemen die ook de identiteit van de trein terugmelden. Die werken waarschijnlijk niet met Koploper, maar hoe werken ze dan wel?

Ook onduidelijk is hoe een blok moet worden gedefinieerd. Zelf zou ik denken: minimaal één blok tussen twee wissels om te voorkomen dat de treinen op elkaar rijden. Dan gaat het doorrijden tot aan een sein niet mooi, dus minimaal twee blokken tussen de wissels; een stuk om af te remmen en een blokje om definitief te stoppen. Als dat dan twee kanten op moet kunnen kom ik op minimaal drie blokken tussen twee wissels. Voor zover ik het verder begrepen heb zitten wissels nimmer in een blok maar er tussenin.

Is er ook een overzicht van communicatie busstructuren in de treinmodelbouw en hoe ze eventueel gekoppeld kunnen worden?


Wie kan mij verder helpen?

Met vriendelijke groet,

Pierre


HORNBY FLYING SCOTSMAN 2003 set R1039 met volledige TrakMat layout

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 21 jan 2007 :  17:48:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Pierre,

Kijk eens op de site van NMF.
http://www.nmf.nl/modules.php?name=FAQ (Digitaal)
Hier staat keurig uitgelegd wat je zoal nodig hebt en hoe een en ander werkt.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina