Auteur |
Onderwerp |
|
jimmaet
Finland
422 berichten |
Geplaatst - 20 okt 2016 : 21:02:21
|
Hallo! Een industrieterrein met 3 korte kopsporen, 3 blokken, krijgt één gezamelijk uitrijsein net na de wisselstraat vóór het hoofdspoor. Er tussenin ligt welgeteld 12 cm spoor. Moet ik daar nu een blok van maken (met onzekere bezetmelding), en het sein daaraan koppelen, of is er een mogelijkheid om het geldig te maken voor alle 3 blokken, zonder extra hardware poespas?
Feitelijk wil ik dus een sein plaatsen in een wisselstraat... Kan natuurlijk van de wisselstraat en de 12cm één blok maken met éen bezetmelder + stopverbod. Maar kan het mooier?
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DDW |
Bewerkt door jimmaet op 21 okt 2016 13:31:26 |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 21 okt 2016 : 18:10:40
|
Prachtig, dat zou ik ook graag weten. Ik moet het wel combineren met dwergseintjes op de vertreksporen (Belgisch seinstelsel)
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 22 okt 2016 : 14:22:08
|
Aangezien de gouden tip (nog) uitblijft, ga ik even experimenteren met het idee van de wisselstraat een blok te maken met één bezetmelder. Isoleren van het laatste wissel natuurlijk, dat naar het hoofdspoor voert. Eerst maar even via testen enzo, 'k Zal het jullie laten weten.
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 22 okt 2016 : 22:22:29
|
Geslaagd. Het 12cm stukje en de hele industriewisselstraat tot blok gemaakt met één melder. Gaat tegen de KL filosofie in van "geen wissels in het blok", maar zonder minstens 30cm sectie krijg ik geen betrouwbare stroommelding. De kopspoortjes ook met één melder (optisch 10cm voor het stootblok). In demo dan hè, nog niet fysiek. Sein op het korte stukje, éénrichtingsgroep met hoofdspoor, stopverbod op het korte stukje, minstens één blok vooruitkijken, en ja hoor! Één uitrijsein voor drie fabriekssporen! Nu nog dat sein zijn 3 standen laten zien... Volgend threadje.
Mvg, Kees
Bewerkt door jimmaet op 22 okt 2016 22:23:52 |
|
|
gansep
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2016 : 18:52:22
|
Kees, Op deze manier heb ik het in het verleden ook gedaan, maar liep steeds tegen "gedoe" aan. Er is een ook een optie waarbij je geen extra blok hoeft te maken. In de tool Wisselstraten heb je de mogelijkheid om handmatig een (rangeer)sein toe te voegen. In mijn geval heb ik sein 1 toegevoegd aan alle wisselstraten vanuit de blokken 823 t/m 826. (opstelsporen) Werkt perfect. Het is eerder op het forum beschreven, want ik heb het niet zelf bedacht. Groet, Erik
Download Attachment: kl.jpg 283,12 KB |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 26 okt 2016 : 21:47:49
|
Bedankt Erik, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoe heb je sein 93 dan gedefiniëerd, dat moet aan blok 803 hangen en reageert dan ook op ander verkeer in blok 803?
|
|
gansep
Netherlands
22 Posts |
Geplaatst - 27 okt 2016 : 00:12:31
|
Kees, Ja dat klopt. Sein 93 staat in blok 803. Dat staat zo gedefinieerd bij de "seineigenschappen". Sein 1 staat daar ook gedefinieerd, maar daar is geen blok aan gekoppeld. Ik heb mijn database bijgevoegd, dan kun je het op je gemak even nakijken. En vraag gerust als iets niet duidelijk is. Groet, Erik
Download Attachment: gansep.bck 789,93 KB |
|
|
jimmaet
Finland
422 Posts |
Geplaatst - 17 apr 2017 : 12:55:37
|
Tijdje geduurd, maar nu heb ik het in de echte baan erin staan. Hopenlijk werkt het lekker, nogal wat problemen met fins stelsel...
Kees Visser Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel |
|
|
|
Onderwerp |
|