Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 115 / Bezoekers Vandaag: 764
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 155
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 geluid met toggle functie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Dirk

Belgium
159 berichten

Geplaatst - 17 jan 2007 :  15:58:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren.

Ik heb enkele loks met een tweetonige toeter. Maar elke toon zit op een andere functie, Mu wil ik graag dat de twee geluiden achter elkaar gehoord worden. Ik heb dus F2 met toggle en dan ingegeven dat de volgende functie F3 moet zijn. maar dat lukt dus niet automatisch. als ik op de F2 knop druk dan hoor ik F2 en als ik dan nogmaals op F2 druk hoor ik F3. Maar ik wil dus F2=F2=>F3. Als ik dus bvb uit een tunnel kom, dan wil ik de twee geluiden afspelen op 1 bezetmelder.

mvg
Dirk

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  17:34:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Wat ik hier even niet snap is jij druk op de F2? In Koploper op de F2 toets drukken heeft een ander effect dan de functieuitgang bij de locomotief aan te sturen.

Hoe start jij die functie dan?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  18:06:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik zal het anders proberen uit te leggen.
F2 heeft als functie TOET
F3 feeft als functie TAAT
Als ik in het rijwindow op F2 klik, (activeer) dan hoor ik idd TOET en bij F3 hoor ik TAAT. Maar nu wilde ik via uitgebreide functies op een bepaalde plaats van de baan dus TOET TAAT horen. Maar als de de TOET is geweest, dan gaat de F2 functie niet uit, dus op de IB blijft de F2 led branden. Ik dacht dat die toggle functie diende om de functie terug uit te schakelen maar dat is blijkbaar niet zo. Ik ben nu aan het proberen om de functie terug uit te zetten op een volgende bezetmelder, en dat lijkt me te lukken.
Sorry voor deze infantiele uitleg, maar ik denk dat het zo wel duidelijk is.

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  18:13:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

Dirk bedoelt (waarschijnlijk) de F2 en F3 functietoetsen op de IB.
Daar ik dezelfde situatie heb/ken...

Patrick

Patrick Sieders
Nashville TN USA
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  19:32:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het is gewoon een leuke uitleg die zelfs ik snap en dan met een glimlach om mijn mond (beter kunnen we het toch niet hebben in de hobby).

Toggle zet alleen de status om: dus als deze uit is wordt de functie aangezet en is de functie aan dan wordt deze uitgezet. Waarom? Er zijn geluidsfuncties van sommige decoders die het geluid reeds produceren bij een wissel van de stand van de functie.

Ik heb even zitten testen (ik kan natuurlijk niet weten hoe jouw geluidsdecoder werkt). Doch zowel met toggle als zonder toggle kan ik vanuit functie 1 functie 2 doorstarten. Op het scherm en in de logging zie ik het terugkomen (het aansturen van de functies).

Indien gewenst wil ik wel even een klein voorbeeldje maken in een database en deze uploaden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Dirk

Belgium
159 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  20:15:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik doe het nu zo, F2 aan bij binnenkomen blok F2 uit bij aankomen stopmelder, en dan F3 aan na 2 sec bij binnenkomen blok en toggle na 2 sec.

als jij een andere oplossing hebt, dan graag het voorbeeld.

mvg

Dirk
Ga naar bovenaan de pagina

fred spierenburg

Netherlands
58 Posts

Geplaatst - 17 jan 2007 :  20:56:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Wees zo goed een voorbeeld te uploaden. Ik kom er ook niet goed uit.
Ik heb een loc waarbij een druk op de F3 en F4 toets ieder een eigen geluidje geven en kort daarop vanzelf afvallen. En ik heb er één waarbij ik op de F5 en F6 toets geluidjes produceer die niet eerder stoppen nadat ik die toetsen voor de tweede maal indruk.Met name de laatste loc bedien ik met "aankomst in blok 2 sec aan". Ik zou dat graag op een later tijdstip willen laten gebeuren, maar dan moet ik kiezen "na x seconden aan" en dan gaat ie niet eerder uit dan bij het eerst volgende blok. Dus toetert ie te lang naar mijn zin, vooral als dat een lang blok is. Het zou prettig zijn in dat geval "na x sec 2 seconden aan". Kan dat, of doe ik iets verkeerd?
Ik hoop dat het duidelijk verwoord is.

groeten,
Fred
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jan 2007 :  19:46:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Beetje late reactie, maar er waren ook even andere werkzaamheden. Bijgaand een database waarin Toggle en Niet toggle is ingebouwd.

Echter het blijkt dat wanneer een niet toggle functie wordt aangestuurd vanuit de uitgebreide functie en er is een vervolg functie gedefinieerd, dan wordt deze meestal niet geschakeld. De toggle functie doet het wel goed. In beide gevallen wordt de functie F1 bij het binnenrijden in blok 1 aangezet.

Download Attachment: DemoMarklin.bck
9,12 KB

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina