Auteur |
Onderwerp |
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 berichten |
Geplaatst - 17 jan 2007 : 08:51:07
|
Een Hele goededag allemaal
Ik ben Ferdinand en wil weer mijn hobby oppakken na een 20 tal jaren Heb vroeger een baantje gehad in H0.
Nu pak ik de draad weer op en heb een banenplan gemaakt waar evt aanpassingen nog gedaan moet worden
Ik wil gaan rijden in Spoor-N DCC Intellibox Koploper Tijdperk IV oostenrijks, Zwiters en duits materiaal
Nu heb ik 2 vraagjes, ik wil mijn baan schematisch in kaart brengen denk aan blokindeling, wisselstraten enz Nu is mijn vraag hoe kun je hiermee het beste beginnen
2e vraag, is het mogelijk om mijn banenplan in koploper te zetten en evt te testen ( zoals de demo ) om zo te zien of ik kan doen wat ik voor ogen heb voordat de baan er ligt ??????, omdat het een aardig grote baan wordt
Heb de helpfile uitgeprint ( printer staat nog na te hijgen ) en ben al druk aan het lezen
Met vriendelijke treingroet ferdinand
There's nothing beter than Full-Speed |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 17 jan 2007 08:53:05 |
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2007 : 09:18:21
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ferdinand Paternoster
Een Hele goededag allemaal
Ik ben Ferdinand en ...
Hallo Ferdinand,
Welkom bij de club van her-intreders..
Schematisch in kaart brengen. Gewoon met potlood en papier beginnen. Daar zit het denkwerk, vervolgens het invoeren is meer productiewerk. En het kan niet vaak genoegd gezegd worden: begin met een proefbaan met een ovaal met inhaalspoor. Dan raak je een beetje bekend met de materie en het configureren van koploper. En een ook leer je dan hoe lang een stopplaats mag zijn en wat de afstand is tussen de eerste bezetmelder en de stopplaats en zo. Pas als dat lekker werkt, begin dan met de volgende fase.
Het testen van je baan: jazeker, dat kan. In dat geval kies je bij 'instellingen' bij de com-poort niet COM1 etc, maar TESTEN. In dat geval worden de commando's niet daadwerkelijk verstuurd en wordt bv bij een bezetmelding niet daadwerkelijk gewacht tot het verschijnen van die melding op de S88. Maar het 'testen' geeft een beeld en niet meer dan dat. Het is niet zo dat een onhandig geplaatste bezetmelder hier even glashelder naar boven komt drijven. Kortom: gebruik het als gereedschap en gebruik gereedschap goed.
Je keuze: spoor N, IB, DCC, Koploper. Prima keuze niks mis mee. Zal je een boel plezier van hebben. Kijk ook nog eens naar de OM32 als decoder voor seinen en wissels.
Zeer goed idee om de documentatie van KL te printen. Kijk je ook op de site van Paul naar de voorbeelden en de 'help ze op weg' documenten. Chris Burger heeft daar bijvoorbeeld een kei-goed document neergezet voor de startende KL gebruiker. Inclusief database. Echt een must-have voor elke KL starter.
Nogmaals welkom in de club van herintreders en veel plezier met de voortzetting van de hobby. En stel vooral al je vragen want de enige domme vraag is een niet gestelde vraag!
Groet, Leendert [/quote] |
Bewerkt door Leendert op 17 jan 2007 09:19:31 |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2007 : 09:33:40
|
Hallo leendert, bedankt voor je zeeeeeeeer snelle reactie
ik had deze vragen omdat ik niet echt weet waarvan ik moet beginnen met blok indelingen, zie link voor banenplan Mijn grootste trein wordt Loc met zo'n 6 á 7 rijtuigen ( +/- 130 cm ) Denk dat ik maar vanaf het station ga beginnen
Download Attachment: BanenplanFerdigrootrangeer.jpg 300,88 KB
Blauwe traject is hoofdspoor op werkbladniveau groot station op + 20 cm paarse spoor in station voor lokaal spoor, oranje spoor lokaalspoor de bergen in met een klein station en kleinschaduw station ( van +29 naar + 39 cm ) groen spoor is groot rangeerterrein ( ligt 3 cm lager dan station dus op + 17 cm )
Het testen vroeg ik omdat de kamer waar de moet komen nog afgewerkt moet worden, en wilde kijken of zo'n plan uitgevoerd kon worden ( Dat het een soort demo is ) en daarbij moet nog de intellibox kopen met spoor en trein (denk dat ik voor de test gewoon fleischmann picco koop, want de baan wordt uitgevoerd met Peco Rails Code 55 en deze kan alleen maar flexrails
Betreft de bezetsmelder ga ik zekers mijn eigen in verdiepen was deze nog niet tegen gekomen, heb al aardig wat gelezen de afgelopen 7 maanden
mvr Ferdinand
There's nothing beter than Full-Speed |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 17 jan 2007 09:36:16 |
|
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2007 : 14:09:47
|
Hi Ferdinand,
Wow. Imposante baan. Maar waar de bezetmelders? De algemene regel is dat je er per blok twee nodig hebt. 1 voor het detecteren als de loc het blok binnenkomt en 1 om de loc daadwerkelijk te laten stoppen. Er is overigens geen fysiek verschil, of aansluitverschil: binnen KL geeft je beide punten aan. Wat er binnen koploper gebeurt: de loc geeft de bezetmelding af bij het binnenkomen van het blok. Als het 'leren remmen' aanstaat, kijkt KL naar de snelheid van de loc en naar het tijdstip waarop KL de melding van de stopplaats krijgt. Als die melding eerder komt dan verwacht, wordt de snelheid de volgende keer aangepast, zodat beide gebeurtenissen (juiste snelheid) en bezetmeling (op stopmelder) precies samenvallen. Bij het station is het vaak duidelijk waar bezetmelders moeten komen: eentje aan het begin, die plek is niet kritisch. En eentje zo'n beetje aan het einde van het perron, zodat de zaak netjes bij het perron stilstaat. En hoe lang een blok moet zijn? Ik citeer de handleiding van Paul over de bloklengte: 'Het kortste blok moet net langer zijn dan de langste trein'. Dus dat geeft al aan hoe je de blokken qua lengte in kan delen. Op de rangeertereinen kan je - daar waar je eindigt op een stootblok - een gemeenschappelijke inrijmelder hebben. Dat scheelt weer 1 aansluiting. Want de loc is of onderweg naar het ene blok met stootblok, of naar het andere ook met stootblok. Maar nooit allebei, anders valt de loc in tweeen ;-). Wil je een blok in twee richtingen berijden, dan is het wel handig om hier bij het ontwerp al rekening te houden. Nou rij ik zelf met H0 en C-rail, maar in die gevallen heb ik beide bezetmelders zo zitten dat de ene bezetmelder aan het begin van het perron zit en de ander aan het einde. Komt dan de loc van de andere kant, dan is het nog steeds zo dat de loc aan het einde van het perron stopt.
Blokken worden 'aan elkaar geplakt' door wisselstraten, tenzij je een lang stuk rails zonder aftakking in meerdere blokken verdeelt. Wil je van blok 1 naar blok 2, dan verloopt dat dus in de regel via een wisselstraat. Om die reden kan een wissel nooit in een blok liggen. Let er dus ook op als je van blok 1 naar blok 2 of naar blok 3 kan, dat je voor beide (1-2 en 1-3) een wisselstraat aanmaakt, dat is een veel gemaakte beginnersfout.
Prachtig ontwerp. Maar ik blijf mijn punt herhalen: begin met een ovaal inclusief wissel en sein en ga pas daarna je baan bouwen en automatiseren. Dat scheelt heel veel teleurstelling achteraf omdat je moet slopen omdat je nou net niet meer bij die ene benodigde bezetmelder kan komen... Zeker omdat je aangaf dat je bezetmelders nog niet eerder tegengekomen was, zou ik je adviseren daar op deze manier mee te beginnen. Het 'droogtesten' levert geen 'hands on' ervaring op. Ander punt nog: Als je nog een IB moet kopen, overweeg dan ipv die aanschaf het gebruik van MDirect. Met een oude PC en wat knutselwerk heb je daarmee voor heel weinig geld een 'plug compatible'.
Groet, Leendert |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 17 jan 2007 : 20:16:52
|
Hallo Leendert, oeps had een klein foutje gemaakt, bedoelde eigenlijk dat ik de OM32 ( decoder voor wissels en seinen) nog niet was tegen gekomen
De helpfile van Chris heb ik ook uitgeprint bedankt voor de tip, en het is me nu duidelijk
Ik ga aan de slag met het indelen en zal de indeling zodra deze klaar is hier laten zien.
Betreft MDrirect ik zal ens lezen hoe dat in elkaar zit qau PC makt het niet uit,, heb een Dual core laptop klaar voor gebruik hahaha
Bij deze alvast heel erg bedankt voor je geduld en volledige uitleg
Met vriendelijke groet Ferdinand
There's nothing beter than Full-Speed |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|