Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 10007
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisseldecoders met TWIN-CENTER
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

KeesW

9 berichten

Geplaatst - 12 apr 2006 :  22:13:24  Toon profiel
Hallo, hier een volledige beginner.

Hier een vraagje over het definiëren van decoders.
Ik ben sinds twee weken begonnen met Koploper.
Ik heb sinds vorig jaar een Fleischmann H0 baan met TWIN-CENTER als besturing.
Ik gebruik voor het aansturen van wissels en ontkoppelrails Viessmann 5212 decoders. Deze decoders stuur ik aan via de zogenaamde "Keyboard mode" (1-8) op mijn TWIN-CENTER. De Viessmann decoders zitten onder DCC adres 21 en 22.
Mijn vraag betreft het volgende: Als ik in koploper bij digitale onderdelen opgeef dat ik 2 wisseldecoders heb, kan ik geen decoderadres opgeven. In het baanoverzicht moet ik de toegewezen Keyboard adressen (1-8) opgeven om de wissels te laten werken.
Is dit normaal?
Of moet ik eerst de "Keyboard mode" verwijzingen voor de decoders verwijderen uit het TWIN-CENTER.

Zoals het nu werkt kan ik zowel vanaf het TWIN-CENTER als via het baanoverzicht handmatig rijden waarbij beide naar elkaar luisteren. Verandering gedaan op het TWIN-CENTER worden dus netjes overgenomen in het baanoverzicht.

Als dit normaal is zie ik dit graag bevestigd. Het lijkt mij namelijk vreemd dat wisseldecoders eerst op het TWIN-CENTER bij een "Keyboard mode" adres toegewezen moeten worden voordat ze aangestuurd kunnen worden via Koploper. Direct in Koploper via het decoderadres lijkt mij logischer.

Wie heeft er een mening of suggestie?

Bij voorbaat dank.
Kees

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  22:29:40  Toon profiel
Kees,

Ik vind het een beetje een warrig verhaal, maar ik zal een poging doen het te ontwarren.

Wat ik weet van het Twin-Center is dat je zelf je wisseldecoderadressen moet aanmaken. Via vituele adressen en decoders adressen. Dat alleen al werkt verwarrend.

Terug naar de basis waarop Koploper en zijn wisseladressen zijn opgebouwd. Het gaat uit van de MArklin Digital Basis.
Daarbij is er een vaste volgorde die loopt van wisseladres 1 tot en met 256. Verdeeld over 64 wisseldecoders, dus 4 wisseladressen per decoder.

Het opgeven van deze wisseldecoders in Koploper is eigenlijk overbodig, (ja, Paul ik weet het), omdat het toch om een vastgestelde reeks gaat namelijk.

Het beeld wat je nu ziet op je Twin-Center display is juist, je kunt de wissels bedien via Koploper en via het Twin-Center, en beide luisteren naar elkaar. Dus een verandering op je Twin-Center zie je terug in Koploper en omgekeerd zie je die ook. Dus dat werkt.

Het beste is dus om de wisseldecoders zo te benoemen in het twin-Center, dat de eerste decoder met adres1 de wisseladressen 1..4 bediend, wisseldecoderadres 2 de wissels 5..8. Zo blijf je binnen de Marklin en Intellibox manier van nummeren en heb je voor je zelf een beter overzcht.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 14 apr 2006 :  09:31:14  Toon profiel
Beste Sprinter,

Toen ik mijn verhaal/vraag intypte had ik al een vermoeden dat het warrig kon overkomen. Het verhaal werd aanzienlijk langer dan de bedoeling was. Maar als een echte beginner is het soms moeilijk om gericht een vraag te stellen.

Ik denk dat ik begrijp wat je zegt en dit versterkt mijn vermoeden.
Ik neem je voorstel over wat betreft decoderadressen. Dit is misschien wel makkelijk.
Ik zal nog wat verder experimenteren.

Bedankt voor je hulp en tijd.

Mvg,
Kees

Ga naar bovenaan de pagina

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 15 apr 2006 :  21:36:56  Toon profiel
Hallo Kees

bij het gebruik van koploper met het twin center ( intelly box) is het wel van belang bij beide het juiste aantal terugmelders s88 exact in te vullen bij het aantal wisseldecoders is het exacte aantal in koploper niet van belang je kunt er dus best 10 van maken zodat hogere adressen kunt gebruiken zonder dat de lagere adressen gebruikt worden ik zelf heb t/m adres 100 de wissels zitten en daarboven de seinen om voor mezelf een duidelijker overzicht te hebben maar de adressen 50 t/m 100 worden niet gebruikt en zijn in koploper dus ook niet gedefinieerd

Peter van Bezouw
marklin C-rail rijder met intellibox en koploper
Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 17 apr 2006 :  17:14:36  Toon profiel
Hallo Peter,

Ik neem aan dat de genoemde adressen 1 t/m 100 virtuele adressen zijn.
Ik heb namelijk gemerkt dat als je een wisseldecoder uitgang niet aanmeld op je TWIN-CENTER onder een virtueel adres, Koploper het niet kan benaderen. Dit omdat Koploper bij mij met het virtuele adres van het TWIN-CENTER werkt. Of is dit een instelling?

Kun je deze virtuele adres defenities eigenlijk uitlezen van het TWIN-CENTER?
Zo ja, kun je dan ook zo'n tabel opladen naar het TWIN_CENTER?
Zo niet, dan is het wel belangrijk dat ik al deze definities vastleg. Als de baan wat complex wordt ga ik dat natuurlijk nooit onthouden.

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

impulsief

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 18 apr 2006 :  19:26:02  Toon profiel
Hallo Kees

1 t/m 50 zijn in gebruik en 51 t/m 100 zijn virtueel 101 t/m 160 zijn de seinen
Ik heb mijn baan in winrail getekent en op een print van de baan de gebruikte decodernummers ingevuld

groet,

Peter

Peter van Bezouw
marklin C-rail rijder met intellibox en koploper
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 18 apr 2006 :  20:18:15  Toon profiel
Hallo Kees,

In de berichten haal ik er niet uit of je probleem al opgelost is.

Waarom stel je je twee decoders niet in op groep 1 en 2 (geen adressen) en deze twee decoders kunen dan acht seinen en/of wissels aansturen met de adressen 1 t/m 8. (er van uit gaande dat elke sein of wissel maar twee aansluitpunt heeft.)
In Koploper meld je dat je twee functiedecoders gebruikt.

Koploper is al in gewikkeld genoeg, houd het in het begin simpel.

Verder neem ik aan dat je weet dat de Viessmann 5212 decoder geprogrammeerd moet worden. Je moet de decoder als het ware meedelen welke groep (1 /t/m 4 of 5 t/m 8, enz) wissels/seinen hij moet bedienen.

met vr. groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  19:48:08  Toon profiel
Hallo Chris,

Ik vraag mij af wat nu weer een groep is. Dit begrip zegt mij niets, zodat ik niet weet wat je mij probeert te vertellen. Misschien wil je dit toelichten?

Ik weet dat een Viessmann 5212 decoder te programmeren is. Ik heb namelijk het volgende gedaan:
Eerst heb ik aan deze decoders respectievelijk de DCC adressen 21 & 22 toegewezen.
Daarna heb ik in op het TWIN-CENTER de decoder uitgangen m.b.v. de DCC adressen en uitgangen toegewezen aan virtuele adressen (1-4, 5-8). Zo kan je dus in keyboard-mode de wissels schakelen op het TWIN-CENTER met de rode en groene knopjes.
Het blijkt nu dat ik dus in Koploper momenteel enkel met deze virtuele adressen kan werken.
Maak ik het soms onnodig moeilijk? Zo ja, wat kan ik dan beter doen?
Ik ben nu nog op kleine schaal bezig dus ik sta open voor elke suggestie want mijn huidige methode houdt in dat ik zowel het TWIN-CENTER als Koploper moet instellen.

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  19:53:17  Toon profiel
Hallo Kees,

Heb je de basishandleiding van Koploper 6.2, "Hoe begin ik met Koploper" gelezen?? (te downloaden van www.pahasoft.nl)

Ik moet nu naar een vergadering en zal vanavond verder reageren!!

met vr. groet,
Chris Burger
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 19 apr 2006 :  23:29:23  Toon profiel
Hallo Kees,

Kees schreef:
> Ik vraag mij af wat nu weer een groep is. Dit begrip zegt mij
> niets, zodat ik niet weet wat je mij probeert te vertellen.
> Misschien wil je dit toelichten?
Mijn opmerking over groep is niet juist. Een decoder heeft vier adressen en een decoder heeft een nummer. Decoder nr 1 heeft de adressen 1 t/m 4 en decoder nr 2 heeft de adressen 5 t/m 8.

Mijn Intellibox is een periode defect geweest en toen heb ik een TC mogen lenen. Ik heb toen direct mijn docoders genummerd van 1 t/m 3 en kon daar zonder problemen mee werken (wissels en seinen met de adressen 1 t/m 12).

Ik heb de handleiding van de TC eens nagekeken en daar wordt gesproken over virtuele adressen. Misschien kunnen andere TC-gebruikers melden wat het nut ervan is (ik vind virtuele adressen voor locomotieven ook niet zonvol en volgens mij kan Koploper er niet mee werken).

Ik zou zeggen vergeet die virtuele adressen en programmeer je decoders zo dat ze direct bruikbaar zijn voor Koploper.

met vr. groet,
Chris burger

Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 20 apr 2006 :  19:47:32  Toon profiel
Hallo Chris,

Ik heb het Koploper Handboek versie 6.2 gelezen. Ook heb ik "Koploper voor Beginners" gelezen van Erik Teunissen. Ik neem aan dat dit een van de documenten is waarover jij spreekt.
Echter Erik begint direct met blokken en bezetmelders. Ik heb nog geen bezetmelders dus kan zijn methode niet kopiëren.
Ook lijkt het mij volslagen zinloos om blokken te definiëren als ik geen bezetmelders heb en nu nog volledig handmatig rij.

Mijn originele vraag is juist naar aanleiding van wat in het Handboek staat. Omdat het Handboek staat dat voor decoders ook decoderadressen zijn in te stellen, en die optie bij mij niet mogelijk is (kan niets in het vakje invullen) kwam mijn vraag naar boven.
Ik zal echter al mijn virtuele adressen uit mijn TWIN-CENTER wissen en de decoders hernummeren naar DCC adres 1 & 2. Ik neem aan dat je toch via het TC de Viessmann decoder een DCC adres moet geven. Zonder dit DCC adres kan de decoder toch niet werken?
Ik zal dan bekijken of ik direct de wissels kan aansturen met de adressen 1 t/m 8.
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 20 apr 2006 :  20:44:50  Toon profiel
Tekst van Erik Teunissen:

Toevoegen Wisseldecoder
Koploper moet weten dat er een wisseldecoder is aangesloten. Open daartoe als eerste het scherm Onderhouden / Baan definities / Digitale onderdelen. Hierin staat al de bezetmelder. Klik op het plusje + en selecteer bij Type onderdeel een Wisseldecoder. Het aantal is 1, bij gebruik van een Intellibox houdt dit de adressen 1 tm 4 in.

Ook Erik doet GEEN melding dat je een adres zou moeten invullen. Ook je eerste mail van Sprinter stond dat!!

En in het handboek van Paul H. kan ik geen tekst vinden waar dat staat. Maar ik ben er van overtuigt dat het nu wel zal lukken.

met vr. groet,
Chris Burger

ps het is jammer dat de bovenste tekst van Paul Haagsma (Beschrijving / ervaring andere Koplopergebruikers) gemist hebt, want daar staat een aanrader voor beginners :-)

Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 21 apr 2006 :  13:02:46  Toon profiel
Beste Chris,

Bedankt voor al je inzet en de bevestiging dat voor decoders geen DCC adres en uitgang ingevuld moeten worden in Koploper.
Zoals ik al schreef zal ik het eens zonder de virtuele adressen proberen.

Ik denk dat we hierbij dit onderwerp maar moeten afsluiten.
Iedereen bedankt voor hun hulpvaardigheid en geduld.

Mvg,
Kees
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina