Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 210 / Bezoekers Vandaag: 5524
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rangeren
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wheels

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 09 jan 2007 :  12:30:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet.
Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder?
De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).

Groet

Hein Wiegmans

HermanB007

Netherlands
29 Posts

Geplaatst - 09 jan 2007 :  13:41:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hein,
in blok eigenschappen vind je een tab blad daarvoor: kun je doorrijden in cm instellen, algemeen of per lok.

Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
6021, 6050, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 500MHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!
Ga naar bovenaan de pagina

wheels

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 09 jan 2007 :  13:55:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Herman,


Zoals ik schreef heb ik reeds de opdracht gegeven om 15 cm door te rijden; voor de trein en specifiek voor die ene lok. Maar dat geeft juist niet het gewenste resultaat. Vandaar dat mijn vraag blijft staan.

Groet

Hein Wiegmans
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 jan 2007 :  15:42:30  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wheels

Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet.
Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder?
De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).

Groet

Hein Wiegmans

Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 jan 2007 :  16:46:14  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wheels

Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet.
Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder?
De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).

Groet

Hein Wiegmans



Naar mijn ervaring kun je o.a. een beetje experimenteren met de aanrijdsnelheid uit het vorige blok. Dit kun je doen met een snelheidsbeperking in het aan het aan het stopblok voorafgaande blok. Is de snelheid te langzaam, dan stopt de loc zodra hij kontakt maakt met de bezetmelder. Zit deze te dicht op de wissel, dan blokkeert een deel van de loc de wissel. Met iets meer vaart - dus een hogere snelheidsbeperking - rijdt hij iets verder door - dat kan nog steeds een net gezicht zijn - en dan is de wissel vrij. Het is ook loc afhankelijk: de ene loc heeft een kortere remweg dan de andere, ook al hebben zij leren remmen. Een hogere of lagere minimumsnelheid van een loc instellen kan dan behulpzaam zijn en ook het instellen van default gedrag van een blok of vrije baan in de betrokken blokken in de vaste route kan helpen. Ook is mogelijk, dat je vóór de wissel een bezetmelder maakt als binnenkomst/afremmelder voor het blok, waarin de loc moet keren, en de tweede als stopmelder voor het blok. Kortom er leiden vele wegen naar Rome.
In mijn baan heb ik een dergelijk probleem met een treinstel dat een wissel na het stoppen blokkeerde opgelost door het blok voorafgaande aan het keerblok in te stellen als vrije baan zonder snelheidsbeperking, waarna de trein 15 cm verder stopte en er geen problemen meer waren.

Succes ermee
Carel Richters
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 09 jan 2007 :  17:48:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Hein,

Ik weet niet wat voor melders en systeem je hebt, Ik rij Marklin en heb zo'n zelfde situatie.
De trein rijd achteruit het rangeerspoor op, loc koppelt af en gaat naar de loods.
Bij de blokdefenitie heb ik aan gegeven dat de trein moet stoppen bij het vrijkomen van de eerste bezet melder. Als grote uitzondering is deze melder voorzien van stroom detectie en reageert dus alleen op de loc.

Mels

Marklin HO, Koploper en IB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina