Auteur |
Onderwerp |
|
wheels
Netherlands
21 berichten |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 12:30:29
|
Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet. Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder? De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).
Groet
Hein Wiegmans |
|
HermanB007
Netherlands
29 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 13:41:58
|
Hein, in blok eigenschappen vind je een tab blad daarvoor: kun je doorrijden in cm instellen, algemeen of per lok.
Groeten, Herman Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986 6021, 6050, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 500MHz. Koploper actief gebruik sinds 2003, nog steeds enthousiast over Koploper! |
|
|
wheels
Netherlands
21 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 13:55:22
|
Beste Herman,
Zoals ik schreef heb ik reeds de opdracht gegeven om 15 cm door te rijden; voor de trein en specifiek voor die ene lok. Maar dat geeft juist niet het gewenste resultaat. Vandaar dat mijn vraag blijft staan.
Groet
Hein Wiegmans |
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 15:42:30
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door wheels
Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet. Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder? De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).
Groet
Hein Wiegmans
|
|
|
carel richters
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 16:46:14
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door wheels
Ik heb een vaste treinroute gemaakt voor een goederentrein die aan het einde van de rit keert en achteruit een rangeerspoor oprijdt via een wissel. Dat rangeerspoor is bij mij één blok met wtee bezetmelders. De eerste bezetmelder zit vlak na de wissel. Ik heb de opdracht ingevoerd om bij de eerste bezetmelder te stoppen en na enige tijd te keren en terug te rijden. Door op de eerste bezetmelder te stoppen blokkeert de lok namelijk de doorgaande route en de trein rijdt niet helemaal door tot aan het stootblok. Ik heb geprobeerd dat probleem op te lossen door de opdracht in te voeren dat de lok nog 15 cm doorrijdt maar dat doet hij niet. Weet iemand hoe ik de zaak zo kan programmeren dat de lok toch nog iets doorrijdt na het eerste contact met de eerste bezetmelder? De lok is geijkt (dus geen decoderstappen).
Groet
Hein Wiegmans
Naar mijn ervaring kun je o.a. een beetje experimenteren met de aanrijdsnelheid uit het vorige blok. Dit kun je doen met een snelheidsbeperking in het aan het aan het stopblok voorafgaande blok. Is de snelheid te langzaam, dan stopt de loc zodra hij kontakt maakt met de bezetmelder. Zit deze te dicht op de wissel, dan blokkeert een deel van de loc de wissel. Met iets meer vaart - dus een hogere snelheidsbeperking - rijdt hij iets verder door - dat kan nog steeds een net gezicht zijn - en dan is de wissel vrij. Het is ook loc afhankelijk: de ene loc heeft een kortere remweg dan de andere, ook al hebben zij leren remmen. Een hogere of lagere minimumsnelheid van een loc instellen kan dan behulpzaam zijn en ook het instellen van default gedrag van een blok of vrije baan in de betrokken blokken in de vaste route kan helpen. Ook is mogelijk, dat je vóór de wissel een bezetmelder maakt als binnenkomst/afremmelder voor het blok, waarin de loc moet keren, en de tweede als stopmelder voor het blok. Kortom er leiden vele wegen naar Rome. In mijn baan heb ik een dergelijk probleem met een treinstel dat een wissel na het stoppen blokkeerde opgelost door het blok voorafgaande aan het keerblok in te stellen als vrije baan zonder snelheidsbeperking, waarna de trein 15 cm verder stopte en er geen problemen meer waren.
Succes ermee Carel Richters |
|
|
mels
Netherlands
145 Posts |
Geplaatst - 09 jan 2007 : 17:48:44
|
Hallo Hein,
Ik weet niet wat voor melders en systeem je hebt, Ik rij Marklin en heb zo'n zelfde situatie. De trein rijd achteruit het rangeerspoor op, loc koppelt af en gaat naar de loods. Bij de blokdefenitie heb ik aan gegeven dat de trein moet stoppen bij het vrijkomen van de eerste bezet melder. Als grote uitzondering is deze melder voorzien van stroom detectie en reageert dus alleen op de loc.
Mels
Marklin HO, Koploper en IB |
|
|
|
Onderwerp |
|