Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 4822
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Eigenwijze (drieweg) wissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Mohy

14 berichten

Geplaatst - 06 jan 2007 :  10:40:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Ik ben nu een tijdje bezig met het digitaliseren van mijn baan en dat verloopt vrij aardig. Nu kom ik echter een probleem tegen van de eigenwijze wissel.

De situatie is als volgt:
Ik rijdt H0, met Ib aangestuurd door koploper. Ik heb nu een 20 tal wissels die allemaal goed functioneren en een wissel die erg eigenwijs is. De betreffende wisseldecoders zijn de Viessmann 5211

Waarom is deze wissel eigenwijs: Bij de initialisatie in koploper en de handmatige aansturing van de wissel gaat alles goed. Maar als bij het rijden met koploper een loc de bewuste wissel wil gaan gebruiken voor rechtdoor, dan wordt deze toch op afbuigend gezet.

Ook volgens het programma staat de wissel op rechtdoor.

Oftewel:
Initialisatie doet het goed
Als ik handmatig in koploper klik, dan doet de wissel het ook goed.
Als de loc de wissel wil gebruiken voor rechtdoor, dan doet de wissel het niet goed (met alle gevolgen van dien, want op dat moment raakt koploper hem ook kwijt. Ik weet het niet)

Verder heb ik:
Bedrading gecontroleerd
Gekeken of wissel "fout" is aangesloten
Gekeken of juiste wisselmotortje is aangesloten
Gekeken of wisselstraat goed staat ingegeven in koploper.
De adressen van beide motortjes op verschillende decoders aangesloten.

Er ligt nog een driewegwissel op de baan en deze functioneert zonder problemen.

Oftewel, ik weet even niet waar het aan zou kunnen liggen, dus alle suggesties zijn welkom.

Alvast Bedankt,

Martijn

Mohy

14 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  11:22:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok dat is wat minder. De oplossing geven op je eigen topic. Maar via een forum is de oplossing al aangereikt. Het gaat in dit geval om de Viessmann decoders. Een driewegwissel die moet met beide motortjes zijn aangesloten op dezelfde decoder. Dat is inmiddels gedaan en het rijd weer als een trein.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  12:38:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
En nou zou ik wel eens willen weten waar de clou zit. Als beide aandrijvingen aan dezelfde decoder zitten werkt hij goed, zitten ze aan verschillende decoders dan gaat hij eigenwijs doen.
Rara, hoe kan dat?
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  15:55:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,

Aan de kop van het draadje te lezen heb je het dus over een driewegwissel.Als je een driewegwissel met een gemeenschappelijk (gele) draad gebruik voor de aandrijvingen moeten deze altijd op dezelfde decoder aangesloten zijn. Zie bijvoorbeeld ook de waarschuwing bij Marklin.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  17:14:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Inmiddels via e-mail een reactie van Paul Haagsma gekregen.
Het komt er op neer dat je de twee aandrijvingen van een driewegwissel of een engels wissel niet aan dezelfde helft van een decoder mag aansluiten. Dus niet aan uitgang 1 en 2 en ook niet aan 3 en 4, maar wel aan 1 en 3 of aan 2 en 4. Hij heeft ook een poging gedaan om uit te leggen waarom dat zo is, maar daar kan ik geen touw aan vastknopen.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  17:58:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Misschien kan Paul dit nog even op het forum zetten.We zouden hem alvast heeeeeeeeeeeel dankbaar zijn.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  18:23:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Klaas,

Op www.marklin.nl Handleiding Central Station blz.15 staat beschreven wat wel en niet mag en de reden waarom.
(http://www.marklin.nl/support/pdf/Handleiding60212NL-v1.pdf)

Ook in het boek beginnen met Marklin-Digitaal staat het beschreven.

Met vriendelijkw groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  19:25:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Hub, ik krijg die handleiding niet geladen.
De directe link geeft een toegangsverbod, en als ik via de homepage ga krijg ik een blanco scherm.
Is er iemand in staat dat betreffende stukje tekst er uit te lichten en hier zichtbaar te maken?
Ga naar bovenaan de pagina

jvstrn

Netherlands
16 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  21:00:31  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ

Hub, ik krijg die handleiding niet geladen.


Klaas,
Deze link even openen en dan kun je wel het PDF-bestand laden.
http://www.marklin.nl/systems/handleidingen/60212.html

Suc6
John van Staaijeren

Met vriendelijke groet,

John van Staaijeren
(Schaal N / Intellibox)
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  22:01:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
iemand is al zo aardig geweest om me die handleiding per e-mail toe te sturen. Zal het zo eens gaan bestuderen.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  22:28:19  Toon profiel  Reageer met citaat
>>>Dus niet aan uitgang 1 en 2 en ook niet aan 3 en 4, maar wel aan 1 en 3 of aan 2 en 4. Hij heeft ook een poging gedaan om uit te leggen waarom dat zo is, maar daar kan ik geen touw aan vastknopen.>>>

Toch vreemd want Koploper stuurt standaard twee achtereenvolgende adressen aan.

mvrgr

Tom Prins

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 jan 2007 :  23:45:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Toch vreemd want Koploper stuurt standaard twee achtereenvolgende adressen aan.

Inderdaad, twee achtereenvolgende adressen, zo staat het ook in de handleiding van de Central station. Maar waarom dat moet dat staat er niet bij. En er staat ook niet bij dat de adressen niet in hetzelfde tweetal mogen vallen.
Ik vind het allemaal maar een mysterieus verhaal. Een driewegwissel is eigenlijk gewoon twee wissels. Dus ik snap nog steeds niet waarom je die niet met twee willekeurige adressen mag aansturen.
Ik wacht gewoon op iemand die dat begrijpelijk kan uitleggen.
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  00:00:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wissel of een sein met 2 aandrijvingen een gemeenschappelijke (gele) draad mag niet op twee decoders aangesloten worden maar moet op dezelfde aangesloten worden. Hierbij mogen de adressen 1 tot 4 gebruikt worden. Dus adressen 1 en 2 of 1 en 3 maar niet 1 en 5.
Daarom ook de verwijzing naar blz 15, zie de 2 tekeningen en de opmerking voor wissels en seinen met meer dan 1 aandrijving.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  00:22:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Hub,

Als het twee aandrijvingen zijn met één gemeenschappelijke gele draad, dan snap ik dat ze op dezelfde decoder moeten. Maar dat is dan een elektrotechnische noodzaak. Maar het gaat hier niet om de elektrotechniek, maar om een besturingsprobleem.
Ik krijg de Nederlandse handleiding nog steeds niet gedownload. Ook de link die John geeft levert een foutmelding op.
De handleiding die ik per e-mail kreeg is de Duitse versie. En daarin staat duidelijk dat het twee opvolgende adressen moeten zijn.
Paul stelt in zijn mailtje dat ze verdeeld moeten zijn over het eerste en tweede tweetal van de decoder, dus juist niet twee opvolgende. Gooi het maar in m'n pet, ik kan er nog steeds geen touw aan vastknopen.
En volgens mij is er ook niemand die het echt snapt, anders was de oplossing van het raadsel al lang boven water gekomen.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  00:34:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Klaas

Volgens mij is het gewoon 1 en 2 of 3 en 4 op dezelfde decoder. Het laagste nummer van elk tweetal is voor rechtsaf en het hoogste van het tweetal voor linksaf. Anders zou Koploper bij mij niet goed werken en laat het dat met deze instellingen nou wel goed doen. Er is feitelijk geen probleem, lijkt het.






Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  10:56:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Tom, het zal best dat het goed werkt als je het aansluit zoals jij zegt. Maar het is in tegenspraak met wat Paul mij heeft gemaild. Het is een citaat uit de Koploperhandleiding:

<<
Bij het aansluiten van een wissel met twee aandrijvingen geldt bij het Lenz systeem dat er geen uitgangen gebruikt mogen worden die binnen dezelfde groep vallen. Bij een decoder met 4 uitgangen zijn dat uitgangen 1 en 2 of uitgangen 3 en 4. Aansluiten mag dus wel op 1 en 3 of 2 en 4. Dit houdt verband met de automatische terugmelding zoals Lenz die genereert en de verwerking hiervan in Koploper.
>>

En wat mij nou intrigeert: waarom is dat zo?
Als hardewarentechneut begrijp ik niet waarom een wissel met twee aandrijvingen perse op een bepaalde combinatie van adressen moet worden aangesloten. Het zijn gewoon twee wissels, dus dan zou ik denken dat je ze op willekeurige adressen mag aansluiten.
Paul geeft daar wel een uitleg over, maar die kan ik niet volgen. Bovendien heeft hij het over het Lenz systeem, maar in het probleem dat Mohy hier heeft aangedragen gaat het om Koploper met een IB en een Viessmann 5211, dus Motorola protocol. Dus misschien kunnen we ons daarop concentreren, en geen zijweggetjes bewandelen.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  13:28:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KlaasZ


<<
Bij het aansluiten van een wissel met twee aandrijvingen geldt bij het Lenz systeem dat er geen uitgangen gebruikt mogen worden die binnen dezelfde groep vallen. Bij een decoder met 4 uitgangen zijn dat uitgangen 1 en 2 of uitgangen 3 en 4. Aansluiten mag dus wel op 1 en 3 of 2 en 4. Dit houdt verband met de automatische terugmelding zoals Lenz die genereert en de verwerking hiervan in Koploper.
>>




BIJ HET LENZ SYSTEEM staat hier, maar we hebben het hier over een MOTOROLA systeem. Dus het antwoord van Paul is niet van toepassing.

En dan geldt het alleen nog maar bij het Lenz systeem als er gebruik wordt gemaakt van een LS100 wisseldecoder, met een aangesloten RS (terugmeldingsleiding). En volgens mij is dit geen gebrek aan het Lenz systeem, maar meer een ander gebrek. Want het is niet zo moeilijk om de terugkomende informatie op de juiste manier te behandelen. Dus eerst de terugmelding van de eerste aandrijving en dan de terugmelding van de tweede aandrijving te behandelen. Want je weet welke aandrijving er is omgezet, dus je weet ook welke zich terug moet melden. Maar dat is meer een reactie van een programmeur op Hobby niveau.

Mvg
Wim.

PS.: Als er sprake is van een gemeenschappelijke voeding voor twee wisselandrijvingen, dus zoals Marklin dit toepast, is het noodzakleijk dat de drieweg wissel op dezelfde wisseldecoder wordt aangesloten. Alleen om technische rede dus. Is er sprake van twee echte en dus zelfstandige wisselaandrijvingen, dan maakt het niet uit op welke wisseldecoder ze aangesloten worden. Dus de ene aandrijving met wisselnummer 10 en de andere met wisselnummer 30 is geen enkel probleem. Dit heeft in de praktijk ongeveer een half jaar op een niet nader te noemen modulebaan zo gewerkt.



modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 07 jan 2007 15:02:00
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  16:23:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Als de enige beperking voor de aansluiting op de LS100 is de terugmelding dan hoef je volgens mij daar geen rekening mee te houden.

Want zoals je weet doet Koploper niet aan terugmelding van de wissels.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  17:40:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn

Wim,

Als de enige beperking voor de aansluiting op de LS100 is de terugmelding dan hoef je volgens mij daar geen rekening mee te houden.

Want zoals je weet doet Koploper niet aan terugmelding van de wissels.



Wim,

Lees dan nog even wat Paul hier zelf over schrijft.

quote:
Dit houdt verband met de automatische terugmelding zoals Lenz die genereert en de verwerking hiervan in Koploper.



En leg het me dan nog eens uit!!

Mvg
Wim Ros


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  19:30:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

PS.: Als er sprake is van een gemeenschappelijke voeding voor twee wisselandrijvingen, dus zoals Marklin dit toepast, is het noodzakleijk dat de drieweg wissel op dezelfde wisseldecoder wordt aangesloten. Alleen om technische rede dus. Is er sprake van twee echte en dus zelfstandige wisselaandrijvingen, dan maakt het niet uit op welke wisseldecoder ze aangesloten worden. Dus de ene aandrijving met wisselnummer 10 en de andere met wisselnummer 30 is geen enkel probleem. Dit heeft in de praktijk ongeveer een half jaar op een niet nader te noemen modulebaan zo gewerkt.


Wim, helaas is dit nog steeds niet het antwoord op de vraag. Als het gaat om een dubbelaandrijving met 1 voedingsdraad dan is er inderdaad een technische noodzaak om ze aan dezelfde decoder te hangen. Ik zit lang genoeg in de elektro om dat te begrijpen.

Laten we eens teruggaan naar de oorspronkelijke probleemstelling van Mohy. Hij heeft een driewegwissel dat goed werkt als hij het bestuurt vanuit de IB en wanneer hij het handmatig bestuurt met Koploper. Maar in automatisch bedrijf vanuit Koploper gaat het wissel zijn eigen gang.
Oorzaak schijnt te zijn dat de beide wisselaandrijvingen op verschillende decoders zitten. Dus hij zet ze op dezelfde decoder, alle problemen over.

Dan zegt de een: logisch, ze moeten ook op dezelfde decoder zitten. Märklin zegt zelfs dat ze op opeenvolgende adressen moeten zitten. Dat heeft dus niet alleen een elektrische achtergrond, want als het alleen daarom ging konden ze ook op 1 en 3 of op 2 en 4 zitten, maakt niet uit.
Paul zegt juist weer iets anders dan Märklin, nl. ze mogen niet op adressen uit hetzelfde tweetal zitten
Maar bij het probleem van Mohy maakte het wel uit, en ik probeer te snappen waarom het wat uitmaakt. Maar tot nu toe is niemand er in geslaagd dat uit te leggen.

Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  20:12:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Klaas Mohy,

Ik heb net even een proefopstelling gemaakt, en daarbij een drieweg wissel de volgende adressen gegeven 1 en 5. Dat zijn twee verschillende decoders, en niet opvolgend, of met slechts 1 nummer daar tussen. Maar ik kan niet anders zeggen dat het perfect werkt, en dat de wissels in de juiste stand worden gezet. Dus wat het probleem is wat Mohy hier aanbrengt, ik zou het niet weten. Wat ik wel weet dat er een aantal zaken bij betrokken worden welke er helemaal niets mee te maken hebben.

Zoals wat er in de beschrijving staat van het CS van MArklin heeft natuurlijk alleen maar betrekking op de wisselaansturing via het drieweg wisselsymbool op het display van het Central Station.

Het andere verhaal gaat over het Lenz systeem, en is dus ook niet van toepassing.

Er is dus maar 1 goede rede waarom het drieweg wissel op dezelfde decoder moet zitten en dat is een technische. Verder mag het aangesloten worden op deze decoder in elke denkbare variant. Dit is dus een verslag uit de praktijk.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

Mohy

14 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  21:00:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

Klaas Mohy,

Ik heb net even een proefopstelling gemaakt, en daarbij een drieweg wissel de volgende adressen gegeven 1 en 5. Dat zijn twee verschillende decoders, en niet opvolgend, of met slechts 1 nummer daar tussen. Maar ik kan niet anders zeggen dat het perfect werkt, en dat de wissels in de juiste stand worden gezet. Dus wat het probleem is wat Mohy hier aanbrengt, ik zou het niet weten. Wat ik wel weet dat er een aantal zaken bij betrokken worden welke er helemaal niets mee te maken hebben.

Zoals wat er in de beschrijving staat van het CS van MArklin heeft natuurlijk alleen maar betrekking op de wisselaansturing via het drieweg wisselsymbool op het display van het Central Station.

Het andere verhaal gaat over het Lenz systeem, en is dus ook niet van toepassing.

Er is dus maar 1 goede rede waarom het drieweg wissel op dezelfde decoder moet zitten en dat is een technische. Verder mag het aangesloten worden op deze decoder in elke denkbare variant. Dit is dus een verslag uit de praktijk.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]



Ik zou mijzelf kunnen voorstellen dat de decoder werkt met slechts twee relais, en dat 1 relais niet tegelijk twee motortjes van een bepaalde serie kan omzetten als deze tegengesteld omgezet moeten worden, maar verder heb ik er geen idee van.



H0, digitaal tweespoor, met IB aangestuurd door koploper 6.3 Build 113
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  21:05:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Ik zou mijzelf kunnen voorstellen dat de decoder werkt met slechts twee relais, en dat 1 relais niet tegelijk twee motortjes van een bepaalde serie kan omzetten als deze tegengesteld omgezet moeten worden, maar verder heb ik er geen idee van.




Volgens mij zijn we hier op een ongelooflijke manier langs elkaar heen aan het praten.

Want wat ik hieruit begrijp dat je motoren gebruikt en die via een apart relais laat omlopen. Of gebruik je toch gewoon standaard wisselaandrijvingen. Misschien is enige duidelijkheid hier wel op zijn plaats.

Mvg
wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

Mohy

14 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  21:19:33  Toon profiel  Reageer met citaat
nee, wat ik bedoel is dat de decoder daar uit kan bestaan.(ik probeer alleen een suggestie te doen) Ikzelf gebruik alleen de standaard opstelling (twee motortjes en de viessmann decoder.)

H0, digitaal tweespoor, met IB aangestuurd door koploper 6.3 Build 113
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  21:22:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
En dan hoop ik toch echt dat je met motortjes de dubbelspoelige elektromagnetische aandrijving bedoeld.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

Mohy

14 Posts

Geplaatst - 07 jan 2007 :  21:27:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, die bedoel ik. (motortje schrijft makkelijker)

H0, digitaal tweespoor, met IB aangestuurd door koploper 6.3 Build 113
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina