Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 161 / Bezoekers Vandaag: 399
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Handleiding omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

zuyderduyn

96 berichten

Geplaatst - 05 feb 2015 :  22:50:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Is er ergens een handleiding te vinden met uitleg hoe je een lok kan laten omlopen met koploper?

Alvast bedankt

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 06 feb 2015 :  08:29:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Een kant en klare handleiding niet. Staat inderdaad een stukje over in de handleiding. helemaal overheen gekeken.
Hier op het forum komt dat ook regelmatig voorbij.
Zoek maar eens op omlopen (hierboven in het vakje "aangepast zoeken"). Dan krijg je verwijzingen naar draadjes waarin dat ter sprake komt. vaak ook met voorbeeld databases erbij.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 06 feb 2015 09:40:49
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 06 feb 2015 :  08:56:17  Toon profiel  Reageer met citaat
In de Koploper-help:
Inhoudsopgave -> diverse onderwerpen -> Locomotief laten omlopen. Hoe doe je dat?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 07 feb 2015 :  22:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb in verschillende databases gekeken. Toch is het voor mij erg onduidelijk allemaal.

Dit kan liggen aan mijn beginnerservaring maar wat zijn de eerste stappen die men moet zetten. Een spoor maken met ontkoppel rails en uiteraard 2 wissels. Hoe zorgt men ervoor dat, laten we daarmee beginnen, dat een lok precies met zijn koppeling boven de ontkoppelaar stopt?

Alvast bedankt!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 08 feb 2015 :  10:15:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Het makkelijkst is een loc met digitaal te bedienen koppelingen gebruiken, dan hoef je je over de precieze stopplaats bij de ontkoppelrail niet druk te maken.

Als je wel met ontkoppelrail werkt, kun je bijvoorbeeld werken met doorrijden in cm.

Zelf maakte ik op een vorige baan gebruik van een lichtsluis en een hulpschakeling van Kees Moerman. Geen idee of hij die nog steeds levert, op de site van Pahasoft staan wel nog steeds zijn contactgegevens. Voordeel van die schakeling is dat het bij alle locs en iedere lengte van de trein betrouwbaar werkt (mits de koppelingen betrouwbaar af- en aankoppelen). Dus altijd boven de ontkoppelrail stoppen en bij het aankoppelen wordt de trein hooguit een cm teruggeduwd. Nadeel is dat je toch weer een extra schakeling nodig hebt, die je zelf in elkaar moet zetten. Ik weet niet hoe je vaardigheden op dat gebied zijn.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

zuyderduyn

96 Posts

Geplaatst - 08 feb 2015 :  13:01:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Bedankt voor het antwoord.

Ik ben bang dat ik het voorlopig maar even uit me hoofd moet zetten. Via welke regeling in koploper kan de ontkoppelaar laten functioneren? Alleen afkoppelen kan ook leuk zijn:-)

Zelf dingen in elkaar zetten als schakelen e.d. Gaat het met mij techniek niet worden
Ga naar bovenaan de pagina

Blausee-Mitholz

Netherlands
98 Posts

Geplaatst - 08 feb 2015 :  13:53:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Blausee-Mitholz  Reageer met citaat
Hoi hoi

Kun je net als mij werken met een vereenvoudigde uitvoering.

Automatisch los koppelen wil ik niet op mijn baan hebben.
Heb ik diverse redenen voor (die ik hier niet ga behandelen)

Wat doe ik?
Een trein komt binnen en blijft staan. Ik maak met de hand de lok los.
De lok wacht op een "speciale aktie" welke ik geef door op een knopje te drukken welke een bezetmelder activeert.
De lok loopt weg naar een kopspoortje (welke in de berg is gelegen dus uit het zicht) De lok die weg loopt triggert een andere lok die aan komt rijden en de trein aan de andere zijde weer oppikt.

Je zou kunnen zeggen semi automatisch. Misschien een optie voor jou om mee te beginnen?
Kun je later altijd nog uitbouwen met ontkoppelrail of telexkoppeling

Succes!

Mvg, Johan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina