Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 347 / Bezoekers Vandaag: 4338
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 BaudRate Intellibox.
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Sprinter

70 berichten

Geplaatst - 11 apr 2006 :  09:38:52  Toon profiel
Tijdens wat onderwater werkzaamheden, (PortMon) kwam ik achter het volgende verschijnsel.

Als Koploper opstart opend de compoort met de ingestelde baudrate zoals opgegeven bij Instellingen per database.
In dit geval 19200.
Na een druk op het groene spiegelei zie ik de baudrate veranderen in 2400 en daarna zie ik de Break on /Off, hierna wordt de baudrate niet meer op 19200 in gesteld, dit is wel wat er zou worden verwacht.

Sprinter.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  12:55:34  Toon profiel
Hallo Wim,

Zelf verwijt jij gebruikers dat deze ook weinig informatie geven. Ik heb nu ook te weinig informatie Zo zie je maar dat je denkt voldoende info te geven, doch de beantwoorder van een vraag heeft toch niet voldoende.

Wat weet ik wel:
- in onderhouden instellingen per database heb jij opgegeven 19200 als baudrate.
Wat weet ik niet:
- hoe staat de de optie in de instellingen per database / speciaal digitaal systeem "baudrate staat vast ingesteld"?

Kan je even aangeven hoe de laatste optie staat ingesteld?

Kleine aanvulling: waarom onderteken je alleen met pseudoniem? Jammer, wees gewoon eerlijk en zet je eigen naam onder je bijdrages.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)

Bewerkt door PaHaSOFT op 11 apr 2006 13:10:13
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  13:21:21  Toon profiel
Wim,

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit aan Koploper ligt.
Koploper en IB geeft geen problemen bij normaal gebruik anders zou dit probleem al eerder aan het licht moeten zijn gekomen. In jouw geval treed dit op als je ook PortMon gebruikt.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  13:28:11  Toon profiel
Hoi Hub,

Van een 'normale' gebruiker denk ik niet dat deze gaat kijken met een programma hoe Koploper (of een ander programma) zich gedraagt op de commpoort.
Wim kennende zal hij best wel gelijk hebben. Echter de manier waarop de fout ontstaat als mede de geleverde informatie laat iet wat te wensen over.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  14:33:32  Toon profiel
quote:
Originally posted by PaHaSOFT

Hallo Wim,

Zelf verwijt jij gebruikers dat deze ook weinig informatie geven. Ik heb nu ook te weinig informatie Zo zie je maar dat je denkt voldoende info te geven, doch de beantwoorder van een vraag heeft toch niet voldoende.

Wat weet ik wel:
- in onderhouden instellingen per database heb jij opgegeven 19200 als baudrate.
Wat weet ik niet:
- hoe staat de de optie in de instellingen per database / speciaal digitaal systeem "baudrate staat vast ingesteld"?

Kan je even aangeven hoe de laatste optie staat ingesteld?

Kleine aanvulling: waarom onderteken je alleen met pseudoniem? Jammer, wees gewoon eerlijk en zet je eigen naam onder je bijdrages.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)



Paul,

Als deze optie aan staat, en de beide baudrate's komen niet overeen, dan wordt de IB niet gevonden, oftewel er volgt een foutmelding.
Dus aan de hand daarvan had je kunnen afleiden dat deze optie uit staat.
Dus moet de BaBi procedure gevolgd worden.
Dus ongeacht de baudrate instelling van de IB moet Koploper de Baudrate instellen op 19200, want dat is wat ik heb opgegeven.

Sprinter.

Ps.: ik onderteken mijn berichten op mijn eigen manier, of mag dat ook al niet?

Bewerkt door Sprinter op 11 apr 2006 14:34:58
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  15:02:57  Toon profiel
Wim,

Ik weet zeker dat gebruikers graag weten wie hen zo gedreven helpt. Een realname zegt veel meer dan een vlafip sprinter

Ik zal vanavond eens kijken of ik iets fouts kan vinden. Helaas is testen moeilijk daar jij ook weet dat ik niet zo'n IB box heb maar gelukkig ben met Selectrix.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  16:55:11  Toon profiel
Wim,

Mag allemaal waar zijn, wat ik gek vind is dat je al lange tijd Koploper gebruikt en nu je wat onderwater rondzwemt pas achter dit verschijnsel bent gekomen. Niemand, inclusief jezelf heeft daar over geklaagd dat er iets niet goed gaat. Wat heeft het voor toegevoegde waarde?. Het lijkt meer spijkers zoeken op laag water. Werkt het goed dan werkt het goed. Paul zolang geen anderen hierover klagen zou ik er niets aan doen en geniet van je vrije tijd.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:26:37  Toon profiel
Hallo Robby,

Helaas vind ik zelf dat als je de mogelijkheid geeft om de IB in te stellen op 19200 baudrate, dat dit moet werken in Koploper. Anders zou ik deze instelling eruit moeten halen.

Als het echt fout blijkt te gaan dan geef ik Wim toch gelijk. Hoe raar dat misschien ook klinkt.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Spoor1

104 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  17:37:05  Toon profiel
Hallo Paul,

Mag allemaal waar wezen maar of het werkt goed of niemand gebruikt het.
Feit blijft dat het tot vanmorgen onopgemerkt is gebleven.

Ik ook niet met mijn IB.

Groet,
Robby
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 11 apr 2006 :  19:03:37  Toon profiel
Het werkt dus niet goed, en men denkt dat het gebruikt wordt, terwijl er dus helemaal niets gebeurd. En de IB gewoon werkt op 2400 bps, want dat is de baudrate na een Long Break.
Ik wil met alle plezier hier een copy plaatsen van de communicatie logging via Portmon. Maar daar zit denk ik echt niemand op te wachten.

Sprinter.

Ga naar bovenaan de pagina

Chris01

9 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  01:08:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Chris01
Nou.....

Dit is toch niet onopgemerkt gebleven, want zeker 2 maanden geleden stelde ik deze vraag op beneluxrail.net in de veronderstelling dat het de schuld van de IB was (zie tread reset van IB)
Ik had ook last van dat verschijnsel, en omdat ik niet op het juiste forum zat werd mij te kennen gegeven dat dit normaal was en heb ik er geen aandacht meer aan geschonken, ook al niet omdat het gewoon allemaal perfect werkt.

Groeten

Chris

Bewerkt door Chris01 op 12 apr 2006 01:09:14
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  12:41:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny
Naar mijn mening als beginner (na lang droog te hebben gezwommen) kun je de IB ook instellen qua baudrate.
Ik heb er nog niet naar gekeken maar de instellingen van mijn IB staan goed en in koploper blijft het ook allemaal goed staan.
Het zal niet bijdragen aan een oplossing maar wilde dit toch even laten weten.


Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  13:05:44  Toon profiel
Hoi,

Ik heb via een prive boodschap even aan Sprinter (Wim Ros dus)gevraagd om een testje uit te voeren. Voordat ik verder ook maar iets doe aan deze melding, wil ik eerst de resultaten van die test hebben.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  15:54:08  Toon profiel
Hi,

Tot op heden heeft deze Sprinter geen test ontvangen.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  16:23:57  Toon profiel
Jammer,

dan is je emailadres zeker niet goed ingevoerd in het forum. Ik heb het via een prive boodschap gedaan. Ook getest of deze functionaliteit werkt en ja hoor aan mijzelf kwam deze meteen aan.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  16:59:37  Toon profiel
Het is ontvangen

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  17:39:01  Toon profiel
Paul,

En dan nu de vraag, wat moet ik zien, of wat moet ik niet zien?

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  20:31:47  Toon profiel
Wim,

Laat maar hoor; als jij niet begrijpt wat ik je hebt gevraagd dan heeft het niet veel zin.

Voor mij einde support in dit draadje. Prive wil ik je wel verder helpen maar niet via dit draadje. Mail me maar prive.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Sprinter

70 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  21:22:12  Toon profiel
Paul,

Ik ben er inmiddels achter, in het debug window aan de linkerzijde verschijnt helemaal niet, in het log window wel, maar als je dat laat staan op het invullen van de optie zie je natuurlijk helemaal niets. Ik ging er dus vanuit dat er aan de linkerzijde info moest verschijnen.
Verder heb ik gezien dat er informatie gegeven wordt over het veranderen van de BaudRate en dat hij ingesteld wordt op 19200.
Het is alleen vreemd dat dit niet via PortMon te zien is. Maar dat is een ander probleem en niet die van Koploper. Dus Koploper doet wat het moet doen op dat punt.

Na wat andere tests kom ik tot de conclusie dat Koploper niet goed omgaat met een 'spontane' Reset. In beide gevallen met S0 26 waarde 0 dus vaste baudrate instelling, als met So 26 waarde 1 dus na een reset altijd op 2400 bps, geeft het debug window aan 'Nog in queue: 1' Verdere communicatie is dan niet meer mogelijk.

Sprinter.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 apr 2006 :  21:36:55  Toon profiel
Hoi Sprinter, (VlaFlip was niet rottig bedoeld; het zijn juist de nieuwere modellen!),

Jij bent wel snel overtuigd; misschien dat ik alleen maar de tekst naar de logging stuur. Nee effe alle gekheid op een stokje: voorzover ik het weet heeft de commpoort de baudrate die wordt gemeld. Als dit niet zou werken dan is het communicatie component verkeerd (een van de weinige items die ik niet zelf heb gemaakt).

Inzake je andere opmerking: ik denk dat het handiger is om daar een nieuw draadje over te starten, dan houden we de onderwerpen nog een beetje gerangschikt.

Ik wil best nog even moeite doen om dit probleem ook op te lossen, alleen moet je niet verwachten dat dit op korte termijn gebeurd. Als je even het weekend afwacht dan weet je ook waarom.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)

Bewerkt door PaHaSOFT op 13 apr 2006 11:27:04
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Onderwerp gesloten
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina