Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 103 / Bezoekers Vandaag: 635
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 155
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lenz XpressNet (V3) protocol
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

davevdlocht

Netherlands
153 berichten

Geplaatst - 26 dec 2006 :  01:08:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Beste lezers,

Momenteel ben ik voor een zelfbouw DCC centrale de werking aan het testen van de XpressNet interface i.c.m. Koploper (LI101F compatible). Alle functies zover ik nu kan zien werken 100% naar behoren in Koploper en andere software.

Echter loop ik in Koploper tegen 1 'probleempje' aan. Zodra ik een handregelaar (LokMaus 2) gekoppeld heb aan een loc in Koploper, en deze handregelaar een noodstop stuurt voor de betreffende loc, dan zie ik dat zodra Koploper de info van deze loc op gaat vragen dat bij een loc-noodstop met richting-bit op 1 (vooruit) in de XpressNet-byte, dat de snelheid in Koploper's rijwindow op stap 27 gezet wordt.

Kan iemand mij vertellen of dit normaal gedrag is van Koploper op een loc-noodstop indien richting-bit op vooruit staat? Of misschien een instelling die ik over het hoofd gezien heb?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groetjes,
Dave

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  10:04:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dave,

Ik werk met de USB interface op XpressNet en het verschijnsel wat jij beschrijft komt niet voor.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  20:13:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Probleem opgelost,

De Lokmaus stuurde de juiste informatie, echter werd deze informatie na het uitlezen van de loc-database in mijn centrale door een foutje bij een loc-stop met 1 verhoogd waardoor Koploper geen loc-stop informatie doorgestuurd kreeg maar een loc-noodstop met richting bit op forward.

Ik weet helaas niet waarom in Koploper de max. snelheids-stap ingesteld wordt wanneer deze informatie binnen krijgt van de betreffende loc waarin een loc-noodstop staat met richting bit op forward (bin: 10000001 / dec: 129).

Door mijn foutje werd dus eigenlijk de loc-stop informatie van de Lokmaus doorgestuurd aan Koploper als zijnde een loc-noodstop (alleen bij richting bit op forward).

Weet iemand of uberhaupt de loc-noodstop informatie volgens XpressNet protocol ondersteund wordt door Koploper? Of alleen een gewone loc-stop? Of wordt misschien een loc-noodstop niet/nauwelijks gebruikt in de Lokmaus 2 of andere regelaars?

Wim, in iedergeval bedankt voor je reactie. Met de zelfbouw interface en centrale met een Lokmaus 2 treedt het verschijnsel nu ook niet (meer) op omdat deze geen loc-noodstop verstuurd.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  20:36:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Dave, ik vraag me af wat dit met Koploper te maken heeft.
Dit is een Lenz Xpress-Net vraag, die beter op een Lenz Forum gesteld kan worden.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  21:05:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Omdat ik me dus af vroeg hoe het kan dat bij binnenkomst van loc-noodstop informatie, Koploper de hoogste snelheids-stap laat zien voor die loc i.p.v. een loc-noodstop.

Verder houdt ik me aanbevolen indien je een Lenz forum kent/weet zodat ik het evt. bij andere problemen daar kan posten. Maar zoals ik al zei leek me dit een specifieke Koploper <-> XpressNet vraag, vandaar mijn post hier.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  21:12:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Dave,

Koploper doet alleen maar wat hem verteld wordt. Dus wat jij er naar toe zend.

http://groups.yahoo.com/group/DigitalPlusbyLenz/

http://www.cmlelectronics.co.uk/dcc/makingown.htm

http://www.merg.org.uk/resources/dcc.htm

http://www.rr-cirkits.com/dcclinks.html

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]

Bewerkt door modelspoor op 26 dec 2006 21:15:14
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  21:18:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Wim, dat is het hem nou juist.

Ik zie (middels communicatie-venster) en weet dat er een loc-noodstop gestuurd wordt exact volgens Xpressnet specs. Echter is me onduidelijk of de richting-bit hier b.v. invloed op heeft (ben ik nu aan het testen) in Koploper.

Tevens twijfel ik absoluut niet aan de werking van Koploper, maar wil graag de oorzaak weten van dit verschijnsel. Misschien hebben mede-Koplopers of mede-doe-het-zelvers dit wel eens gezien en onderzocht.

Bedankt voor de linkjes, de linkjes m.b.t. zelfbouw centrales heb ik al wel eens bezocht. Echter heeft geen van allen de functionaliteit die ik zoek en ik graag doe-het-zelf. Mijn zelfbouw centrale heeft erg veel weg van de IntelliBox met XpressNet interface i.p.v. Loconet.

Groetjes,
Dave

Bewerkt door davevdlocht op 26 dec 2006 21:23:35
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 26 dec 2006 :  21:26:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Test het dan ook hier eens mee http://people.zeelandnet.nl/rosoft/PT.exe

Mvg Wim.

modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

davevdlocht

Netherlands
153 Posts

Geplaatst - 28 dec 2006 :  01:07:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van davevdlocht  Reageer met citaat
Bedankt voor het extra stukje aanvulling op mijn test-software verzameling.

Probleem opgelost door een loc-noodstop volgens XpressNet specs niet te verzenden, maar 'gewoon' een Speed-step 0 te verzenden. Zodra je een loc-noodstop verzend met Koploper, verzend deze zelf ook een Speed-step 0 met bijbehorende richting i.p.v. 'harde' noodstop (bit0: 1) volgens XpressNet specs.

Misschien is zo'n 'harde' noodstop niet zo gebruikelijk?

Maargoed, weer een hoofdstuk(je) zover afgerond in mijn projekt.

Groetjes,
Dave
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina