Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 216 / Bezoekers Vandaag: 8059
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 336
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Kopspoor als dynamisch blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

V200

Netherlands
23 berichten

Geplaatst - 27 nov 2014 :  13:19:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo medespoorders,

In mijn baan is het schaduwstation ingericht met dynamische blokken en dit werkt uitstekend.
Nu wil ik het rangeerterrein gaan bouwen en kwam de vraag bij mij op of het mogelijk is de kopsporen in te richten als een dynamisch blok.


Groet Jan


Groet Jan

Tams EC, DB-2

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  13:30:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Het binnenrijden zal geen probleem zijn, maar of het het uitrijden gaat lukken, vraag ik me af.
Maar waarom zou je het willen? Als het al zou kunnen, loop je het risico dat de eerste trein op een spoor nooit meer kan vertrekken omdat er steeds weer een andere trein achter komt te staan.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  15:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan en Huub,

Bovendien werkt het systeem van dynamische blokken formeel alleen bij blokken, waarin maar in één richting wordt gereden. Dat is in kopsporen niet het geval. Er schijnen wel methoden te zijn om het ook in twee richtingen te laten werken, maar ik heb me daar nooit verder in verdiept.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 27 nov 2014 15:38:55
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  22:56:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jan

Ik heb al enige tijd een dynamisch blok in een kop-spoor werkend.
Mijn database heb ik toegevoegd.
Zie spoor 1 en 2 van het hoofdstation.

De gehele oplossing zit in het web F7.
Let wel op. Voor koploper wordt er in 1 richting gereden.
Echter op de baan wordt er in twee richtingen gereden

Zal in het weekeinde eens een filmpje maken.




Download Attachment: Weerstad-84-01.bck
381,01 KB

Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.

Bewerkt door n160weer op 27 nov 2014 23:02:20
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  12:30:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen bedankt voor de reactie,

@ Huub: In het banenplan is een lang kopspoor opgenomen met als doel hier de langere treinstellen te parkeren. Dit blok is aanzienlijk langer dan het grootste treinstel. Mijn gedachtegang is dat deze extra lengte toch variabel gebruikt kan worden voor wagons en/of loc die tijdelijk "buiten dienst" gesteld zijn. Het uitrijden van de achterste loc kan denk ik met logische acties worden gerealiseerd.

@ Walter: Heel hartelijk dank voor deze interessante info. Ik moest even puzzelen hoe dit had ingericht maar ik heb het denk ik begrepen.
complimenten! Ik ben benieuwd naar het filmpje.
Nog even een vraagje: in blok 74/76 heb je geen max. treinlengte ingevoerd. Is dit bewust gedaan?



Groet Jan

Tams EC, DB-2
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  21:33:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jan

Hier staat het filmpje.

http://youtu.be/LpbqVpzTVog

Er is geen lengte ingevuld omdat het blok er voor 61 en 62 de lengte wordt bepaalt wat er over is.
blok 74 en 76 zitten er tussen omdat het anders niet werkt met automatisch rijden.


Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 29 nov 2014 :  13:03:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Mooi om te zien dat het werkt. Ik heb wel nog een vraag.
Hoe heb je bijvoorbeeld blok 61 en 75 als dynamische lengte kunnen instellen terwijl in de blokeigenschappen van 61 obv volgorde is geselecteerd?? Ik zie in database dat je dit meer hebt toepast.

Groet Jan

Tams EC, DB-2
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1989 Posts

Geplaatst - 29 nov 2014 :  13:13:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben dan niet Walter, maar toch een antwoord.
Blokken die een eenrichtinggroep vormen, verschijnen ook in het overzicht bij dynamische lengte.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 29 nov 2014 :  21:30:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Dit helpt me verder. Ik heb nu wel dynamische lengte op de juiste blokken. Morgen ga ik door met door puzzelen.

Groet Jan

Groet Jan

Tams EC, DB-2
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 30 nov 2014 :  12:42:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog even snel wat op geschreven.
Mogelijk klopt het niet helemaal.
Succes met de puzzel.
PS het is me niet gelukt om dit als PDF in te voegen.
Nu komt het schema niet goed over.


74
51 wissels 61 75
52 75
53

51/53 normale blokken 2 richtingen te berijden.
61 met 75 dynamische blok. De lengte van dit blok in aangeven in de aanvullende blok gegevens van 75. En 1 cm in 61 (Waarom weet ik niet meer).
Blok 74 is er bij gezet omdat anders de trien in 61 of 75 niet kan vertrekken, bij het automatisch rijden.
GEEN STOPVERBODEN GEBRUIKEN IN 61 DAN KUNNEN TE LENGE TREINEN NAAR 74 RIJDEN.

75 inrijdend via 61 uitrijdend direct naar de 5x. via een wissel straat.
Van 5x naar 61 alleen wanneer 74 vrij is. Aangeven bij de blok eigenschappen van 5x naar 61
Tussen 61 en 74 twee richtingen aan geven in het web.
Tussen 61 en 75 één richtingen aan geven in het web. Alleen van 61 naar 75.
Tussen 75 en 5x één richtingen aan geven in het web. Alleen van 75 naar 5x.
Eerst wordt vanuit 61 naar 75 gereden en als deze bezet is naar 74. Aangeven in de blok eigenschappen van 61 in het web.
Eerst wordt vanuit 61 naar 75 gereden en als deze bezet is naar 74.
Uitrijden 75 naar 5x mag alleen als 74 en 61 vrij zijn.
Aangeven bij de blok eigenschappen van 75 naar 5x.
Opmerking het is dus niet mogelijk om van 75 direct naar 74 te rijden.

Werking
Eerste trein rijd van 5x – 61 – 75 en stopt.
61 heeft nu de lengte van 61+75-marge – eerst trein.
De tweede trein die langer is heeft geen toegang tot 61.
De tweede trein die korter is heeft toegang tot 61 en rijd door naar 74.
Een derde trein heeft geen toegang tot 61 omdat 74 bezet is.
75 kan niet vertrekken omdat 74 bezet is.
74 kan wel vertrekken.
Wanneer 74 vrij is dan kan 75 ook vertrekken.

En kan het spoor weeg gevuld worden.
Er moet wel gezorgd worden dat 75 wel een keer gaat vertrekken.
Want als 74 is vrij gekomen is deze beschikbaar voor een tweede trein op het spoor.

Ik gebruik zelf lichtsluisjes. Echter hoe ik deze heb verbeeld over de blokken zal ik indien nodig een ander keer beschrijven. Hier zitten ook wat niet standaard dingen in.



Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 01 dec 2014 :  09:23:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter,

Dank je voor deze aanvulling, ik heb het nog niet werkend maar wellicht met deze info kom ik verder. Ik had dit weekend beperkt tijd.
Later deze week ga ik verder met de puzzle
Ik hou je op de hoogte

Groet Jan

Tams EC, DB-2
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 28 jan 2015 :  10:15:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Er is behoorlijk wat tijd voorbij gegaan voor dat ik verder kon met de hobby maar inmiddels werkt het dynamisch kopspoor hier volledig naar wens.

Ik heb hier heel veel aan gehad en wellicht ook dat anderen deze niet standaard toepassing van Koploper kunnen gebruiken.

Nogmaals hartelijk dank voor de uitleg!!!


Groet Jan

Tams EC, DB-2
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina