Auteur |
Onderwerp |
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 berichten |
Geplaatst - 01 apr 2014 : 23:09:48
|
Hallo,
Het volgende doet zich voor.
In de vaste treinroute “Goederentrein locwissel 1 noord” wordt in blok 25 de ontkoppelrail bediend, door middel van “diverse opties (bij geselecteerd blok) Gaat weer rijden werkelijk”. Meestal gaat dit probleemloos, maar het gebeurd ook dat de ontkoppelrail te laat geactiveerd wordt. Ik heb de laatste tijd de communicatie logging aangezet om dat te kunnen vastleggen. Bij de relevante opdachten heb ik rode streepjes gezet. Om het fout te laten gaan moeten er ook andere treinen rijden, dat zijn er Max. 6 tegelijk en dat komt al niet zo vaak voor.
In dit plaatje gaat het met een andere vaste treinroute en een andere lok (18) goed. Na snelheidsstap 1 volgt direct de opdracht voor de ontkoppelrail.
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/VasterouteBlokkendoostrein_zps2cc58a9e.jpg
In dit plaatje duurt het 3 seconden voordat de ontkoppelrail bediend wordt, hierdoor blijft er een wagen achter de loc hangen.
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/VasterouteGoederentrein_zps8c56bd68.jpg
De vraag is: hoe los ik dat op. Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Jan
Download Attachment: Lieren7.bck 398,17 KB |
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 04 apr 2014 : 15:46:25
|
Hallo Jan,
Ik vraag me af of het door jou geconstateerder probleem te maken zou kunnen hebben met de belasting van je systeem, in dit geval de PC. Ik ben wel benieuwd naar de CPU belasting als het probleem zich niet voordoet en wanneer het probleem zich wel voordoet. Het lijkt erop dat een onderdeel van je systeem even te druk is om meteen alle commando's door te geven.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 04 apr 2014 : 17:16:24
|
Hallo Dirk,
Bedankt voor je reactie. Zo precies weet ik niet wat er met de CPU belasting gebeurt. Ik zal er op letten of zichtbaar maken.
Het wordt morgen voor er weer gereden kan worden.
Groeten
Jan |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 05 apr 2014 : 22:47:17
|
Hallo Dirk,
Vandaag uren probleemloos kunnen rijden. Iedere keer dat de ontkoppelrail bediend werd was dit direct na snelheidstrap 1 van de betreffende lok. CPU belasting: 50 – 60 %, met of en toe uitschieters naar 30 en 70 % Cycli per seconde: 1000-1100, met uitschieters net onder de 800 en boven de 1200.
Na ruim 300 Koploper kilometers bij vaste treinroute “Blokkendoos locwissel omlopen +keren”, na loc 44 snelheid 1, duurde het 1 seconde voordat de ontkoppelrail bediend werd. Het ontkoppelen gaat dan nog wel goed, maar tijd kadee heeft dan geen zin meer gehad. Op dat moment had ik de statistieken aan staan en daar waren geen pieken in het CPU gebruik te zien.
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/VasterouteBlokkendoosomlopenkeren_zpsda08e134.jpg
Verder is me weer een oud probleempje opgevallen, en dat is dat lijn 119 in de betreffende wisselstraat in dit geval van Blok 9 naar blok 18, niet geel wil kleuren. Dit heb ik het vaakst bij lijn 119 gezien, maar ook wel bij andere lijnen. Ook dit gebeurt maar zelden als je er op let, maar ik kijk natuurlijk ook vaak genoeg de andere kant op en dan mis je zulke dingen.
http://i134.photobucket.com/albums/q87/Jan-Huchshorn/Lijn119_zps2693f01c.jpg
Ik heb geen idee of beide problemen wat met elkaar te maken hebben, ik meld het maar even. Er kan natuurlijk ook nog wat aan mijn database mankeren, of aan de computer.
Groeten
Jan
Reden bewerken. Links naar plaatjes netter gemaakt.
|
Bewerkt door Jan Huchshorn op 06 apr 2014 10:37:36 |
|
|
hubertus
Netherlands
1989 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 11:30:17
|
Jan,
Ik denk dat de vertraging wordt veroorzaakt door wisselopdrachten die nog tussendoor komen. In jouw geval kunnen vier wisselopdrachten per seconde worden gegeven (per wissel 200 ms bekrachtigingstijd en 50 ms rustperiode). In het eerste plaatje (1e bericht) zie je dat er verder geen wisselopdrachten tussen zitten. In het tweede plaatje wordt een groot aantal wissels aangestuurd, voor de ontkoppelrail wordt bediend, wat tot die 3 seconde vertraging leidt. In je laatste plaatje worden eerst nog drie wissels aangestuurd. Als mijn gedacht klopt, weet ik niet hoe je dit kunt verhelpen. Het zal misschien iets schelen als je niet meer alle wissels altijd aanstuurt, dat voorkomt onnodige omzettingen van wissels, maar dat is niet een structurele oplossing. En mogelijk dat een ontkoppelrail voorrang krijgt in de afhandeling waar de nu door jou gebruikte schakelaars netjes op hun beurt moeten wachten. Maar dat weet ik niet hoe koploper daarmee omgaat.
Huub |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 13:04:21
|
Huub,
10 met een griffel!
Ik snap ook niet wat de gedachte is om een ontkoppelrail met een schakelaar te bedienen. Deze krijgt zeker geen voorrang.
Voorrang in het zetten krijgen: ontkoppelrail en een speciale actie.
Probleem is dus op twee manieren op te lossen: - verander schakelaar in een ontkoppelrail - maak op adres van ontkoppelrail een speciale actie aan die reageert op een logische actie. Deze logische actie koppel je dan aan de schakelaar en haalt hier de verwijzing naar het adres weg.
Mvg, Paul. |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 13:05:26
|
Eigenlijk is het onderwerp van deze draad ook niet juist. Er wordt een schakelaar bediend in Koploper en geen ontkoppelrail.
Mvg, Paul. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 13:06:58
|
Hallo Huub,
Bedankt, dat heb je goed gezien, was me niet opgevallen.
Ik zal de optie "Zet wissels altijd" uitschakelen. De schakelaars bij wissels 3, 4, 13, 14 en 15 kan ik ook wel verwijderen, scheelt ook weer, deze wissels schakelen tegenwoordig ook betrouwbaar.
Voor de ontkoppelrail heb ik altijd de schakelaar gebruikt, zoals omschreven in de help "Locomotief laten omlopen. Hoe doe je dat?".
De ontkoppelrail functie in Koploper heb ik nooit gebruikt. In de help wordt gesproken over een schakeling om de puls te verlengen. Dat hoeft misschien niet, maar dan kan er in de tijd dat de ontkoppelrail bediend wordt geen wissel of sein bediend worden. Hier kan ik me altijd nog eens in verdiepen, als bovenstaande niet voldoende blijkt.
Groeten
Jan
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 13:11:09
|
Jan,
Deze beschrijving is volgens mij ooit gemaakt door Wim Romijn. In jouw voorbeeld laat dus wel degelijk het nadeel zien van het gebruik van een schakelaar.
Mvg, Paul. |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 13:14:56
|
Hallo Paul,
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de bediening van de ontkoppelrails gaan veranderen.
Groeten
Jan |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 16:25:19
|
Hallo Jan,
Zo te lezen is het probleem van de ontkoppelrails boven water en dankzij Huub en Paul ook opgelost. Op basis van jou rapportage over de CPU-belasting, die normale waarden toont, kan je ook uitsluiten dat het aan de PC ligt.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
Jan Huchshorn
Netherlands
343 Posts |
Geplaatst - 06 apr 2014 : 17:30:48
|
Hallo Huub, Paul en Dirk,
Heren bedankt het werkt nu goed.
De schakelaars heb ik vervangen door de ontkoppelrail symbolen. Bij ontkoppelrail eigenschappen heb ik naast het adres bij "Reset puls na sec", 3 seconden ingevuld. Dat werkt nu helemaal top met mijn wisseldecoder en bistabiel relais.
Vervolgens een paar uur aan het rijden geweest, geen vertraging meer gezien.
Groeten
Jan
Download Attachment: Lieren7.bck 408,7 KB |
|
|
|
Onderwerp |
|