Auteur |
Onderwerp |
|
PaulRoman
149 berichten |
Geplaatst - 19 feb 2014 : 12:04:55
|
Goedemiddag,
Mijn (theoretische) baan is inmiddels aardig gegroeid met de nodige logische variabelen, sequensen, tellers en speciale acties. Die overigens voor dit probleem m.i. niet relevant zijn. Mijn huidige probleem lijkt me iets voor de gevorderde Koplopers. Het is een heel verhaal. Maar het probleem is uiteindelijk simpel te reproduceren.
Relevante gegevens voor mijn probleem:
- Station Bistritz (B) : blok 1/2/3/4 - Kopstation Kronstadt (K) : blok 925/25 en 930/30 - Station Mühlbach (M): blok 58/59 - Trein #7: variabele route: Kronstadt-Bistritz-Kronstadt-Mühlbach-Kronstadt.
Hiermee wordt bewerkstelligd dat de trein, komend uit Bistritz, niet direct terug rijdt vanuit Kronstadt naar Bistritz, noch komend uit Mühlbach, direct terug rijdt vanuit Kronstadt naar Mühlbach. Zie schema hieronder.
- Trein #7: vaste routes: Kronstadt omlopen 25-28-25 en Kronstadt omlopen 30-28-30. - Database: Grajd-7C1-Forum.
Probleem:
Trein#7 rijdt volgens de variabele route van Bistritz naar Kronstadt, loopt daar om volgens vaste route "Kronstadt omlopen 25-28-25" en vertrekt richting Mühlbach. Komt terug vanuit Mühlbach in Kronstadt, loopt daar om volgens vaste route "Kronstadt omlopen 25-28-25". En dan weigert hij te vertrekken naar Bistritz. Er verschijnt de melding "Te lang voor blok 925! (na 925)" Hiervoor kan ik geen enkele reden bedenken. Hij zou gewoon richting Bistritz moeten vertrekken. Om de boel weer vlot te trekken moet ik nu voor trein#7 "Stop automatisch rijden" kiezen en handmatig weer blok 25 naar 925 slepen om hem weer automatisch te laten rijden. Of ik moet in het rijwindow de afgelegde route schonen.
Verdere observaties:
1) Laat ik trein#7 in Kronstadt altijd binnenkomen op blok 930/30 dan rijdt trein#7 exact zoals ik verwacht, en rijdt zijn traject K-B-K-M-K-B-K-M-K etc perfect. Inclusief omlopen volgens "Kronstadt omlopen 30-28-30". Om te testen blok 930 "handmatig geblokkeeerd" verwijderen. Goederentreinen hebben een voorkeur voor blok 930 boven blok 925. 2) Als ik in het probleemgeval van trein#7 een trek/duw combinatie maak en ik schakel de vaste route "Kronstadt omlopen 25-28-25" uit, dan rijdt de trein keurig zijn traject K-B-K-M-K-B-K-M-K etc. 3) Als ik voor trein#7 de variabele route "K-B-K-M-K" afzet en de variable route "Kronstadt-Bistritz-Kronstadt" kies, dan loopt hij keurig om volgens "Kronstadt omlopen 25-28-25" en rijdt netjes zijn traject K-B-K-B-K-B etc.
Mijn conclusie:
Het probleem wordt ergens veroorzaakt door de combinatie van de variabele route en de vaste route, maar ik kan er de vinger niet op leggen. Ik vermoed dat het probleem wordt veroorzaakt door het gecombineerde verbod in de variabele route.
Graag een deskundige blik !
Paul (Roman)
Download Attachment: Grajd-7C1-Forum.bck 180,39 KB
Kronstadt - Schäßburg |
|
keesm
59 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2014 : 13:52:32
|
Paul,
Je database lijkt nogal complex voor slechts 1 lok/trein.
Omdat ik niet heb getracht te begrijpen wat er allemaal door variabele routes en speciale akties wordt gehinderd heb ik Alle 31 variabele routes verwijderd. Alle 44 speciale akties verwijderd.
De 139 logische akties laten staan.
Ik heb 2 variabele routes nieuw toegevoegd die de lok dwingen in Kronstadt een vaste omlooproute te gaan rijden.
De omloop vaste route 25-28-25 in twee afzonderljke gesplitst (A en B) met andere beginblokken (20 en 23). En een paar wijzigingen gemaakt in de aanvullende blokeigenschappen voor blok 20 23 en 24.
Jouw trein rijdt nu de door jou bedoelde route zonder al die variabele routes en speciale akties
Download Attachment: graid.bck 175,82 KB
Kees Moerman |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 20 feb 2014 : 20:50:59
|
Hallo Kees,
Bedankt voor je effort. Morgen heb ik weinig tijd, maar van het weekend ga ik jouw oplossing bestuderen. Overigens is de database die ik heb geplaatst voor een deel door mij gestript. Al de variabele routes, speciale acties en logische variabelen die er nog instaan dienen in de ongestripte versie een doel, en werken ook zoals bedoeld. Voor het probleem zijn ze verder niet relevant. Ook rijd ik normaliter met twaalf treinen gelijktijdig.
Je hoort nog van me.
Groet
Paul
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2014 : 13:40:00
|
Hallo Kees,
Vandaag de tijd gehad om jouw oplossing te bekijken. De mogelijkheden van de optie "logisch waar" in de variabele routes was me tot nu ontgaan. Je oplossing werkt uitstekend. Ik heb er ook nog twee vaste routes voor omlopen van blok 30 bijgemaakt. In dat geval zijn er twee vaste routes beginnend op blok 20 en twee beginnend op blok 23. Ook dan werkt jouw oplossing prima. Ook als ik een inrijspoor blokkeer kiest Koploper automatisch het spoor dat nog vrij is.
Nadeel is wel dat als ik zou willen kunnen kiezen dat de trein een tijdje het traject K-B-K-M-K-B-K-M-K etc rijdt en dan weer eens een tijdje het traject K-B-K-B-K-B etc rijdt er nog weer twee vaste routes bij moeten komen (voor K-B-K-B) , en dat als ik van trajectkeuze verander ik de juiste vaste routes aan resp. uit moet schakelen.
In mijn oorspronkelijke implementatie had ik dat opgelost door twee variabele routes. Het omlopen werd altijd door dezelfde vaste routes gedaan. Nadeel was dan weer wel dat ik de korte blokjes 925 en 930 had moeten toevoegen om de vaste route te starten. En uiteraard dat ik tegen het probleem aanliep waarmee dit draadje start. Nu zit nog wel met het volgende. Wat als er in blok 20 een stopverbod moet gelden. In dat geval werkt het opstarten van de vaste route niet meer. Hoe is dat dan nog op te lossen ?
In ieder geval nogmaals hartelijk bedankt voor de moeite die je hebt genomen.
Groet,
Paul
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
keesm
59 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2014 : 15:22:16
|
Paul,
Dan zou ik de vaste routes vanuit Schaszburg eerder laten beginnen. Bijvoorbeeld in 52 en 53. Je moet de A route dan wel verdubbelen voor beide begin blokken. Verder zou ik het stopverbod in de vaste routes opnemen. Ook de variabele routes aanpassen voor het gewijzigde beginblok.
Kees Moerman |
|
|
PaulRoman
149 Posts |
Geplaatst - 22 feb 2014 : 17:03:12
|
Kees,
Hoe ik de vaste routes eerder kan laten beginnen is me duidelijk. Ik ga nu nog eens rustig verder uitzoeken hoe ik mijn variabele en vaste routes uiteindelijk ga organiseren. Je hulp heeft me weer nieuwe/andere perspectieven geopend.
Groet,
Paul
Kronstadt - Schäßburg |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|