Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 165 / Bezoekers Vandaag: 1160
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 369
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselstraat bepaling/aanduiding
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 16 dec 2013 :  15:34:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forumleden,
Handmatige wisselstraten worden na selectie mooi in een andere kleur op het scherm gebracht. Voor de duidelijkheid zou ook begin en eindblok/eindlijn kunnen gekleurd worden. Het is echter zo dat als 1 van de einden een blok is dan moet tijdens de definitie van de wisselstraat het blok geselecteerd worden. Het is blijkbaar niet mogelijk om enkel de lijn te kiezen. Het gevolg is dat tijdens het rijden die bewuste wisselstraat niet kan gekozen worden als het blok bezet is.
De vraag is dus of enkel de lijn en niet het blok mee kan opgenomen worden in de wisselstraat.
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 dec 2013 :  23:01:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat lukt volgens mij niet, dan protesteert koploper dat de lijn bij een blok hoort.

Je kan wel een blok aan een handmatige wisselstraat hangen, aan beide kanten. Dan zal koploper in de gaten houden met welke lok je rijdt. Bij het verwijderen van de wisselstraat zal koploper dan voorstellen de lok in het andere blok te zetten...maar dat is een gans andere,wel interessante toepassing.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 20 dec 2013 :  19:55:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Theo,

Het protest dat de lijn bij een blok behoort had ik dus ook.

Ik weet niet of er nog kleine aanpassingen gebeuren maar voor handmatige gebruikers zou het toch wel een pluspunt zijn moesten ook de begin- en eindlijnen kunnen aangeduid worden zonder dat de bijhorende blokken aangeduid moeten worden. Tijdens het rijden kan de kleur van de reeds bezette of gekozen lijn (lees blok) veranderd worden in de "wisselstraat kleur" en het bijbehorende blok nummer zou pinkend kunnen weergegeven worden.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 dec 2013 :  21:22:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, maar je komt in "botsing" met de uitgebreide functionaliteit van wisselstraten met blokken. Die onthouden het loknummer als je rangeert. Bij het einde van het rangeren suggereert koploper dan een blok voor die lok.

Ik zou zeggen probeer dat eens, het biedt iets meer dan je vraagt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  09:44:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,
Kan je me iets op weg helpen met de uitgebreide functionalitiet van wisselstraten met blokken. Ik heb een en ander proberen vinden in de handleiding maar zonder succes. Iets zegt me dat er muziek zit in wat jij voorstelt maar ik hoor ze nog niet ... Misschien aan de hand van een voorbeeldje. Is jou voorstel voornamelijk interessant bij handmatig rijden of automatisch rijden?
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  11:49:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Het is een handigheidje voor handmatig rijden.

Je koppelt een blok aan weerskanten van een handmatige wisselstraat(bv. 25+32). Een lok rijdt automatisch tot in één van die blokken(25). Je neemt die lok uit automatisch en kiest de wisselstraat naar 32.
Dan rij je met de lok handmatig naar 32. Verwijder je daar dan de wisselstraat stelt koploper voor lok in blok 32 te plaatsen.
Een eenvoudig voorbeeld.

Maar het lukt ook met tientallen wisselstraten en je kan met een rangeerlok minutenlang wagens sorteren, bij het verwijderen van de laatste wisselstraat stelt koploper voor de lok in een bepaald blok te plaatsen. Is koploper door het vele heen en weer gerij niet meer zeker, stelt hij een lijstje voor en kan je kiezen.

Ik heb mijn uithaalspoor een bloknummer moeten geven, ook al rij ik daar altijd manueel. Het blok wordt blijkbaar door koploper gebruikt als referentie om de lok te "onthouden".

Het "mengen" van handmatige wisselstraten met en zonder blokkoppeling werkt niet, misschien wel als ze nergens gekoppeld zijn.

Wel opletten, rij je met de lok naar een blok waar nog een lok instaat wil koploper de wisselstraat niet stellen. Tractierijden opbouwen lukt dus niet.

Ik herinner mij dat ik eerst de blokken niet gekoppeld kreeg, ik meen dat ik op de lijn van het blok klikte en niet op het bloknummer.
Daarover moet nog ergens in dit forum nog een draadje hangen, met een reactie van Paul.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  16:13:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Theo,
Ik heb een aantal handmatige wisselstraten met aan beide einden een blok gedefinieerd. Als ik een lok automatisch in 1 van die blokken laat rijden en hem dan uit automatisch haal dan kan ik geen wisselstraat schakelen omdat mijn lok dat bewuste blok bezet houdt. In jou geval blok 25. Ik krijg dan wel de gekende melding "De wisselstraat is niet vrij. Automatisch selecteren als alle wissels en/of blokken vrij zijn gekomen? JA?NEE".
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 dec 2013 :  16:27:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet wel als eerste punt van de handmatige wisselstraat het blok kiezen waar de lok in staat waarmee je wil rijden...
Dan wordt wisselstraat getrokken en verdwijnt lok op het scherm uit het blok.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 23 dec 2013 :  11:42:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,
Ik heb verder op het forum gezocht en nog een aantal discussies gevonden rond hetzelfde onderwerp. Blijkbaar dus toch niet zo voor de hand liggend. Ik krijg nog steeds dezelfde melding zoals vermeld in mijn vorige reactie. In 1 van de discussies op het forum stond " ...wel vergeten om de punten van de handmatige wisselstraat te koppelen aan een blok". Waar doet men dit en zijn de punten de blauwe/gele cirkeltjes van de wisselstraat? Ook vond ik ergens dat het koppelen van die punten zou moeten gebeuren met het gele "verzamelbakje" in baanontwerp. Dat heb ik tot nu toe enkel gebruikt om de lijn(en) die bij een blok horen aan dit blok te koppelen. Voldoende?
Sorry voor het ongemak.
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 dec 2013 :  17:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad dat zou de "crux (Nl?)" kunnen zijn. Bij mij zijn de blauwe puntjes via bakje aan blok gekoppeld, dan worden ze rood.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 24 dec 2013 :  13:44:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Theo,
Dat was de ontbrekende schakel. En nu verder uitproberen en experimenteren. Bedankt. Een zalig Kerstfeest en een gezond 2014 en veel verder plezier met onze hobby.
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina