Auteur |
Onderwerp |
|
servé
Netherlands
41 berichten |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 13:54:06
|
Hallo,
Voor een nieuwe module bij de modelspoorclub werd het volgende idee voorgesteld:
(Rode stippellijnen zijn isolaties voor de bezetmelders) Goederentrein komt van A en rijdt naar spoor C. Deze ontkoppelt daar. Van spoor D komt een tweede lok tegen de staart van de goederentrein en koppelt aan. De trein rijdt dan weg richting B en de lok die nog op spoor C staat rijdt dan naar spoor D.
Nu is de vraag: is dit mogelijk in koploper? Een lok laten omlopen lukt me wel, maar dit is me toch iets te hoog gegrepen. Alvast hartelijk bedankt!
Mvg,
Servé |
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 15:42:51
|
Halle Servé,
Moet kunnen maar dan moet je een blok toevoegen aan het einde van C. Dan kan de lok als deze binnen is gekomen in blok C afkoppelen en doorrijden naar blok C2. Hierna kan de lok uit blok D aan koppelen en wegrijden en daarna de lok van C2 naar D rijden.
Je moet de inkomende lok weg laten rijden anders staat er een lok in blok C en rijdt er niets anders naar toe.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 15:43:48
|
Hoi Servé.
Kijk eens bij
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4373
Hier staat mijn bijdrage kijk daar eens. Mogelijk is dit voor jou van toepasseing.
Groetjes Walter
Walter n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
|
|
servé
Netherlands
41 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 16:04:02
|
@ Wim,
Dat dacht ik al, daarom heeft spoor C een 3e bezetmelder, zodat we daarachter een mini-blok kunnen maken. Nu is de volgende vraag: werkt dit ook bij een variërende treinlengte? De ene goederentrein is 1m lang en de andere is 1,5 meter lang enz.
@ Walter, ik ga het topic eens doorlezen, bedankt!
Vriendelijke groet,
Servé |
|
|
P de Reede
Netherlands
256 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 16:23:45
|
Hallo Serve,
Ik denk dat je dit bedoeld.
Download Attachment: lokwissel.bck 13,69 KB
PWJde Reede |
|
|
servé
Netherlands
41 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 17:20:35
|
Hallo P de Reede,
U bent geweldig, dit is precies wat ik zocht! Nu nog de laatste vraag: hoe zou ik dit kunnen doen met een variërende treinlengte? Volledige detectie en dan vrijgeven op basis van vrijkomen bezetmelder zou kunnen, maar dan kan ik de trein niet meer goed positioneren boven de ontkoppelrail...
Vriendelijke groet,
Servé |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 19:41:31
|
Makkelijkste oplossing is ervoor zorgen dat de afgekoppelde lok op 1.03 staat en 1.02 leeg is. Afgekoppelde trein stat in zone c. De binnenrijdende lok rijdt langzaam en drukt trein gekoppeld tot net op 1.02 bingo.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
n160weer
Netherlands
76 Posts |
Geplaatst - 20 mei 2013 : 19:49:20
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door dentheo
Makkelijkste oplossing is ervoor zorgen dat de afgekoppelde lok op 1.03 staat en 1.02 leeg is. Afgekoppelde trein stat in zone c. De binnenrijdende lok rijdt langzaam en drukt trein gekoppeld tot net op 1.02 bingo.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd
Helemaal mee eens. Als 1.02 een melder is dan zal ik dit laten doen dmv een lichtsluis direkt achter de ontkoppel rail. Dan worden de wagons altijd "gezien".
Walter n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie. |
Bewerkt door n160weer op 20 mei 2013 19:50:37 |
|
|
servé
Netherlands
41 Posts |
Geplaatst - 22 mei 2013 : 08:05:20
|
Allemaal ontzettend bedankt. Ik laat de trein stoppen op 1.02 en dan een loklengte doorrijden. Zo staat de koppeling mooi boven de ontkoppelrail en staan de wagons bijna bij de lichtsluis. Her achteruit duwen zal dan ongeveer 2 centimeter worden denk ik.
Nu heb ik nog een laatste vraag: Melder 1.01 is ook een alternatieve stopplaats voor treinen < 50 cm. Hoe kan ik aangeven dat alle loks van een bepaald treintype daar niet stoppen maar doorrijden? Anders laat die z'n wagens staan...
Vriendelijke groet,
Servé |
|
|
|
Onderwerp |
|