Auteur |
Onderwerp |
|
Bert Ruedisueli
Netherlands
148 berichten |
Geplaatst - 12 mrt 2013 : 16:37:19
|
Beste forumleden, Vraagje (zie begaande tekening) ik heb voor de wissels de decoders in onderhouden digitale onderdelen op adres 5 t/m 44 gezet en dat werkt. Nu voor de seindecoders heb ik de adressen in
Download Attachment: AdresKoploperSein.jpg 235,01 KBonderhouden digitale onderdelen op 81 t/m 100 gezet zodat ik het uit elkaar kan houden. Nu mijn vraag wat vul ik nu in bij seineigenschappen (uitgebreid) !
Met Vriendelijke Groeten
Bert Ruedisueli |
|
trainfreak089
Belgium
17 Posts |
Geplaatst - 12 mrt 2013 : 19:00:00
|
Bert,
Het voorbeeld dat je laat zien is een standaard 2 standensein. Hier heb je genoeg aan 1 adres voor de bediening. Je moet dan eerst bij Onderhouden/Baandefinities/Seinen/Seinen Standaard 2 Seinen selecteren en de electrische aansturing op "1 adres" zetten. In Onderhouden/Baandefinities/Baanontwerp/Sein eigenschappen moet je dan maar 1 adres invullen.
Hopelijk kan je hiermee verder.
Vriendelijke groet,
Guido
Marklin K-rails/Laptop en USB to RS232/Intellibox IR/Loconet-interface Rosoft/Bezetmelders 63350-Functiedecoders 63410-Boosters Power 4 Uhlenbrock/Seinen Viessmann/Koploper en ganse dagen plezier aan een gerealiseerde jongensdroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2570 Posts |
Geplaatst - 12 mrt 2013 : 21:03:52
|
Hallo Bert,
Afhankelijk van het sein dat je gebruikt, moet je meer adressen gebruiken om het sein aan te sturen. Een Nederlands 3bits sein stuur je bijvoorbeeld aan met drie adressen, bijvoorbeeld in jouw geval 81,82,83. Wat je dus moet invullen is afhankelijk van het type sein dat je selecteert.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 12 mrt 2013 : 21:22:55
|
Hallo Bert,
Als je seinen gaat aansturen kijk dan ook even bij de decoder die je hier voor wilt gebruiken. Deze zal een bepaalde instelling hanteren.
Groet Adrie
Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 12 mrt 2013 : 22:12:10
|
En dat laatste is het juiste antwoord. Je decoder bepaalt hoeveel adressen je moet gebruiken en wat je vervolgens bij uitgebreid (als je meer dan één adres gebruikt) moet invullen.
Huub |
|
|
Bert Ruedisueli
Netherlands
148 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2013 : 11:01:14
|
Nu het volgende hoe krijg ik nu een 3 lichtsein ingesteld. Op het eerder getoonde plaatje kan ik maar een 2 lichtsein instellen ik krijg het niet voor elkaar om een drie licht sein in te stellen. De help functie heb ik al doorlopen maar ik kom er niet aan uit.
Met Vriendelijke Groeten
Bert Ruedisueli |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2013 : 11:05:07
|
Dan moet je het standaard 3-standen sein kiezen in onderhouden baanontwerp.
En als je het ook wilt laten werken conform voorbeeld, moet je een seinstelsel aanmaken en daaruit de juiste seinen kiezen.
Huub |
|
|
Bert Ruedisueli
Netherlands
148 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2013 : 11:48:29
|
Tja door het zo gefocust te zijn zag ik dit niet bij tekenen (kiezen van sein slepen naar je baan)
Bedankt
Met Vriendelijke Groeten
Bert Ruedisueli |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2013 : 22:06:41
|
Hallo Bert,
Niet om lastig te doen maar ik zou eerst nadenken welk sein je daadwerkelijk wilt gebruiken. Neem je bv de 3-bits sein dan heb je zelfs ook de knipperende seinen. En dat met of zonder cijferbak. Als je hier uit bent kunt je gaan bepalen van wie je de decoder wilt gebruiken om ze aan te sturen. Zet je ze zo erbij dan hoef je niets in te vullen bij de adressen maar alleen aan het blok toete kennen om te zien of het in demostand goed werkt voor je verder gaat.
groet Adrie
Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
Bert Ruedisueli
Netherlands
148 Posts |
Geplaatst - 15 mrt 2013 : 22:16:09
|
Beste AdrieE,
Ik ga de Zwitserse seinen gebruiken (RhB) twee standen en drie. Later komen daar nog meer seinen bij 5 en de voor seinen. Ik begin dus eerst maar eens met de 2 en 3 seinen.
Met Vriendelijke Groeten
Bert Ruedisueli |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
|
Bert Ruedisueli
Netherlands
148 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2013 : 10:46:54
|
Ja die ken ik LTD zij hebben een decoder voor het Zwitsers seinbeeld. Als je dan het hele seinbeeld gaat gebruiken dan moet je wel twee decoders gaan gebruiken te weten 1 x LTD van de DB en 1 X van de SBB. Maar ik heb voorlopig gekozen voor die van Rosoft (Wim Ross) want ik begin eerst met 2 en 3 seinbeeld en dan is dat voldoende. Het zou ook nog mogelijk zijn om met de WDD van Rosoft het Nederlands seinbeeld te gebruiken; dat lijk erg veel op het Zwitsers.
Met Vriendelijke Groeten
Bert Ruedisueli |
|
|
AdrieE
Netherlands
123 Posts |
Geplaatst - 16 mrt 2013 : 11:05:34
|
Hallo Bert,
Veel plezier met testen en als je een beetje van solderen hou heb je hier nog een link, moet je alleen zelf even kijken hoe het in elkaar zit.
http://www.digital-bahn.de/bau_led/led_sbb.htm
Groet Adrie
Koploper, ROCO-multimaus s88XPressNetLI |
|
|
|
Onderwerp |
|