Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 371 / Bezoekers Vandaag: 11716
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Loconet ondersteuning
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Sascha

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 02 nov 2006 :  15:39:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sascha  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik ben aan het overwegen om met loconet te gaan starten. Het biedt aardig leuke mogelijkheden, en kan ook nog wat bestaande besturingsmodules erbij blijven gebruiken.

Maar nu heb ik begrepen dat Koploper (nog?) niet met loconet kan werken. Zit dit in de pen? Zijn er plannen voor? Ik zou niet graag van Koploper willen afstappen nl.

Ik ben benieuwd!

Met vriendelijke modelspoorgroet uit Limburg,

Sascha Bakx
www.marklinforum.nl

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  15:51:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Sascha,

Heel simpel antwoord: geen plannen voor en zeker geen tijd. Ik weet ook niet of ik dit wel doen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Sascha

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  15:56:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sascha  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Bedankt voor je uiterst snelle antwoord! :-)

Dat is op zich wel jammer, des te meer daar Marklin Systems ook (nog?) niet ondersteund wordt. De interface zou wel al in aantoch zijn, maar of het protocol vrijgegeven wordt is nog steeds maar een vraag. Of weet jij misschien hier iets meer over?

Met vriendelijke modelspoorgroet uit Limburg,

Sascha Bakx
www.marklinforum.nl
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  17:06:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Sascha,

Toevallig kreeg ik eergisteren van een prospekt het volgende mailtje:
quote:
Tot nu toe was mij bekend dat “Maerklin” het protocol tussen “Central Station” en besturings-PC niet wilde vrijgeven.

Van de Fa Maerklin heb ik nu vernomen dat ergens in 2007 dit protocol ter beschikking wordt gesteld aan software ontwikkelaars.

Mijn vraag is nu of dit bij jullie bekend is en of jullie er iets mee gaan doen daar ik met “MfX” wil gaan rijden en eventueel de besturing/beveiliging middels “Koploper” wil realiseren.
Of dit waar is weet ik niet, maar het zou zeker een goede stap van Marklin zijn als dit wel het geval zou zijn. Zelf ben ik nog niet op de hoogte. Ik zou eerder nog geneigd zijn Marklin Systems te ondersteunen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Sascha

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  17:12:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Sascha  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Ik ben geen software-techneut, maar ik kom uit de pc-netwerk wereld. Wat mij wel aanspreekt is de veel snellere techniek van loconet. De hogere baudrate (57k6), geen poll verkeer, maar info wordt indien beschikbaar gepushed door de componenten, waardoor je in feite minder verkeer hebt, en daardoor vele snellere reactietijden. Dit vooral als je met nogal wat terugmelders te maken hebt.

Nu weet ik niet hoe deze techniek bij Systems in elkaar steekt, ik bezit nog geen Systems (maar dat was je misschien al duidelijk). Ik kijk nog even met 'arendsogen' naar Systems, totdat alle wenselijke onderdelen op de markt zijn, en er door modelspoorders ervaring is opgedaan.

Met vriendelijke modelspoorgroet uit Limburg,

Sascha Bakx
www.marklinforum.nl
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  17:35:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat



Bewerkt door modelspoor op 02 nov 2006 17:49:06
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  18:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wat moet je met je vorige bijdrage? Mij totaal onduidelijk.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  19:15:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Eindelijk is iemand die het LocoNet op zijn waarde in schat.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  20:56:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Zucht zucht zucht. Weer een antwoord waar ik niet veel wijzer van wordt.

Kijk wij zijn niet allemaal zo knap als jij en hebben ook echt niet overal verstand van. Ik beken en ik heb dus duidelijk geen verstand van Loconet. Ik kom echt niet verder als: het is iets als een soort bus waar apparaten aan gekoppeld kunnen worden. Echter het hoe en wat verder weet ik niet.

Deze vraag komt wel eens een enkele langs me, maar niet zoveel dat ik het de moeite heb gevonden om me er in te gaan verdiepen. Temeer daar Engels niet echt mijn sterktse kant is.

Wanneer gebruikers! (let op meervoud!) mij kunnen overtuigen dat Loconet een waardevolle aanvulling in Koploper zou kunnen zijn is dat stap 1. Stap 2 (pas ver in volgend jaar) zou zijn iemand stelt een kleine proefbaan met Loconet aansturing ter beschikking zodat ik het rustig kan testen en inbouwen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  21:26:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Vergelijk LocoNet met USB, je steekt een module voor bijvoorbeeld de terugmelding in, of een handregelaar, en het systeem herkend wie hat is en je kunt het gelijk gebruiken. Dit is een extreem voorbeeld.

Je kunt het systeem ook vergelijken met XPressNet, alleen een ander protocol. Het is betrouwbaar, je IB of TC zal er bedrijfszekerder door werken. Denk aan de IB/TC bug.
Voldoende rede om het de gebruikers van Koploper niet langer te onthouden. Een systeem met Loconet is gewoon een IB of een TC aanspreken in LocoNet mode en je kunt testen. Kan met de normale modules, dus S88 wisseldecoder en lokdecoders.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  22:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Stel dat ik het zou willen aanpassen wat is er dan nodig?
- Ib (neem ik aan )
- S88 terugmelders
- Wisseldecoders
Met deze configuratie kan je normaal via de RS232 poort in het Ib-protocol 'praten' vanaf de Pc met de Ib.

Kan je dan ook met deze configuratie het loconet protocol maken en testen of heb je dan nog extra hardware nodig? Is er ergens op het inernet documentatie van te vinden?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  22:14:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Je kunt de IB in Loconet Mode benaderen, je hebt niets extra's nodig.
De enigste eis is de software versie van de IB dat moet V1.5 zijn.
Verdere info krijg je prive.

Mvg
Wim


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  23:07:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Je schrijft dat Loconet net zoiets is als XpressNet.

Als ik aan Paul zou vragen of het XpressNet gaat ondersteunen dan is het antwoord beslist NEE.

Maar ik hoef dat niet te vragen want ik werk met XpressNet en Lenz zorgt dat het werkt.

Is het dan niet zo dat de IB gewoon Loconet ondersteunt en hoeft Koploper dat niet eens te weten.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 02 nov 2006 :  23:15:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Wim,

XPressNet is een protocol. Wat onder andere gebruikt wordt om via de Interface met de PC te praten.

LocoNet is een Protocol. Wat onder andere gebruikt wordt om via de interface met de PC te praten.

Dus als Paul het XPressnet Interface protocol niet had ingebouwd dan had jij niets aan Koploper als je met een Lenz Systeem werkt.

De Intellibox, kent het Marklin Interface Protocol, het eigen protocol beter bekend als P50Xa of P50Xb en sinds 2003 ondersteund de Intellibox ook het LocoNet interface protocol via de RS232C aansluiting. Daarvoor natuurlijk alleen via de LocoNet aansluitingen en een LocoBuffer II interface, of een Digitrax MS100 interface.
Dus nu kun je zonder extra kosten gebruik maken van het LocoNet interface protocol, omdat het via de al aanwezige RS232C aansluiting verloopt.

Het LocoNet biedt gewoon meer mogelijkheden, en verruimt de keus aan mogelijkheden en aan te sluiten modules. Maakt het geheel nog universeler.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl

Bewerkt door modelspoor op 02 nov 2006 23:18:40
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2006 :  08:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Maar het op deze manier aansturen van Loconet is beperkt tot het gebruik van de IB. Het is dus niet een algemene manier om Loconet aan te sturen. Ik vraag me af of die er is.

Nog bedankt voor opsturen info; ik kom er prive in de loop van volgende week wel even op terug.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Cees Brocaar

Netherlands
269 Posts

Geplaatst - 03 nov 2006 :  11:04:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte techneuten,

Ik ben een groot liefhebber van de modelspoorhobby. Ik behoor tot de catagorie die geen feeling heeft met hard en software. Ik maak dus gebruik van het programma om van a naar b te komen. Welke techniek daar achter hangt is voor mij (en ik denk het over grote deel van de gebruikers) niet interessant. Ik heb deze, zoals ook vele andere discussies op dit forum over tecniek met veel aandacht gevolgd. Mijn keuze voor het programma Koploper is geweest dat ik na uitvoerig doorlezen van de handleiding tot de conclussie ben gekomen dat dit programma mijn wensen kan vervullen, ondanks dat er onderwerpen zijn die voor mij nauwlijks de begrijpen zijn.

En nu mijn punt. Zal er niet meer behoefte zijn om deze onderwerpen meer toegankelijker te maken voor deze gebruikers.
Ik noem één voorbeeld. Logische en speciale acties. Schijnt een krachtig middel te zijn om vele wensen te verwezenlijken. De handleiding zegt hiervan" als je het niet snapt moet je er niet aan beginnen"
Nou ik snap er geen barst van maar zou dit wel willen. Er is zelfs een gebruiker die mede ondertekend met" heerlijk de logische en speciale acties" ook een techneut?

Paul je hebt een fantastisch programma wat stabiel werkt voor meerdere systemen. Vele gebruikers beleven hier veel plezier aan . Zou het niet wenselijk zijn om de tijd en de energie die je nog (over hebt ???)hier voor in te zetten?

Een wens van een zeer tevreden Koploper gebruiker die er meer van zou willen weten.

Cees Brocaar.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 03 nov 2006 :  12:00:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Cees,

Meer toegangelijk voor het maken van logische acties zou ik niet weten. Het is op zich heel erg simpel.

Echter als je de basis al niet kan volgen is het ook echt raadzaam om er niet aan te beginnen. Je moet zeer gestructeerd werken en eigenlijk ook het eindresultaat in een schema al in je hoofd of op papier hebben staan. Met combinaties van logische en speciale acties kan je conditioneel zaken regelen of treinen tegenhouden (pas goed in nieuwe volgende versie).
Wanneer iets niet werkt is er voor een buitenstaander bijna niet bij te helpen tenzij deze persoon zich erg verdiept in de database met de fout.
Volgens mij moet je dus de basis snappen om dit te kunnen gebruiken en ook wel wat wiskundig inzicht hebben.

Lijkt me niet handig om hier verder in dit draadje over te praten (het gaat tenslotte over loconet!)

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 03 nov 2006 :  20:26:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Wim,

Maar het op deze manier aansturen van Loconet is beperkt tot het gebruik van de IB. Het is dus niet een algemene manier om Loconet aan te sturen. Ik vraag me af of die er is.

Nog bedankt voor opsturen info; ik kom er prive in de loop van volgende week wel even op terug.

Mvg,
Paul.



Paul, dit is de algemene manier om het LocoNet te besturen. Het is dus absoluut niet alleen voor de IB/TC.
Voor de IB/TC herkenning moet er zelf nog wat meer bij, dan kun je namelijk On-Fly wisselen tussen P50X en LocoNet, wat je nu in je bezit hebt is puur LocoNet.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Goof

Netherlands
19 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  10:46:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

mij is nu onduidelijk of je nu wel of niet loconet spullen, bijv terugmeld decoders kunt gebruiken met Koploper. Ik heb een Intellibox
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina