Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 108 / Bezoekers Vandaag: 2847
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 621
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 kan geen trein in blok plaatsen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mallepietje410

Netherlands
15 berichten

Geplaatst - 19 jan 2013 :  16:57:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben al tijdje bezig met het programma koploper op mijn nieuwe baan.
Nu heb ik een stopspoor toegevoegd, maar blijkbaar een fout gemaakt.
Ik kan geen trein plaatsen op het spoor (32), en als een trein via de vaste route op het stopspoor komt wordt de lijn niet rood, maar blauw.

Hier staat mijn koploper bck.
Ik hoop dat iemand er even naar wil kijken om me verder te helpen.

Vast reuze bedankt,
Jan

Bewerkt door mallepietje410 op 20 jan 2013 10:41:31

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  17:50:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hebt in de variabele route blok 32 uitgesloten voor alle treinen.
Dan kun je er ook geen trein in plaatsen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mallepietje410

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  18:18:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Ahhhh super, helemaal vergeten dat dit was aangezet, alleen nu nog voor elkaar zien te krijgen dat de andere treinen dit spoor niet oprijden. Ga weer verder puzzelen, of heb je nog een tip.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:04:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Ligt er aan wat je wilt.
Als ieder treinstel naar 32 mag, zou ik 32 in een variabele route uitsluiten voor getrokken treinen.
Als het alleen om een specifiek treinstel gaat dat naar 32 mag, zou ik het houden zoals het nu is, dan zou het moeten werken.
Alleen dat blauwe ipv rood duidt er op dat de trein ergens anders is dan koploper denkt. Dus dat zou ik even checken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

mallepietje410

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  19:40:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, maar ik heb nu alleen t eerste vinkje weggehaald bij variabel rijden, dus alleen de treinen aangegeven bij de vaste route komen nu nog in het blok en dan geeft koploper gewoon rood aan.

Nu nog zien de fleischmann wissels betrouwbaar zien te krijgen, wat weigeren die nog regelmatig, en de hele boel loopt weer in de erwtensoep.
Ga naar bovenaan de pagina

Roadman

137 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  21:29:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roadman  Reageer met citaat
Hallo Jan en Huub,

Waarom denken jullie dat er een pagina "beginners" op dit forum is ?

Het wordt toch voor mede gebruikers een enorm zoekplaatje om vragen/antwoorden te blijven volgen en ervan te leren als ze op een verkeerde plaats worden gesteld en, wat misschien nog wel een graadje erger, door doorgewinterde gebruikers ook nog eens op die verkeerde plaats worden beantwoordt. Beter is dan om te wijzen op de juiste plaats om vragen te stellen. Een heleboel medegebruikers zullen dat in dank afnemen.

Groetjs,
Fred.



N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1908 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  22:02:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Fred,

Ik ben geen schoolmeester die eerst een wijzend vingertje gaat heffen en Jan bestraffend toespreken dat hij stout is geweest door zijn vraag op de verkeerde plek te stellen. En dat ik daarom voor straf zijn vraag niet beantwoord, zolang hij het niet op de goede plek stelt.

Als iemand een koplopervraag stelt en ik het antwoord daarop weet en zin heb om te antwoorden, geef ik dat antwoord. Ook als de vraag op de verkeerde plek is gesteld. Soms zal ik daarbij aangeven dat de vraag beter op een andere plek kon worden gesteld, in dit geval heb ik dat niet gedaan.
Bovendien, het is een koplopervraag, dus waarom zou je die niet in de rubriek koploper mogen stellen? Misschien de benaming van de rubriek wat duidelijker maken? En als het je echt stoort, kun je natuurlijk altijd de administrator vragen het draadje te verplaatsen.

Dit soort reacties hebben er inmiddels al een paar keer voor gezorgd dat ik me nog afvraag wat ik in vredesnaam nog op dit forum doe.
Ik denk dat ik het maar eens een tijdje laat voor wat het is.
Ik weet genoeg van koploper om er zonder hulp van het forum uit te komen, dus ik zit hier echt alleen om anderen te proberen te helpen. Dan is het erg zuur om dit soort verwijten naar je hoofd geslingerd te krijgen.

Huub

Bewerkt door hubertus op 19 jan 2013 22:48:06
Ga naar bovenaan de pagina

mallepietje410

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 19 jan 2013 :  22:57:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben een echte beginner, die net begint met koploper.
Dus dit is gewoon de goede plek volgens mij om te vragen.
Iig Huub heel erg bedankt om me verder te helpen, dit vraagstuk had me al uren gekost en ik kwam er niet meer uit.
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1087 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  13:34:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan, toch niet helemaal
Als je even goed kijkt zie je dat het onder de rubriek "Instalatie" staat. Dus in die zin toch op de verkeerde plaats gesteld
En daar heeft je vraag niets mee van doen.

Maar ik ben het met Huub eens dat de structuur van de rubrieken niet altijd even duidelijk is.
Maar dat is een probleem dat je op meer Fora tegenkomt.
Aan de ene kant wil je zoveel mogelijk rubrieken om de vragen goed te kunnen scheiden maar dat maakt het er niet altijd even duidelijk op.

Gr.
Eric

Bewerkt door remunj op 20 jan 2013 13:35:26
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 20 jan 2013 :  21:38:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

De aandrijvingen van Fleischman wissels blinken inderdaad niet uit door betrouwbaarheid. Er zijn drie dingen, die je daaraan kunt doen:

Omdat je digitaal rijdt, kun je de eindafschakeling in de aandrijving verwijderen. Dat veertje is erg storingsgevoelig. In de bijgevoegde handleiding staat hoe je dat doet.



Download Attachment: Fleischmann.pdf
450,17 KB

Ten tweede kun je bij de instellingen voor de wisselaandrijving de bekrachtigingstijd niet te kort is, bv 250 mS. Je doet dat bij [Algemeen]=>[Instellingen per database]=>[Seinen/Wissels]. Eventueel moet je dat ook in je wisseldecoder instellen. Geef in hetzelfde tabblad ook een rusttijd op tussen de wisselcommando's. Het lijkt namelijk wel dat het systeem na het schakelen van een wissel weer even moet opladen.

Zorge tenslotte voor voldoende vermogen op de wisseldecoders. Ik rijd zelf met een stevige booster, die ook de wissels voedt. Als de booster aanstaat schakelen ze prima, zonder booster blijven ze vaak hangen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 22 jan 2013 19:21:38
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 21 jan 2013 :  10:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk, nog eentje

Ten derde kun je (indien de decoders het toelaten) alle wissels uit een aparte trafo voeden bv. van de vorige analoge baan.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 22 jan 2013 :  19:22:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Helemaal waar. Dat is ook een systeem om voldoende power op je wisselaandrijvingen te krijgen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

mallepietje410

Netherlands
15 Posts

Geplaatst - 14 feb 2013 :  21:57:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties op de fleischmann wissels, ik gebruik idd een travo alleen voor de wissels, dus dat is het probleem niet.
Ik zoek verder, de handleiding van de ombouw ga ik eens bestuderen.
alleen meer als 40 aandrijvingen aanpassen pffffff
Jan
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 feb 2013 :  09:37:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mallepietje410

Bedankt voor de reacties op de fleischmann wissels, ik gebruik idd een travo alleen voor de wissels, dus dat is het probleem niet.




Wanneer die trafo verschillende spanningen kan leveren, dan kun je een uitgang kiezen met een paar volt meer. De schakeltijd bij digitaal is zo kort dat het de wissel echt niet zal oververhitten.
Een "stroeve" wissel kan dan toch nog meedoen.
Bij een versleten omschakelaar is er maar één goede en definitieve oplossing: overbruggen. Dat doe ik stap voor stap, als het probleem zich voordoet. Ik denk dat bij mij nu 10% overbrugd is.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 15 feb 2013 09:39:44
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina