Modelspoorcollega's Ik heb een vraag over seinopvolging en probeer eerst de situatie te beschrijven; de vragen staan onderaan. Ik heb vooralsnog de tekening van de baan niet meegestuurd. Mocht dat nodig zijn, doe ik dat alsnog of rechstreeks per email aan iemand die kan/wil helpen.
Een trein komt uit een normaal blok 28. Bij het verlaten van het blok staat een hoog sein met cijfer nummer 1013. Buigt dan via twee overloopwissels af naar het links gelegen parallelle spoor en rijdt het volgende blok 53 in. Bij het verlaten van blok 53 staat een hoog sein 1001. Buigt dan via een rond liggend engels wissel, een recht liggend engels wissel en een afbuigend wissel af naar blok 56. Blok 56 is een kopspoor met aan het eind een juk. Als de rijweg gereserveerd is, toont koploper sein 1013 op groen knipper en sein 1001 op geel knipper. Ik heb begrepen dat sein 1013 dan eigenlijk geel zou moeten tonen omdat na sein 1001 (geel knipper = rijden op zicht) in principe onmiddellijk tot stilstand gekomen moet kunnen worden.
Mijn eerste vraag is: klopt het dat sein 1013 in dit geval geel zou moeten zijn? Zo ja, dan is mijn tweede vraag hoe moet dat dan in koploper geregeld worden?
Lex van der Loo. (En ik ben sinds lange tijd weer met m'n treintjes bezig :-).
Op je eerste vraag, volgens mij wordt geel knipper altijd vooraf gegaan door geel en klopt dus wat je stelt. Normaal werkt dat ook zo in koploper.
Op je tweede vraag, ik heb je situatie getest en zie hetzelfde verschijnsel als er een snelheidsbeperking vooraf gaat. Dit zit niet goed in koploper, maar vermoedelijk al heel lang.
De meest simpele oplossing is sein 1001 gewoon geel laten tonen, naar een kopspoor kan dat normaal gesproken. En anders even afwachten of Paul hier nog naar wil kijken. Ik zal in ieder geval eens gaan bedenken of er nog een alternatieve oplossing is.