Auteur |
Onderwerp  |
|
Stefan
Belgium
8 berichten |
Geplaatst - 22 okt 2006 : 20:49:50
|
Hallo allemaal,
Ik ben de handleiding van Koploper aan het doornemen en zit met een vraag.
Hoe kan ik de stand van een wissel controleren?
Als ik het goed begrepen heb moet ik bij een oprijwissel (1 spoor splitst in 2 of meerdere sporen) terugmeldsecties aan ieder wisseleind plaatsen en de spooktreindetectie gebruiken.
Maar hoe doe ik dit bij een afrijwissel (2 of meerdere sporen komen samen in 1 spoor) ?
Deze kunnen wel worden opengereden maar ik heb gemerkt dat sommige rijtuigen dan ontsporen.
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groeten
Stefan |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 22 okt 2006 : 21:06:50
|
Hallo Stefan,
De stand van een wissel kun je alleen maar controleren door op het wisselsymbool te klikken en kijken of deze omgaat. Hier kun je geen terumeldingen aan koppelen. Een uitrijwissel kun je in principe open rijden maar mag je ook via een wisseldecoder aansturen. Als sommige rijtuigen op een wissel ontsporen zou ik deze zeker via een decoder aansturen. Terugmelding gebruik je voor het melden van blokken, een blok wordt opgedeeld in 2 of drie secties, elk gedeelte wordt van een terugmelding voorzien.
Met vriendelijke groet, Hub
|
 |
|
Stefan
Belgium
8 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 00:17:07
|
Hallo allemaal,
Hoe doe ik dit dan voor het schaduwstation?
Met vriendelijke groeten,
Stefan
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 00:28:16
|
Dat wordt allemaal netjes door Koploper voor je geregeld, als je dat eerst aan Koploper hebt verteld, waar welk wissel zit en op welk digitaal adres hij reageert. Verder heb je dan bezet/terugmelders nodig voor je sporen, met die bezetmelders maak je blokken. En tussen die blokken kan zich een wissel of er kunnen meerdere wissels tussen liggen. Om van blok naar blok te rijden, vertel je aan koploper welke wissels hij tegenkomt en in welke stand zij gezet moeten worden. Enz, enz. Dit alles staat ook te lezen in de handleiding welke bij het programma aanwezig is.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl |
 |
|
Stefan
Belgium
8 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 00:35:41
|
Bedankt voor de reactie. Maar ik bedoelde hoe ik de stand van de afrijwissels in het schaduwstation op het zicht moet controleren?
Met vriendelijke groeten,
Stefan |
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 08:27:59
|
Hallo Stefan,
Misschien een beetje flauw maar dat kun je niet op het zicht controleren. Dat kun je alleen op het scherm, de wissels die je open rijdt, dus niet via een decoder aanstuurt, kun je gewoon selecteren en je laat het adres op 0 staan.
Met vriendelijke groet, Hub |
 |
|
Stefan
Belgium
8 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 15:49:19
|
Hallo,
Laat ik eerst iets verduidelijken.
Het is NIET mijn bedoeling om, als nieuw lid van dit forum, het programma Koploper de grond in te boren.
De mogelijkheden die ik nodig heb om mijn baan te sturen vond ik terug in het programma Koploper. Met hulp van mijn experimenteerbaan ben ik het programma aan het leren gebruiken.
Hierdoor ben ik me gaan afvragen hoe je er moet achterkomen wanneer een wissel niet meer werkt.
De bedieningsmogelijkheden in het baanoverzicht zijn inderdaad duidelijk en geven de wisselstand weer zoals Koploper de wissel zet.
Daar de door mij gebruikte wissels (Fleischmann met LDT-wisseldecoder) geen standmelding terug geven aan Koploper, vroeg ik me af of andere modelspoorders dit ook als een probleem ervaren en hoe zij dit dan oplossen.
Met vriendelijke groeten,
Stefan
|
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 16:04:45
|
Hallo Stefan,
Er is geen mogelijkheid om de stand van een wissel terug te melden aan Koploper. Hierdoor is er dus geen mogelijkheid voor controle en moet je afgaan op de betrouwbaarheid van je wissels. Dit is wel eens aangehaald maar zou betekenen dat Paul ontzettend veel programmeerwerk moet verrichten, was ook maar de vraag van 1 persoon. Bij mijn weten zijn er weinig of geen die hiervan echt problemen mee ondervonden of ondervinden. Hopelijk je voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet, Hub
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 16:13:49
|
Stefan,
Dit is geen gebrek in of van Koploper, maar het is meer een gebrek van het gebruikte digitale systeem. Maar misschien dat je even kan aangeven met welk digital systeem je werkt.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl |
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 16:16:34
|
quote: Daar de door mij gebruikte wissels (Fleischmann met LDT-wisseldecoder) geen standmelding terug geven aan Koploper
Met vriendelijke groet, Hub |
 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 17:05:26
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Stefan
Daar de door mij gebruikte wissels (Fleischmann met LDT-wisseldecoder) geen standmelding terug geven aan Koploper, vroeg ik me af of andere modelspoorders dit ook als een probleem ervaren en hoe zij dit dan oplossen.
Deze discussie wordt regelmatig gevoerd. Echter wanneer weet jij 100% zeker dat een wissel in de juiste stand is? Niet door een simpele terugmelding vanuit de aandrijving van de wissel (door eindafschakeling). Dit geeft alleen garantie dat het mechaniek is omgegaan. Echter niet dat FYSIEK de wissel ook om is. Je zou dan moeten checken op basis van wisseltongen en dergelijke.... Zit niet in Koploper en gaat ook niet komen. Dus als je dat wil: ander pakket zoeken.
Ooit gekeken naar spookmeldingen? Dit is juist een beetje gemaakt om een foutieve wisselstand vroegtijdig op te kunnen sporen. Lukt niet in alle gevallen, echter een aantal situaties kan hiermee wel worden gesignaleerd.
Mvg, Paul. |
 |
|
Stefan
Belgium
8 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 17:59:16
|
*) Ik gebruik volgend systeem:
Intellibox met PC - DCC
*) "Spooktreindetectie/Spookmeldingen" ben ik reeds tegengekomen. (zie ook eerste bericht)
*) Het is ook NIET mijn bedoeling om via deze weg een of meerdere aanpassing(en) aan Koploper te forceren.
*) Inderdaad, 100% zekerheid is er niet. Maar een mogelijke oplossing zal toch iets minder onzekerheid betekenen.
Met vriendelijke groeten,
Stefan
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 okt 2006 : 18:52:57
|
Stefan,
Dan is het terugmelden van de wisselstand niet mogelijk, had je gekozen voor bijvoorbeeld Lenz Digital Plus in samnwerking met een bepaald type wisseldecoder, dan was terugmelding van de wisselaandrijving, op basis van de eindafschakeling standaard aanwezig. Dit geeft geen 100% zekerheid, maar toch wel snel 99,9%.
Maar wees gerust je zal het niet missen.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl |
 |
|
P.H.Giling
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 14 nov 2006 : 16:49:51
|
Stefan. Als gebruiker van de conmbinatie IB, Loconet en koploper, kan ik je het volgende melden: Ik ben loconet gaan gebruiken met (zelfbouw) modules die ik op http://users.telenet.be/deloof/ heb gevonden. Met die modules is het ook mogelijk om, zonder dat IB en koploper er verder iets van merken, een kontakt dat van een terugmeldpunt wordt verzonden, in een andere module op te vangen. Op die manier is het zeker mogelijk om een klein tableau te maken met enkel leds en een loconet module, die de positie van de wissels laat zien. Gebruik ik zelf voor het positie melden van mijn 12-spoors Fiddle Yard. |
 |
|
|
Onderwerp  |
|