Auteur |
Onderwerp |
|
ghn-marklin
Netherlands
11 berichten |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:03:01
|
Hoi allemaal,
Ik ben bezig om een dynamisch schaduwstation in koploper 8.0 te maken. Het volgende heb ik reeds ingevoerd:
Installatie koploper 8.0 Instellingen per database (algemeen-1): • Nieuwe database: GHN-test • Digitaal systeem: Marklin Edits • Poortnummer: Com1 • Uitgebreide mogelijkheden aanvinken. Dit is nodig voor dynamische blokken. Onderhouden, baandefinities (digitale onderdelen) • 1x S88 toevoegen (bezetmelder) • 1x K83 toevoegen (wisseldecoder) Het schaduwstation bestaan uit 4 sporen. In koploper moeten nu 8 blokken aangemaakt worden. De rest van de testbaan bestaat uit 4 blokken. • Het bovenste spoor is spoor 1 en bestaat uit blok 1 en 2 • Het spoor daaronder is spoor 2 en bestaat uit blok 3 en 4 • Spoor 3 bestaat uit blok 5 en 6 • Het onderste spoor is spoor 4 en bestaat uit blok 7 en 8 • De overige 4 blokken zijn blok 9 is uitrijspoor van het SS • Blok 10 en blok 11 zijn normale blokken. • Blok 12 is het inrijdspoor van het schaduwstation. • De blauwe en de paarse sporen hebben een verbinding met een ingang van de S88 decoder. • De groene sporen zijn plaatsen waar de baan van spanning wordt voorzien. • Er wordt tegen de klok ingereden. Er is enkel sprake van eenrichtingsverkeer. • De 1e wissel die wordt bereden is wissel 1. • De volgende wissels die kunnen worden bereden zijn wissel 2 en 3.
In onderhoud bloktypes worden de volgende blokken aangemaakt. • SS station 1e blok van spoor (stamgegevens: blok in vrije baan) • SS station 2e blok van spoor (stamgegeven: geen blok in vrije baan) • SS station uitrijdblok (stamgegevens: blok in vrije baan) • SS station inrijdblok (stamgegevens: blok in vrije baan, altijd korte stop) • Normaal blok (stamgegevens: blok in vrije baan) Onderhoud blokken: • De bezetmelder voor blok 1, 3, 5 en 7 = S88 1.01 • De bezetmelder voor blok 2, 4, 6 en 8 = S88 1.02 • De bezetmelder voor blok 9 = 1.03 en 1.04 • De bezetmelder voor blok 10 = 1.05 en 1.06 • De bezetmelder voor blok 11 = 1.07 en 1.08 • De bezetmelder voor blok 12 = 1.09 en 1.10
Je zou verwachten dat ik ergens de lengte van de sporen in het SS zou moeten invoeren. Er is wel een programma-onderdeel "blokken dynamische lengte maar daar is alles grijs en daar kan ik dus niets invoeren.
Download Attachment: baan.jpg 98,68 KB
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:04:27
|
Hier een backup van mijn 'werk' tot nu toe. Ik doe vast iets stoms
Download Attachment: ghn-test.bck 10,79 KB |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:05:36
|
Wie o wie weet er raad???
Hartelijk dank alvast.
Gerrit
|
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:21:28
|
Ik zag dat ik blok 11 en 12 een verkeerd bloktype heb gegeven. 11 is nu een normaal blok 12 is nu inrijdspoor voor SS.
Maar helaas nog geen soelaas
|
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:26:41
|
Je moet bij ondrhouden blokken bij de eigenschappen van blok 12 opgeven dat de selectie op basis van optimale lengte moet gebeuren (waar nu nog kans staat). Dan moet je bij aantal blokken overal een 2 invullen, zodat er twee blokken vooruit wordt gekeken. Als je dit bij onderhouden blokken hebt gedaan, kun je verder bij onderhouden blokken dynamische lengte.
Huub |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:37:42
|
Hoi Huub,
Bedankt voor de info. Ik kan nu inderdaad verder. Zie het scherm. Hoef ik nu niet de lengte van ieder spoor op te geven? Koploper kan dit toch nooit zelf 'dynamisch' bepalen of zie ik iets over het hoofd.
Groet Gerrit
Download Attachment: Dyn-len.jpg 76,57 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 21:43:46
|
Dat geef je bij aanvulling blokgegevens op. Het maakt daarbij niet uit hoe je het over de twee blokken die samen een dynmaisch blok vormen, verdeelt, als de lengtes van die twee blokken samen maar de lengte van de langstmogelijke trein is die in dat dynamisch blok kan komen.
Huub
|
Bewerkt door hubertus op 05 nov 2012 21:44:42 |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 05 nov 2012 : 22:16:34
|
Hoi Huub,
Bedankt voor je snelle antwoord. Het is voor het eerst dat ik iets doe met de uitgebreide functies van Koploper. Je hebt opeens heel veel extra informatie. Daarnaast is het sowieso al meer dan een jaar geleden dat ik uberhaupt iets met koploper heb gedaan. Ik ga er morgen weer meer verder en eens zien waar ik uitkom. Om eerlijk te zijn "het kwartje is nog niet helemaal gevallen". Ik heb denk ik nog een boel te leren voordat e.e.a. goed werkt.
Maar de aanhouder wint. |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 06 nov 2012 : 22:20:49
|
Vanavond heb ik nog wat gestoeid met 'aanvullende blokgegevens', 'dynamische lengtes' en 'blokgroepen'.
In de baandefinities heb ik de wisselstraten aangemaakt en blokken en lijnen aan elkaar gekoppeld.
Het resultaat staat in de database (zie bijlage).
Bij wijze van oefening ben ik compleet opnieuw begonnen met de database en zaken die ik gisteren nog moest zoeken in documentatie en helpfiles nu uit mijn hoofd kunnen doen. Als er iemand is die nog aanvullingen heeft, houd ik mij van harte aanbevolen. De volgende stap is dat ik deze database is in de praktijk wil testen. Maar dat zien we morgen dan wel weer.....
Groet Gerrit
|
Bewerkt door ghn-marklin op 06 nov 2012 22:25:59 |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 06 nov 2012 : 22:23:00
|
En hier de database
Download Attachment: GHN-test.bck 11,63 KB
Met dank alvast voor de eventuele op- en of aanmerkingen. |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2012 : 14:40:50
|
Ik heb nog één vraag over de lengte van het spoor in aanvulling blokgegevens. Wat voeren jullie hier in a) de bruto lengte van het spoor dus van wissel tot wissel. b) de nette lengte dus van bezetmelder tot bezetmelder. (de ruimte tussen de bezetmelders dus)
En, is dit dat inclusief of exclusief de veiligheidsmarge die je invoert bij "blokken dynamische lengte".
Ik denk zelf antwoord b) en inclusief de veiligheidsmarge. Redenatie: Koploper weet niet hoe lang de bezetmelders zijn en kan zelf de lengte exclusief de veiligheidsmarge uitrekenen. Als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten? Gaarne......
Ik heb trouwens veel tijd verprutst aan mijn K83 decoders. Ik kreeg de aansturing van de wissels met geen mogelijkheid aan de praat. Ook niet in het testprogramma. Andere K83 geprobeerd, stekkers van de wissels losgehaald, analoog getest. Bleek dat je wissels wel moet invoeren in KL. Anders kan je ze niet in testen. Dit in tegenstelling tot de loc's. Daar kan je gewoon een adres intypen en karren maar....... Enfin weer wat geleerd. Dit is een les die je nooit meer vergeet.
Groet Gerrit
|
Bewerkt door ghn-marklin op 09 nov 2012 14:45:48 |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2012 : 15:17:03
|
c) De lengte van de langstmogelijke trein die op het spoor zou passen en waarbij de bezetmelders nog steeds andere treinen kunnen detecteren.
Dus stel, tussen de bezetmelders heb je 200 cm ruimte. Na vrijkomen van de bezetmelder die als stopmelder fungeert rijdt de trein in totaal nog 10 cm voor hij echt stilstaat, dan vul je in de twee blokken die samen het dynamisch blok vormen een lengte in van totaal 190 cm. Zou de trein echt onmiddellijk stilstaan, kun je gewoon 200 cm invullen. Je houdt bij die lengte geen rekening met de veiligheidsmarge. Daar houdt koploper zelf rekening mee. Dus stel in het voorbeeld van de 190 cm en de veiligheidsmarge is 20 cm. Als er dan al een trein van 100 cm staat, zal koploper als tweede trein nooit een trein langer dan 70 cm (190-100-20) sturen.
Huub |
|
|
ghn-marklin
Netherlands
11 Posts |
Geplaatst - 09 nov 2012 : 17:00:09
|
Huub,
Bedankt voor jouw antwoord. Het wordt nu tijd om de theorie in de praktijk te gaan toetsen. Morgen hoop ik mijn dedicated koploper PC -met een 'ouderwetse' compoort- in te kunnen richten en mijn database in deze PC te kunnen importeren. Nu is het allemaal nog houtje touwtje (voornamelijk dat laatste) Mijn testbaan, zoals in dit topic beschreven, ligt inmiddels. Ik moet nog wel wat rails knippen, en solderen zodat ik ze op de S88 kan aansluiten. Als het goed is moet dan mijn dynamische schaduwstation dit weekend gaan werken.
Met groet, Gerrit |
Bewerkt door ghn-marklin op 09 nov 2012 17:03:37 |
|
|
|
Onderwerp |
|