Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 207 / Bezoekers Vandaag: 2979
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Koploper dynamisch schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ghn-marklin

Netherlands
11 berichten

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:03:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi allemaal,

Ik ben bezig om een dynamisch schaduwstation in koploper 8.0 te maken. Het volgende heb ik reeds ingevoerd:

Installatie koploper 8.0
Instellingen per database (algemeen-1):
• Nieuwe database: GHN-test
• Digitaal systeem: Marklin Edits
• Poortnummer: Com1
• Uitgebreide mogelijkheden aanvinken. Dit is nodig voor dynamische blokken.
Onderhouden, baandefinities (digitale onderdelen)
• 1x S88 toevoegen (bezetmelder)
• 1x K83 toevoegen (wisseldecoder)
Het schaduwstation bestaan uit 4 sporen. In koploper moeten nu 8 blokken aangemaakt worden. De rest van de testbaan bestaat uit 4 blokken.
• Het bovenste spoor is spoor 1 en bestaat uit blok 1 en 2
• Het spoor daaronder is spoor 2 en bestaat uit blok 3 en 4
• Spoor 3 bestaat uit blok 5 en 6
• Het onderste spoor is spoor 4 en bestaat uit blok 7 en 8
• De overige 4 blokken zijn blok 9 is uitrijspoor van het SS
• Blok 10 en blok 11 zijn normale blokken.
• Blok 12 is het inrijdspoor van het schaduwstation.
• De blauwe en de paarse sporen hebben een verbinding met een ingang van de S88 decoder.
• De groene sporen zijn plaatsen waar de baan van spanning wordt voorzien.
• Er wordt tegen de klok ingereden. Er is enkel sprake van eenrichtingsverkeer.
• De 1e wissel die wordt bereden is wissel 1.
• De volgende wissels die kunnen worden bereden zijn wissel 2 en 3.



In onderhoud bloktypes worden de volgende blokken aangemaakt.
• SS station 1e blok van spoor (stamgegevens: blok in vrije baan)
• SS station 2e blok van spoor (stamgegeven: geen blok in vrije baan)
• SS station uitrijdblok (stamgegevens: blok in vrije baan)
• SS station inrijdblok (stamgegevens: blok in vrije baan, altijd korte stop)
• Normaal blok (stamgegevens: blok in vrije baan)
Onderhoud blokken:

• De bezetmelder voor blok 1, 3, 5 en 7 = S88 1.01
• De bezetmelder voor blok 2, 4, 6 en 8 = S88 1.02
• De bezetmelder voor blok 9 = 1.03 en 1.04
• De bezetmelder voor blok 10 = 1.05 en 1.06
• De bezetmelder voor blok 11 = 1.07 en 1.08
• De bezetmelder voor blok 12 = 1.09 en 1.10

Je zou verwachten dat ik ergens de lengte van de sporen in het SS zou moeten invoeren. Er is wel een programma-onderdeel "blokken dynamische lengte maar daar is alles grijs en daar kan ik dus niets invoeren.

Download Attachment: baan.jpg
98,68 KB

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:04:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier een backup van mijn 'werk' tot nu toe.
Ik doe vast iets stoms

Download Attachment: ghn-test.bck
10,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:05:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Wie o wie weet er raad???

Hartelijk dank alvast.

Gerrit
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:21:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zag dat ik blok 11 en 12 een verkeerd bloktype heb gegeven.
11 is nu een normaal blok
12 is nu inrijdspoor voor SS.

Maar helaas nog geen soelaas
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:26:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Je moet bij ondrhouden blokken bij de eigenschappen van blok 12 opgeven dat de selectie op basis van optimale lengte moet gebeuren (waar nu nog kans staat).
Dan moet je bij aantal blokken overal een 2 invullen, zodat er twee blokken vooruit wordt gekeken.
Als je dit bij onderhouden blokken hebt gedaan, kun je verder bij onderhouden blokken dynamische lengte.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:37:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Bedankt voor de info.
Ik kan nu inderdaad verder.
Zie het scherm.
Hoef ik nu niet de lengte van ieder spoor op te geven?
Koploper kan dit toch nooit zelf 'dynamisch' bepalen of zie ik iets over het hoofd.

Groet
Gerrit


Download Attachment: Dyn-len.jpg
76,57 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  21:43:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat geef je bij aanvulling blokgegevens op.
Het maakt daarbij niet uit hoe je het over de twee blokken die samen een dynmaisch blok vormen, verdeelt, als de lengtes van die twee blokken samen maar de lengte van de langstmogelijke trein is die in dat dynamisch blok kan komen.

Huub


Bewerkt door hubertus op 05 nov 2012 21:44:42
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 05 nov 2012 :  22:16:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,

Bedankt voor je snelle antwoord. Het is voor het eerst dat ik iets doe met de uitgebreide functies van Koploper. Je hebt opeens heel veel extra informatie. Daarnaast is het sowieso al meer dan een jaar geleden dat ik uberhaupt iets met koploper heb gedaan.
Ik ga er morgen weer meer verder en eens zien waar ik uitkom.
Om eerlijk te zijn "het kwartje is nog niet helemaal gevallen". Ik heb denk ik nog een boel te leren voordat e.e.a. goed werkt.

Maar de aanhouder wint.
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 06 nov 2012 :  22:20:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Vanavond heb ik nog wat gestoeid met 'aanvullende blokgegevens', 'dynamische lengtes' en 'blokgroepen'.

In de baandefinities heb ik de wisselstraten aangemaakt en blokken en lijnen aan elkaar gekoppeld.

Het resultaat staat in de database (zie bijlage).

Bij wijze van oefening ben ik compleet opnieuw begonnen met de database en zaken die ik gisteren nog moest zoeken in documentatie en helpfiles nu uit mijn hoofd kunnen doen.
Als er iemand is die nog aanvullingen heeft, houd ik mij van harte aanbevolen. De volgende stap is dat ik deze database is in de praktijk wil testen. Maar dat zien we morgen dan wel weer.....

Groet
Gerrit

Bewerkt door ghn-marklin op 06 nov 2012 22:25:59
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 06 nov 2012 :  22:23:00  Toon profiel  Reageer met citaat
En hier de database

Download Attachment: GHN-test.bck
11,63 KB

Met dank alvast voor de eventuele op- en of aanmerkingen.
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 09 nov 2012 :  14:40:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb nog één vraag over de lengte van het spoor in aanvulling blokgegevens. Wat voeren jullie hier in
a) de bruto lengte van het spoor dus van wissel tot wissel.
b) de nette lengte dus van bezetmelder tot bezetmelder. (de ruimte tussen de bezetmelders dus)

En, is dit dat inclusief of exclusief de veiligheidsmarge die je invoert bij "blokken dynamische lengte".

Ik denk zelf antwoord b) en inclusief de veiligheidsmarge. Redenatie: Koploper weet niet hoe lang de bezetmelders zijn en kan zelf de lengte exclusief de veiligheidsmarge uitrekenen. Als iemand dit kan bevestigen of ontkrachten? Gaarne......

Ik heb trouwens veel tijd verprutst aan mijn K83 decoders. Ik kreeg de aansturing van de wissels met geen mogelijkheid aan de praat. Ook niet in het testprogramma. Andere K83 geprobeerd, stekkers van de wissels losgehaald, analoog getest. Bleek dat je wissels wel moet invoeren in KL. Anders kan je ze niet in testen. Dit in tegenstelling tot de loc's. Daar kan je gewoon een adres intypen en karren maar....... Enfin weer wat geleerd. Dit is een les die je nooit meer vergeet.


Groet
Gerrit





Bewerkt door ghn-marklin op 09 nov 2012 14:45:48
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1991 Posts

Geplaatst - 09 nov 2012 :  15:17:03  Toon profiel  Reageer met citaat
c) De lengte van de langstmogelijke trein die op het spoor zou passen en waarbij de bezetmelders nog steeds andere treinen kunnen detecteren.

Dus stel, tussen de bezetmelders heb je 200 cm ruimte. Na vrijkomen van de bezetmelder die als stopmelder fungeert rijdt de trein in totaal nog 10 cm voor hij echt stilstaat, dan vul je in de twee blokken die samen het dynamisch blok vormen een lengte in van totaal 190 cm.
Zou de trein echt onmiddellijk stilstaan, kun je gewoon 200 cm invullen.
Je houdt bij die lengte geen rekening met de veiligheidsmarge.
Daar houdt koploper zelf rekening mee.
Dus stel in het voorbeeld van de 190 cm en de veiligheidsmarge is 20 cm.
Als er dan al een trein van 100 cm staat, zal koploper als tweede trein nooit een trein langer dan 70 cm (190-100-20) sturen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

ghn-marklin

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 09 nov 2012 :  17:00:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Bedankt voor jouw antwoord. Het wordt nu tijd om de theorie in de praktijk te gaan toetsen. Morgen hoop ik mijn dedicated koploper PC -met een 'ouderwetse' compoort- in te kunnen richten en mijn database in deze PC te kunnen importeren. Nu is het allemaal nog houtje touwtje (voornamelijk dat laatste) Mijn testbaan, zoals in dit topic beschreven, ligt inmiddels. Ik moet nog wel wat rails knippen, en solderen zodat ik ze op de S88 kan aansluiten. Als het goed is moet dan mijn dynamische schaduwstation dit weekend gaan werken.

Met groet,
Gerrit

Bewerkt door ghn-marklin op 09 nov 2012 17:03:37
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina