Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 140 / Bezoekers Vandaag: 15156
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nederlands vertakkingssein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

phdirk

Netherlands
2546 berichten

Geplaatst - 23 okt 2012 :  21:42:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperisten,

Op de baan van een medekoploperist (zie bijlage) wordt een Nederlands vertakkingsarmsein gebruikt. Dit is sein 32/33. Het hoofdsein (32) werkt correct, maar het voorsein (33) krijgen we niet in de juiste standen. Dit voorsein moet onveilig geven als of het hoofsein 32 onveilig is of bij een veilig hoofdsein 32 beide volgende seinen (28 en 29) onveilig geven. Dat lukt meestal ook nog wel. Als echter 32 veilig geeft en 28 of 29 ook, dan zou 33 ook veilig moeten geven, maar we krijgen dit niet voorelkaar. We hebben ook geen idee hoe je het voorsein met de volgende seinen zou moeten koppelen. We hebben het geprobeerd door van 33 een los voorsein te maken, maar ook dat werkt niet goed.
Iemand enig idee.



Download Attachment: schuurspoordm6.bck
127,08 KB



Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 23 okt 2012 21:44:02

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 24 okt 2012 :  19:15:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

In de Koploper handleiding staat het volgende:

Volgend sein

Om alle seinen met meer dan twee standen het juiste seinbeeld te laten zien, is het noodzakelijk dat bekend is wat het eerstvolgende sein is. Als een trein naar meerdere blokken kan rijden, wordt het eerstvolgende sein vastgelegd in de bijbehorende wisselstraat. Er kan alleen worden gekozen uit seinen die volgens hun definitie behoren bij het blok waar naartoe gereden wordt in de wisselstraat.


Dit is in jouw database nog nergens gebeurt. Dus ingeven in Tool wisselstraten derde regel van boven.

Groeten

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 24 okt 2012 :  19:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
En dan werkt het nog steeds niet, althans niet bij mij.
Nu is het Nederlandse armseinstelsel een wat aparte eend in de bijt.
Het werkt daar allemaal wat anders dan bij de andere stelsels.
Ik heb thuis denk ik nog wel een werkende database met NL armseinen.
Als iemand anders voor die tijd nog niet de gouden tip heeft, zal ik het weekend kijken of ik het kan terugvinden.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 24 okt 2012 :  20:58:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Je hebt gelijk dan werkt het ook niet.


Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 25 okt 2012 :  14:16:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan en Huub,

Bedankt voor jullie ondersteuning. Ik had inmiddels ook ontdekt dat bij de Wisselstraten het volgende sein opgegeven kan en moet worden. We blijven wel geïnteresseerd in de mogelijke oplossing van Huub. Zo nodig gaan we het sein in twee losse seinen splitsen, dan zou het zeker moeten werken, maar dat is natuurlijk minder leuk.
Het lastige is dat ik thuis alleen maar in de simulatiemode kan werken en dat geeft in dit geval geen betrouwbare informatie over hoe het opde baan werkt. We zullen dus toch weer op de baan aan de gang moeten.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 25 okt 2012 :  19:49:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Als een sein in simulatiemode goed werkt, werkt het op de baan ook goed (aangenomen dat je de goede decoderadressen aanstuurt en dat het op de baan goed is aangesloten, natuurlijk).
Van een van de seinstelsels weet ik zelfs zeker dat de ontwikkeling, inclusief het testen puur in simulatiemode is gedaan, van twee andere ben ik daar vrijwel zeker van. En ik sluit niet uit dat dat voor de (meeste) andere stelsels ook geldt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 25 okt 2012 :  20:44:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo heren,

Gezien jullie hier toch even met seinen aan het stoeien zijn, wie weet hoe men een goed werkend voorsein in het huidige lichtseinstelsel kan creeren.
Ik krijg dat nog niet echt voor elkaar, iemand een suggestie?

groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 26 okt 2012 :  14:58:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Ik heb sein 32/33 werkend gekregen op de manier zoals jij het wilt, al is dat volgens mij niet zoals het in werkelijkheid was.

Ik heb een kopie gemaakt van een bordessein en daar de plaatjes van het enkelvoudig vertakkingsein in gezet. Dit nieuwe sein heet "arm vertakking (AB)".
Dit sein opgenomen in de wisselstraten van 1 naar 3 en 4 en in die wisselstraten het volgende sein opgegeven.
Dan werkt het, maar...
Ik denk niet dat de ontwikkelaar het zo heeft bedoeld, want het is wel erg omslachtig. Bovendien lukt het me niet om bepaalde andere combinaties, zoals gecombineerd hoofd- en voorsein, goed werkend te krijgen. Hoewel ik niet helemaal wil uitsluiten dat er iets verkeerd in dit seinstelsel zit, lijkt me dat niet heel waarschijnlijk. Volgens mij worden deze seinen ook bij Railz gebruikt, ik mag aannemen dat het daar wel werkt.
Dus ik denk dat ik ergens een vinkje of instelling mis.
Mocht ik er nog achter komen, meld ik het hier wel.

Huub

Download Attachment: schuurspoordm6.bck
127,35 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 27 okt 2012 :  13:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrieE
Gezien jullie hier toch even met seinen aan het stoeien zijn, wie weet hoe men een goed werkend voorsein in het huidige lichtseinstelsel kan creeren.

Afgezien dat het ook over seinen gaat, heeft het weinig met de oorspronkelijke vraag te maken. Volgende keer misschien toch handig om een apart draadje te openen.

Even aannemend dat je Nederlandse lichtseinen gebruikt.
In dat stelsel kun je bij mijn weten geen losse voorseinen gebruiken in koploper, ook niet door ze zelf aan te maken. Heb het voor de zekerheid nog even op verschillende manieren geprobeerd, maar ik krijg het in elk geval niet werkend.
Dan heb je twee mogelijkheden:
1. Het voorsein op je baan meeschakelen met het hoofdsein waar het bij hoort. Maar dan zie je het voorsein niet in koploper.
2. Uitgaan van een stelsel dat wel voorseinen kent en dan de plaatjes wijzigen. Ik zou dan het Zwitserse stelsel als basis nemen. Maar dan ben je het beginnersstadium al ver voorbij.
Overigens zul je in koploper nooit het verschil zien tussen Nederlandse voor- en hoofdseinen, je kunt immers geen eigen plaatjes maken.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 27 okt 2012 :  14:17:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Ja het is het NL-lichsein.
Jammer dat hier geen voosein kan worden gemaakt.
Maar toch bedankt voor je moeite.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 27 okt 2012 :  14:17:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk en Huub,

Ik ben iets verder gekomen met het sein (NS: arm 3 standen vertakking) uit de database van Dirk.
Het is niet helemaal volgens de wensen van Dirk, maar het sein kan nu alle 3 verschillende standen tonen. Misschien kunnen jullie er ook nog wat mee.

Bij de wisselstraten van 1 naar 3 ingevuld:
Volgend sein n.v.t.
(Rangeer)sein: sleep sein 32 naar het blauwe vakje.
Klik op Sn. > Seinstand
Activeer default en beperkte snelheid.
Wisselstraat snelheidsbeperking ingevuld. Ik heb de indruk dat dat laatste in dit geval niet echt wat uitmaakt voor de seinstand.

Bij wisselstraten van 1 naar 4 ingevuld:
Volgend sein 29

Groeten Jan.



Download Attachment: 20121023214227.bck
127,1 KB
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 28 okt 2012 :  20:35:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan, Huub en Adrie,

Bedankt voor alle ideeën en de ondersteuning. Ik heb nu een test lopen met een zelf gecombineerd vertakkingssein en voorsein. Maar eens zien wat dat doet. We gaan zeker ook jullie suggesties nalopen. Ik zal jullie op de hoogte houden van onze ervaringen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 28 okt 2012 :  21:18:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik hoop dat ook dit goed gaat komen.
Altijd wel leuk als dingen na je zin werken.
Je hebt in iedergeval het een en ander om mee te testen.

Groet Adrie

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 29 okt 2012 :  16:27:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie, Huub en Jan,

@Adrie. Het is inderdaad leuk om zo bezig te blijven. Zo kom je elke keer weer een stapje verder in Koploper.
@Huub en Jan. De oplossing van Huub lijkt in de demomode goed te werken. Ik wacht nu af hoe het in de praktijk op de baan gaat. Ik heb nog wel het nieuwe sein teruggebracht naar een sein op twee adressen. Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte.

Aanvulling 30 oktober 2012
De oplossing van Huub werkt op de echte baan ook, zoals we dat ons hadden voorgesteld, nadat de juiste adressen en de juiste standen waren toegekend. Nogmaals bedankt voor de hulp.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 30 okt 2012 20:43:24
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina