Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 227 / Bezoekers Vandaag: 6874
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 SchermOpbouw
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

ffxpvc

Belgium
67 berichten

Geplaatst - 12 jul 2012 :  21:20:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet er iemand hoe je de volgende schermen blijvend kan anzeeten.

Telkesn ik mijn baanoverzicht opnieuw bouw zijn deze weg. De andere schermen zoals rijwindows en baanoverzicht blijven wel behouden.

Hoe ik dat gedaan heb weet ik niet meer

De schermen zijn :
-Uitkomst Logische Acties
-Uitkomst Telfuncties

Ik gebruik deze om te ontkoppelen vandaar
vr. groeten
Danny

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 13 jul 2012 :  21:40:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Danny,

De schermen "Uitkomst logische acties" en "Uitkomst telfuncties" zijn niet continu aan te schakelen. Telkens als het baanoverzicht opnieuw wordt opgebouwd zijn deze schermen verdwenen en moet je ze opnieuw oproepen. Dat doe je onder het tabblad [Rijden] en dan de betreffende schermen aanvinken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 jul 2012 :  18:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Jullie boffen.....

Ik had het ook veel nodig tijdens mij opbouw van mijn eerste deel van de nieuwe baan in een andere kamer.
In versie 8.0 zijn deze wel weer opnieuw te laden. Aan te geven via het systeemmenu van het desbetreffende venster

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 26 jul 2012 :  19:04:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul (en anderen),

Mijn complimenten dat je erin slaagt een mooi programma als Koploper toch elke keer nog weer leuker en mooier te maken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 jul 2012 :  19:12:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Om je nog lekkerder te maken: onderstaande zit al in mijn vrienden versie en komt dus ook mee naar 8.0.

Mvg,
Paul.


Algemeen
- veel vensters uit menu algemeen en menu rijden zijn voorzien van extra mogelijkheid om
het venster na laden database weer opnieuw te kunnen tonen. Voor de statistiekvensters
werkt het nu ook op deze manier. De oude manier via instellingen per database is vervallen.

Globale instellingen:
- optie “start communicatie logging” is gewijzigd in “Communicatielogging klein”. Als venster
inzake communicatielogging klein gestart moet worden als het venster wordt getoond, dan moet deze optie ook worden getoond.

Instellingen per database:
- tabblad algemeen-3
- 2 opties bij statistiek zijn vervallen; nu aangeven per venster of deze geopend moet worden
- nieuwe optie: "toon in statusbalk rijwindow". Hiermee aan te geven wat getoond moet worden als informatie.
- nieuwe optie: "vrijgave obv treinlengte". Als 0 dan nvt, groter dan 0 dan mogelijkheid om in baanontwerp
deze nieuwe optie per wissel/lijn te activeren

Variabele treinroute:
- in record NIET wordt onderhouden is het mogelijk om bij locomotief de route te (de)activeren. Op tabblad "waar"
kan met de rechtermuis worden geklikt als een regel is geselecteerd in de lijst met locomotieven

Vaste treinroute:
- bij de detail gegevens van een blok kan nu worden opgegeven dat volgend blok pas gereserveerd mag worden bij het
bereiken van het laatste bezetmeldpunt. Eigenlijk alleen goed te gebruiken bij rangeerbewegingen. Hierdoor wordt
pas laat het volgende blok (en eventueel de wisselstraat) gereserveerd

baanontwerp:
- mogelijkheid om wissel(straten) vrij te geven op basis van gereden lengte. Hierbij wordt het bezetmeldpunt genomen
waarbij het vorige blok wordt vrijgegeven. De te rijden lengte wordt als volgt bepaald: standaard marge uit
instellingen per database + lengte opgegeven voor die specifieke wissel + Lengte van de trein.
- bij tekst zijn er 3 nieuwe mogelijkheden om waarden te tonen: “Handmatig geblokkeerde blokken”, “Locomotieven met handmatige stop” en “Wissels die defect zijn gezet”
- ook kan bij tekst nu de waarde van een logische actie worden getoond. Zie beschrijving verder voor uitleg

Logische acties
- het is mogelijk tijdens het onderhouden om blokken vanuit baanoverzicht te spelen naar de blokken van de logische actie.
- Nieuwe mogelijkheid bij wanneer waar: "blok is bezet door locomotief die vooruit rijdt”
- Nieuwe mogelijkheid bij wanneer waar: “blok is bezet door locomotief die achteruit rijdt”
- Nieuwe mogelijkheid bij wanneer waar: “Blok is bezet door trein en voorrang is verhoogd”.

Speciale acties:
- nieuwe opties bij "wat dan doen"
- toon rijwindow van locomotief
- toon rijwindow van locomotief (zolang waar)
- verberg rijwindow van locomotief
Bij alledrie deze optie kan loc en/of blok worden opgegeven. Tevens kan een geluid worden afgespeeld.
- Nieuwe optie bij “wat dan doen”: “Go uitvoeren bij locomotief”. Je kan of een blok of een locomotief of beide opgeven waarbij de go uitgevoerd moet worden. Als blok en locomotief beide zijn ingevuld dan moet aan beide voorwaarden zijn voldaan.

Telfunctie:
- er kunnen nu maximaal 10 output logische acties worden gezet

Blokgroepen:
- tabblad "bezetting":
- optie vertrek bij volledige bezetting (was checkbox) is vervangen door getal. Indien 0 dan niet
van toepassing. Als er dus >= aantal blokken zijn bezet dan hier vermeld, dan zal er een trein worden vrijgegeven
om te vertrekken
- nieuwe mogelijkheid: "Meetellende blokken". Deze blokken tellen alleen mee voor het aantal van bezetting (zie
vorige mogelijkheid)

Dagstaat van locomotieven
- nieuwe optie die de gereden kilometers per dag toont. De huidige dag wordt niet getoond. Pas als deze voorbij is
wordt de dag getoond in het overzicht (kees bij jouw moet reeds wat te zien zijn)

Tijdens het rijden:
- bij blokgroepen indien laatste blok echt alleen handmatig bezet is (dus niets anders: lengte, bezetmelder enz) dan kan een trein nog wel in het eerste blok naar binnen rijden

Rijwindow:
- invoering van compact (klein) rijwindow. In menu “Vensters” en toolbar “vensters verplaatsen” kan dit worden aangegeven. Ook kan je als een rijwindow actief is middels de functie F3 togglen tussen normaal en compact

Massoth
- betere verwerking van stuurstandrijtuig (aansturing digitaal)
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 27 jul 2012 :  14:05:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Prachtig hoor, al die nieuwe features in een toch al zo compleet programma.
Koploper is voor mij het bijna volmaakte baanbesturingsprogramma.
Helemaal volmaakt zou het zijn als ik in Koploper Loconet als 2-de systeem kon gebruiken voor de bezetmeldingen, naast de ECoS voor de besturing.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet;

Bewerkt door Eenerspoor op 27 jul 2012 14:10:58
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina