Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 248 / Bezoekers Vandaag: 2776
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Overloopwissels opheffen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

barend

Netherlands
48 berichten

Geplaatst - 19 jun 2012 :  20:21:17  Toon profiel  Reageer met citaat
2 vragen ik heb mijn overloopwissels die waren aangemaakt weer opgeheven. 1 Hoe doe je dit volgens de regels.
Nu heb ik dit gedaan, door de oude wissels te verwijderen en weer nieuwe aan te maken. echter nu doen weer wissels (plekken van voormalige overloopwissels) vervelend. 2 Bij automatisch rijden (dus niet volgens bestemming) worden 2 wissels vlak direct nadat de automatische stop wordt vrijgegeven omgeschakeld op de verkeerde stand. Daarvoor stond de wisselstraat goed.
Ik heb alles gecheckt, (wisselstraat, wisselinstelling, behorend bij blok, waar in blok) maar ik kan niets vreemds vinden.

Wie weet een oplossing op mijn 2 vragen.

vast dank
Barend

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 jun 2012 :  20:37:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Overloopwissels zitten op eenzelfde decoderuitgang. Heb je die nu ook gesplitst ? Zoniet blijven ze samen schakelen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 19 jun 2012 :  21:00:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barend,

Het is al een tijd geleden dat ik mijn overloopwissel weer heb teruggezet naar twee gewone wissels, maar volgens mij heb ik het toen net zo gedaan als je hier omschrijft. De oude wissel verwijderen en twee nieuwe invoeren.

Naast de opmerking die Theo als heeft gemaakt, namelijke dat de wissels dan weer elk hun eigen adres moeten krijgen, nog maar even voor de zekerheid en wellicht ten overvloede. Zijn de wissels goed getekend in de database, namelijk met het zwarte pootje als actieve poot, dat is dus de richting waar Koploper denkt dat de trein heen rijdt. De blauwe poot is de niet actieve poot. Daar rijdt de trein volgens Koploper niet heen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 jun 2012 21:02:14
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 19 jun 2012 :  21:12:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb alle wissels weer ontkoppeld en op de eigen bussen van de decoder gezet. N.a.v. Dirks reactie, zal ik (ten overvloede?) alle aansluitingen nog eens doornemen.
bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 19 jun 2012 :  21:15:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Bedankt voor je reactie. ik zal alles inderdaad nog een checken met een kritisch oog. Het moet écht een futiliteit zijn, omdat het slechts 2 wissels betreft én ex-overloopwissels.

groet
Barend
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jun 2012 :  21:46:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Wat denken mensen toch altijd moeilijk!!

Zou je niet gewoon in Koploper de wissels niet meer hetzelfde nummer geven maar ieder gewoon een eigen nummer? Koploper weet dan niet meer dat het overloopwissels zijn.

Hierna wel even de wisselstraten doorlopen waar dit van toepassing is en controleren of alles nog juist gaat. Verwijderen is echt onzinnig en overbodig.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  18:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Bedankt voor je reactie. Ik heb alle ex-overloopwissels weer een eigen nummer gegeven. Maar die 'hik' is er plotseling ingekomen. Voor mij het vreemde eraan, dat eerst de hele wisselstraat zich keurig stelt, maar plotseling exact op het moment dat de automatische stop vrijkomt alleen die wissel wordt omgezet.
Je hebt me overigens wel op een idee gebracht, namelijk om die probleemwissels een ander nummer (van de wissel t.o.v.) te geven. Kijken wat er dan gebeurd. Ik heb dit euvel overigens met 2 wissels en wel precies bij het eindpunt van hetzelfde blok.

Maar als je nog andere ideeën hebt, graag.

groeten
Barend
Ga naar bovenaan de pagina

barend

Netherlands
48 Posts

Geplaatst - 20 jun 2012 :  23:24:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Jouw oplossing werkt. Het probleem is opgelost.
Ik heb inderdaad de wisselnummers (en dus de adressen) veranderd met wissels elders in de baan. Vervolgens alles gecontroleerd. tevens heb ik direct de "verkeerde' standen via de aansluitingen op de decoder aangepast.

Nu rijdt de hele baan!

Voor alle duidelijkheid. Ik ben bezig met de bouw van een nieuwe baan en automatiseer die voor de 1e keer. Alles werkt nu goed.

Nogmaals dank (ook aan allen) van een heel tevreden Koplopergebruiker.

groet
Barend

Bewerkt door barend op 20 jun 2012 23:24:56
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina