Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 737 / Bezoekers Vandaag: 14068
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 760
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 knipperlichten overweg laten aansturen door trein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

selwyn

20 berichten

Geplaatst - 28 mei 2012 :  20:16:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil knipperlichten van een overweg laten aansturen / werken door de trein. ( op een heen en terugspoor )
Volgens de zaak waar ik een 5065 Viessmann heb gekocht moet dat hiermee kunnen. Vooralsnog lukt het niet. Wie heeft hier ervaring mee?

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 29 mei 2012 :  19:14:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Welkom op het forum, waar overigens ondertekening met je echte naam op prijs wordt gesteld.
Je kunt de aansturing op twee manieren regelen, namelijk met en zonder Koploper. Als je het zonder Koploper wilt regelen, gaat dat prima met schakel- of contactrails. Dat heb ik bij een plaatsgenoot van je deze winter ingeregeld.
Je kunt het ook volledig door Koploper laten sturen. Koploper heeft daarvoor zelfs een aparte instelling, maar via logische en speciale acties kan het ook. Dat is zelfs beter als de sitatie van de overweg complex is.
De Viessmann 5065 stuurt echter alleen het knipperen van de lampen aan. Voor het schakelen heb je dan ook nog schakelrails en relais (bijvoorbeeld Viessmann 5552) (voor schakelen via de trein), cq een schakeldecoder (voor het schakelen via Koploper) nodig.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 29 mei 2012 19:20:31
Ga naar bovenaan de pagina

selwyn

20 Posts

Geplaatst - 30 mei 2012 :  11:04:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,

Dank voor je uiteenzetting.
Mag ik vragen welk merk / type schakel- of contactrails ik moet gebruiken? Wat is die aparte instelling binnen KOPLOPER? Logische acties ken ik namelijk wel. De overweg wordt niet complex, uitsluitend een overgang met knipperlichtinstallatie.
Welke schakeldecoder kan ik het beste gebruiken of maakt dat niet uit?
René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 31 mei 2012 :  19:06:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Het type schakelrails is afhankelijk van het railsysteem dat je gebruikt. Met een schakelrails dat een puls geeft en de Viessmann 5552 is het prima te regelen, buiten Koploper om.
Als je het in Koploper wilt regelen kan dat via de speciale optie voor overwegen bij "Speciale Acties". Je moet het dan regelen via het bezet worden van bezetmelder. Je kunt dan de gangbare schakeldecoders gebruiken, zoals SwitchPilot, Viessmann 5212, DR4018 etc. Ik zou gewoon diegene nemen, die je nu ook gebruikt. Ze moeten voor de aansturing van de knipperlichten wel een continu signaal geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 31 mei 2012 19:07:31
Ga naar bovenaan de pagina

selwyn

20 Posts

Geplaatst - 31 mei 2012 :  20:12:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank weer Dirk.
Nog één vraag: Kan ik voor de 5552 ook een 'ouwe' relais van Fleischmann ( nr 6956 ) gebruiken?
mvg
René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 01 jun 2012 :  19:42:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Dat denk ik wel. Het Viessmann 5552 relais is een dubbel bistabiel relais. Het wordt zo geschakeld dat de ene kant parallel wordt geschakeld over alle te bedienen sporen. Dat betekent dat als één van de schakelrails contact geeft de lichten gaan knipperen. Het openen is serieel geschakeld, dat wil zeggen dat alle treinen die het sluiten hebben geactiveerd, moeten zijn vertrokken, alvorens de lichten weer uitgaan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

selwyn

20 Posts

Geplaatst - 17 jun 2012 :  11:26:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,
Heb jij toevallig een schema of tekening voor de aansluitingen, vooral omdat ik er nog een 5212 tussen moet zetten?
Tekeningen van de fabrikant zijn niet altijd even compleet en duidelijk.
Alvast dank,
René
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2546 Posts

Geplaatst - 17 jun 2012 :  17:46:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo René,

Ik moet daarvoor wel even in mijn papieren kijken. Het kan zijn dat alles weer bij de eigenaar van de overweg ligt. Ik ga voor je op zoek.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

selwyn

20 Posts

Geplaatst - 17 jun 2012 :  18:07:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,
Fijn dat je die moeite wilt doen, ik zie het wel, heeft overigens geen haast.
Die persoon waar jij e.e.a. hebt geinstalleerd zou in mijn buurt wonen.
Evt zou ik ook contact met hem op kunnen nemen of is dat geen optie?
Je zou de bijlage kunnen mailen aan selwyn@kpnmail.nl
Alvast hartelijk dank en groetjes.
René
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina