Auteur |
Onderwerp |
|
wijbe
Netherlands
172 berichten |
Geplaatst - 30 jan 2012 : 22:11:16
|
Hallo,
Hier een probleempje met het doorrijden in een blok met 1 melder. Dit werkt niet, en soms wel.
Een lok moet keren in het blok, maar moet eerst ~15 cm doorrijden. Echter stopt de lok meteen. De logging laat zien dat een lok al veel te ver is doorgereden, wat dus niet zo is.
In dit geval betreft het blok 44.
Er is geprobeerd om een lok op 2 manieren verder te laten rijden, bij aanvullende optie's van het blok. En in een vaste route.
Mijn voorkeuze zou uitgaan naar de optie in de vaste route. Een alternatiefe stopplaats instellen, die zou dan op 1 moeten staan. En dan 15 cm instellen.
Hoe kan dit verklaard worden dat het niet werkt? Omdat het blok maar 1 melder heeft?
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder
Download Attachment: BaanWijbe.bck 154,07 KB?
Download Attachment: Naamloos.jpg 284,99 KB |
Bewerkt door wijbe op 30 jan 2012 22:15:38 |
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2012 : 02:48:38
|
Hoi Wijbe,
Hoe het komt dat logging en praktijk afwijken,... geen idee, maar.... KL gaat standaard wel uit van minimaal 2 melders per blok, misschien gooit dit roet in het eten van het doorrij systeem.
Komt de lok op minimumsnelheid aan op de melder(= eerste maar tevens stopmelder) anders wordt hij direct stil gezet, alhoewel dat dan in de logging zichtbaar zou moeten zijn.
Een suggestie: plaats een virtuele melder (rijden 5 cm) in 44 als 2e en dus stopmelder en gebruik deze in de vaste route (blok 44) dan als alternatieve stopplaats(2) en met Extra doorrijden op 10 cm. Dat zou hetzelfde resultaat moeten hebben van wat je aangeeft.
Ik gebruik op sommige plaatsen ook virtuele melders waarop ik (in vaste routes) alternatief stop en nog doorrij en dat werkt bij mij goed, maar deze blokken hebben wel allemaal meerdere melders.
Succes ermee,
Groeten Jack.
|
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2012 : 13:12:33
|
Jack,
De oplossing werkt, echter moeten de treinen eerst wel goed leren remmen in het betreffende blok.
Vermoedelijk duurd dit langer als er maar 1 melder in het blok zit.
Tevens als een trein met een hoge snelheid het blok binnen komt, dan werkt het doorrijden niet goed lijkt het. Nu wordt heb blok in de vaste route met maximaal 30 km/h binnengereden, dat geeft geen problemen. Met 60km/h werkt het remmen niet meer goed.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2012 : 17:40:40
|
Hallo Wijbe,
het is mogelijk dat de loc nog niet heeft leren remmen in het blok, met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 31 jan 2012 : 18:08:10
|
Leren remmen zorgt dat je netjes afremt om op minimumsnelheid bij de stopmelder aan te komen. Bij een blok met 1 melder (dus ook geen extra virtuele melder) is de enige melder ook de stopmelder. Ik vrees dus dat je kunt wachten tot je een ons weegt voor de locs in dat blok hebben leren remmen. Om doorrijden in cm (en netjes afremmen op de stopmelder) te kunnen gebruiken moet in dit geval al op minimumsnelheid worden gereden als de loc het blok binnenkomt. Anders sta je direct stil.
Huub
|
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2012 : 02:06:40
|
Hoi Wijbe,
Dat is inderdaad een leren remmen kwestie. In mijn vaste routes waar ik dit gebruik zijn de snelheden ook laag, maximaal 25 km/h. Het stop keurig op tijd en altijd exact op de millimeter op dezelfde plaats.
De virtuele melder had ik puur geïntroduceerd om eenvoudig een tweede melder in het blok te krijgen en te kijken of het doorrijden in cm dan wel goed gaat en verder voor in de vaste route. Je kan op wisselstraat ook nog een snelheidsbeperking zetten zodat je langzamer het blok in rijd.
Een 2e "virtuele" melder als stopmelder werkt prima. Dit gaat net zo als bij gewonen melders. Alleen komt de stopmelder nu als KL denkt (heeft uitgerekend) dat de “te rijden afstand” is gereden en kijkt dan naar de snelheid van de loc. Snelheid > minimum, dan direct stoppen en de volgende keer eerder naar minimum gaan remmen. Duurt net zo lang als bij een fysieke melder om het te leren, maar het moet natuurlijk qua afstanden wel netjes mogelijk zijn.
Virtuele melders kunnen alleen in vaste routes als alternatieve stopplaats worden opgegeven (1e, 2e of 3e melder)en niet als alternatieve stopplaats in onderhouden blokken want daar kan je alleen meldernummers invullen en die hebben ze niet.
Uitproberen en wat geduld dus. Het remmen moet per snelheidsstap, per loc, per gebruikt treintype bij die lok, geleerd worden. Dat kan best even duren als je meerdere treintypes gebruikt bij een loc.
Groeten Jack.
|
Bewerkt door JackvdW op 01 feb 2012 02:19:01 |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 01 feb 2012 : 07:45:30
|
Hallo,
gezien de lage wenselijk snelheid is hier een wisselstraat beperking op zijn plaats, afhankelijk van stop in volgend blok. Feitelijk reageert de loc dan al op de laatste melder in vorig blok. Of dit ook helpt bij het doorrijden in cm. weet ik echter niet.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2012 : 21:26:34
|
Het werkt in iedergeval op dit moment goed met een virtuele melder. De beperking van de wissel die er ligt wordt geregeld door een variable route met een logische actie. Nog even getest met doorrijden in cm met 1 melder per blok, en dit lijkt niet te werken.
Met vriendelijke groet, Wijbe
Ecos/Koploper & NL-Rijder |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 04 feb 2012 : 22:14:57
|
Met 1 melder per blok moet het gewoon werken, als je maar met minimumsnelheid het blok binnen komt rijden. Op mijn eigen baan gebruik ik het ook. Wat krijg je voor melding als je de communicatielogging laat meelopen en de meldingen "te hard in stopsectie" en "doorrijden in cm laat zien"? Als je tenminste nog zin hebt om te testen.
Huub |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 05 feb 2012 : 09:45:54
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door wijbe
De beperking van de wissel die er ligt wordt geregeld door een variable route met een logische actie.
Kun je gewoon invullen in de wisselstraat....
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|