Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 239 / Bezoekers Vandaag: 4712
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Lange trein in kopspoor kan niet weg
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 25 sep 2006 :  23:27:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Kolopers,

Ik heb het volgende probleemje:
Ik geef jullie alle gegevens al zijn sommige niet echt noodzakelijk.

een kopspoor van +/- 3 meter heb ik 1 tweeen gesplitst zoals in onderstaande schets:

|--------------------------------------------O----------|------O-------------------------------------------O---------|
blok1 S1 B2 blok2 S2

blok 1 heb ik benoemd als normaal blok
blok2 heb ik benoemd als opstelspoor.

Bijde blokken zijn ongeveer 1,50 lang.
Blok 1 heeft een binnenkomstmelder voor de wissel liggen (niet getekend) en heeft ook zijn eigen stopmelder (S1)
Blok 2 heeft als binnenkomstmelder B2 en als stopmelder S2

Om toch lange treinstellen te kunnen plaatsen heb ik bij blok2 aangegeven in aanvullende blokgegevens dat als deze te lang is voor het blok het vorige blok bezet moet worden gehouden.
Een treinstel van 2 meter loopt dus keurig in blok 2 en houd ook blok1 bezet.
En hier zit het probleem dan. Doordat Koploper blok1 bezet houdt, kan het treinstel in blok 2 dus nooit meer weg.
Het is een kopspoor waarbij de trein dus moet keren in blok2

Ik hoor / lees graag jullie reactie!

Op welke wijze kan hij toch vertrekken?









Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 sep 2006 :  23:48:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Ik plaats dit bericht voor iemand anders. Beide is beter dan bijde lijkt me javascript:insertsmilie('')
Grote lach

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 26 sep 2006 :  09:01:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

De enige oplossing hiervoor is volgens mij om de trein via een vaste route binnen te laten komen.

Wat gebeurt er namelijk:
De trein stopt in het kopspoor en wil vertrekken alleen dat kan niet want het blok waar hij naar toe moet rijden houdt hij zelf bezet.

Doe je het via een vaste route dan kan je aanvinken dat er naar dat spoor gereden mag worden ondanks dat deze bezet is.

Dit moet je alleen doen voor die treinen die te lang zijn.
Doe je dit voor de treinen die wel in het blok passen dan loop je het risico dat er in het blok waar dan naar toe gereden moet worden betzet is met een andere trein en dan wil je niet dat de trein vertrekt want dan is het resultaat niet leuk.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

zolderpiet

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 26 sep 2006 :  09:54:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Is dit niet op te lossen door er 1 blok van te maken met alternatieve stopplaatsen?

Groeten,

Piet Wilkes.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 26 sep 2006 :  15:33:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De enige oplossing hiervoor is volgens mij om de trein via een vaste route binnen te laten komen.

Wat gebeurt er namelijk:
De trein stopt in het kopspoor en wil vertrekken alleen dat kan niet want het blok waar hij naar toe moet rijden houdt hij zelf bezet.

Doe je het via een vaste route dan kan je aanvinken dat er naar dat spoor gereden mag worden ondanks dat deze bezet is.


Dat was het advies wat ik ook gaf aan persoon in kwestie. Het gaat om inrijden bij bezetmeldingen. Ik weet absoluut geen enkele andere plaats waar je kunt aangeven dat je in een bezet blok toch mag inrijden. Hij wil het echter oplossen zonder vaste route. Toen zat ik vast en kwam niet verder, vandaar mijn oproep hier. Ook wel omdat ik het een heel leuk en origineel probleem vond overigens javascript:insertsmilie('')
Lach Ik heb er ook nog nooit eerder iets over gelezen.

Piet zijn oplossing is simpel maar slaat, zoals het meestal is met simpele oplossingen, de spijker wel op de kop.

Toch kan ik het niet uitstaan. Maar los van bovenstaande aanbevelingen zou ik niet weten hoe het met gewoon automatisch rijden op te lossen is. Ik ben wel benieuwd of er nog iemand met een leuke vondst komt. Jullie tweeën alvast bedankt.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 26 sep 2006 :  16:12:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom zijn er twee blokken op het kopspoor? Dat is de basis vraag volgens mij.

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 26 sep 2006 :  16:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik begreep dat tussen deze twee blokken een wissel zou liggen.
Als dat niet zo is dan vraag ook ik mij af waarom twee blokken.

En als het twee blokken moeten blijven dan hoef je niet verder te zokenen naar de mogelijkheid voor inrijden bij bezet want die zit alleen in vaste routes.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  11:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

De baan is zo gebouwd dat als sluitpost deze oplossing kwam. Twee blokken is natuurlijk als opstel-/kopspoor ook wat raar. Maar ok: Op dit moment is het niet mogelijk om het binnen Koploper op te lossen. Dit betekent dat we even ver zijn als in het begin. Met een vaste route kun je een bezet blok inrijden dus moet de lange trein een vaste route nemen omdat hij anders niet in (door) een bezet blok kan terugrijden Voor de kortere treinen geldt dat het geen vaste route wordt maar dat ze achter elkaar komen te staan. Jammer dat we niet verder kwamen, maar allen dank voor het meedenken! Overigens: Soms poneer je ook wel eens iets op een forum waar je zelf niet uitkomt, waar je eigenlijk ook geen oplossing ziet, maar hou je de mogelijkheid open dat een ander het wel weet. Dat dit nu niet zo is, is ook niet zo erg. Wie weet wat voor toekomstige mogelijkheden er nog zullen zijn in Koploper.


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  14:16:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Je suggereert dat wat je niet wilt niet kan in Koploper. Maar het kan dus wel, namelijk met een vaste route. Ik begrijp niet helemaal wat je bezwaar is om in deze situatie een vaste route te gebruiken en waarom je een andere oplossing wilt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  14:40:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Als je het eerste blok (dus net na de wissel) nu voorziet van een IR lichtsluis kan je de stopmelder van het eerste blok laten werken op het vrijkomen van dat bezetmeldpunt. Alle problemen dan toch opgelost?

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  15:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Wat Tom, volgens mij wil, is een lang Kopspoor in 2 blokken indelen.

Hierop kunnen dan 2 korte treinen of 1 lange staan.

|---blok1----|---blok2---|wissel|---blok3---|

De eerste korte trein stopt dan in blok 1 en een 2e korte kan dan in blok 2 staan.
Rijdt dit weg dan moet eerst blok 2 vertrekken en dan blok 1.
Dit zal prima werken.

Komt er een lange trein binnen dan stopt deze in blok 1 maar staat ook in blok 2.

Deze zal nooit wegrijden want wil je rijden van blok 1 naar blok 2 dan meldt Koploper terecht dat het blok waarna toegereden moet worden bezet is.

Dit is met een vaste route op te lossen.
Inrijden in blok 2 als deze bezet is.

Wat Tom volgens mij bedoeld is Koploper weet toch dat blok 2 bezet is want deze trein houdt hem zelf bezet.(Te lang vorig blok bezet houden)
In zo'n situatie zou Koploper dan ook de trein kunnen laten vertrekken.

Dit zit er niet in en zou dan ook hoogstens een wens kunnen zijn.

Met een lichtsluis zal dat denk ik ook niet lukken want een korte trein in blok 2 mag deze beslist niet vrijgeven want de (korte)trein uit blok 1 mag niet vertrekken als blok 2 bezet is met een andere (korte)trein.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  17:41:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Je suggereert dat wat je niet wilt niet kan in Koploper. Maar het kan dus wel, namelijk met een vaste route. Ik begrijp niet helemaal wat je bezwaar is om in deze situatie een vaste route te gebruiken en waarom je een andere oplossing wilt.


Hubertus,
Volgens mij stelde ik dat het WEL kon! Maar ok, we zijn het dus eens en dat is ook mooi, zie verder mijn vorige reactie. Sorry dat ik je miste bij mijn eerdere beantwoording.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  17:52:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ook bij herlezen komt je reactie op mij anders over dan je blijkbaar hebt bedoeld. Maar goed, is verder ook niet bijster interessant.

Ik ben wel nog steeds benieuwd waarom de persoon in kwestie het zonder vaste route wil oplossen. Kun je een tip van de sluier oplichten?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  19:00:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hubertus,

Toen Thieu met dit probleem bij me kwam, had ik al meteen als reactie dat de enige mogelijkheid om een bezet blok in te rijden volgens mij in de vaste route zou zitten. Iets anders kon ik niet verzinnen, immers het niet kunnen inrijden van een bezet blok is bepalend voor Koploper. Een vaste route maken en als je dan het achterste blok bezet houdt er uit via een vaste route, dat was dus ook mijn advies. Hij vroeg zich af of het dan niet voor meerdere treinen kon gelden. Mijn antwoord was ja, je kunt tenslotte meerdere treinen dezelfde vaste route laten rijden. Hij wilde echter dat dit systeem zoals ik aangaf voor willekeurige treinen zou kunnen gelden. Daartoe zag ik geen mogelijkheid. Uiteindelijk is het IRdetectieverhaal wel een optie, dus het stellen van de vraag is wel degelijk productief geweest. Ik moet het alleen nog even uitproberen of ik het werkend krijg, dat is weer een uitdaging op zich. Zo zie je maar: met Koploper raak je nooit uitgespeeld.,-)javascript:insertsmilie('')
Grote lach Maar ik heb toch het begin van de oplossing. En nu maar hopen dat ze nog in de rommeldoos zitten, die twee IR-zuiltjes.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  20:06:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

Ik was nog niet echt uitgeslapen met mijn antwoord; ik dacht al te veel in mogelijkheden van dynamische bloklengtes. Helaas zal het toch niet gaan werken voor je in deze versie en moet je de volgende versie van Koploper afwachten.

Mvg,

Paul Haagsma (alleen voor aankondiging)
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 30 sep 2006 :  20:29:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Dacht ik al.......javascript:insertsmilie('')

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina