Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 302 / Bezoekers Vandaag: 8311
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 blokkeuze op optimale lengtea
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Johan P

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 04 sep 2011 :  11:40:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Heyla,

Waarschijnlijk zit het alweer in een klein dingetje: Ik heb mijn schaduwstation onderverdeeld in 4 blokken per spoor, zodat koploper daar moet kiezen op optimale lengte.

In de blokken staat bij aanvullende gegevens aangeduid dat het vorige blok bezet moet gehouden worden, en bij blokken staat vermeld dat koploper in blok 14 (komend vanuit 13) moet kiezen op omtimale treinlengte, 4 blokken vooruit kijkend.

Toch blijft lok 2619 in blok 12 staan. Hij heeft inderdaad een stopverbod in blok 13 en 14 (om estetische redenen), maar na 14 past hij niet in een blok. Dat is althans de uitleg dat koploper mij geeft ;)

Iemand raad?

Groeten,
Johan

Download Attachment: Goederenlijntje_20110905_113523.bck
164,02 KB

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  12:06:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Johan,

Zoek in de helpindex even op optimale lengte.
Dan zie je wat eisen waar het schaduwstation aan moet voldoen.

Wat ik daar niet kan vinden, maar volgens mij wel een voorwaarde is, dat de sporen maar in één richting bereden mogen worden. Niet 100% zeker dat dat zo is, maar in elk geval was het weghalen van de tegenrichting in de blokrelaties (dus de relaties in de richting 101>102>103>104>14 wel de oplossing om het werkend te krijgen.
Daarvoor had ik al een blokgroep voor blok 101 t/m 104 aangemaakt en de bloktypes van 102, 103 en 104 aangepast naar vrije baan. Of het ook zonder die blokgroeppen kan, heb ik niet meer geprobeerd.

Ik heb het alleen met het bovenste spoor geprobeerd, bij de andere 3 sporen geldt natuurlijk hetzelfde.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  12:49:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Merci! Het werkt ;)

De blokgroep had er inderdaad niks mee te maken. Ik heb nu wel in het eerste en het laatste keermogelijkheden gelaten, en dat werkt. Allee, ik heb gezorgd dat het laatste blok van de 4 zorgt dat er gekeerd kan worden. Heb nog even 4 2-richtingsgroepen gemaakt, en ben nu verder aan het testen ;)
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  20:16:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Nu ben ik toch echt zot aant worden denk ik.

Alles ging dus supergoed, maar ik merkte dat wanneer ik wat veel treinen in mijn schaduwstation begon te zetten ik toch die ene melding van trein te lang voor blok terug begon te krijgen.

Zoeken zoeken zoeken, en uiteindelijk eindig ik met de database is bijlage: variabele treinroute uitgezet, alle keermogelijkheden uit de blokdefinities gehaald, en zelfs de keuze op optimale treinlengte er voorlopig uitgeflikkerd.

Resultaat: Treinstel 4126 van 60cm lang dat blok 304 van 100cm lang weigert in te rijden??? Ik voel mij een groentje

Download Attachment: Goederenlijntje_20110905_201335.bck
166,16 KB

PS: ik heb nu net de tweerichtingsgroep weggehaald, en plots werkt het. Strange.

Nu goed, wat ik eigenlijk wil bekomen is dat treinstellen kunnen keren in de schaduwsporen, en de tweerichtingsgroep zorgt ervoor dat 2 treinen niet kop aan kop vast komen te zitten.

Bewerkt door Johan P op 04 sep 2011 20:21:59
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  23:09:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johan,

ik vermoed dat dit in bezetmelder 3,14 moet zitten, deze gebruik je zowel in blok 304 als in blok 303. Een bezetmelder die een bepaald blok bezet houdt kan je slechts in dat betreffende blok gebruiken. Ik zie in jouw database heel veel melders die ook in andere blokken gebruikt worden, en zie dan in simulatie ook lijnen van blokken blauw oplichten.

Nog een kleine hint/ cq. opmerking, waarom laat je een trein in jouw schaduwstationsblokken niet gelijk tot het achterste van de 4 blokken doorrijden, de blokken ervoor kunnen dan daarna gevuld worden. Een trein heeft nu 4 keer een lange wachttijd voordat deze weer uit je schaduwstation vertrekt. Hiervoor kan je bij de binnenkomende blokken met een apart bloktype werken met wachttijd 0, terwijl het laatste blok juist wel een wachttijd heeft. Jouw instellingen zoals gemaakt in je variabele route met algemene regels snap ik niet helemaal wat je hier met gecombineerde verbod van plan bent.

Succes,

Walter


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 05 sep 2011 :  21:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat gecombineerde verbod is om te vermijden dat een trein rondjes begint te rijden en na het verlaten van de rangeerbundel onmiddellijk weer de rangeerbundel inrijdt. iets esthetisch dus.

Ondertussen werkt het trouwens. Ik heb de tweerichtingsgroep eruit gehaald, want dat liet het mis gaan. In principe kan ik geen dreadlock krijgen in mijn schaduwstation, omdat ik een stapel stopverboden heb gezet in die 4 blokken van het 'rondje', wederom om esthetische redenen.

Ik heb in de variabele treinroute nu een stapel vinkjes gezet bij stopkans opheffen (richtingsafhankelijk). zodat nen trein inderdaad geen 4 keer stopt in een rij blokken.

3.14 moet ik eens bekijken. Ik gebruik een heel aantal melders die aan een bepaald blok behoren (bezet bij) als binnenkomstmelder van het volgende blok. Blokken bestaan dan uit 1 melder.

Blijft toch een complex iets, nen baan automatiseren ;)
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina