Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 114 / Bezoekers Vandaag: 1322
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Wisselen loc
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 02 sep 2011 :  22:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben bezig met het automatiseren van een loc-wissel.
Een goederentrein komt uit blok 202 via 903 en 904 naar 701. Daar wordt de loc losgekoppeld en naar blok 702 gereden. (Dit alles gebeurt via vaste route 'Uitrangeren' of 'Uitrangeren met Telex'
In blok 3001 staat een loc klaar om wagens op te pikken. Dit gaat via vaste route 'Oppikken wagens uit 701'. Echter om deze vaste route te activeren moet ik de loc naar 2001 'slepen', dan pikt hij de vaste route op.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de loc automatisch deze vaste route activeert als er een loc in 702 staat en in 701 een trein van het type 'Goederen gemiddeld' is opgeslagen?

Verder ben ik benieuwd of ik zo op de goede weg ben.

Alvast bedankt,
Bart

Download Attachment: Sloterkade.bck
343,86 KB

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  20:48:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Zo als jij het doet, zou ik het ook aanpakken. Ik laat over het algemeen de vaste route starten op basis van het waar worden van een logische actie. Bij jou zou de logische actie kunnen zijn: "treintype losse loc staat in 701". Dat zou voor de andere loc het sein moeten zijn om uit 3001 te vertrekken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 05 sep 2011 :  00:19:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Ik heb een logische actie gekoppeld aan 'Oppikken wagens uit 701'. Dat is namelijk 'Blok 702 Bezet'. Zodra de in blok 701 aankomende trein ontkoppeld is van de wagens rijdt deze naar blok 702. Op dat moment kan de route dus starten, echter de loc in 3001 blijft staan, totdat ik hem naar 2001 sleep. Hij gaat niet automatisch rijden.
Hoe kan ik dat bewerkstelligen?

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 05 sep 2011 :  21:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Dat is lastig zo te beantwoorden. Ik moet daar eens induiken. Hierbij mijn database met een aantal omlooproutes, die goed werken. Mogelijk heb je daar wat aan.

201164204737_RailplanDordtmei2011.bck



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
337 Posts

Geplaatst - 06 sep 2011 :  03:08:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Een loc die stil staat (handmatig) op een plaats waar een Vaste Route kan beginnen gaat niet rijden door de Logische Actie die je kan invullen bij de Vaste Route waar te maken. Dit werkt alleen als de lok al rijdt en hij over het richtingsblok rijd. En dan nog kan het zijn dat als KL meerder keuzemogelijkheden heeft (wissels) de Vaste Route niet start.

Dit kan wel met de Speciale Actie "Activeer vaste route bij locomotief" welke je door de logische actie laat starten.
Je vult in de Speciale Actie de Logische Actie in die hem moet starten en op het tabblad "Actie" het Richtingsblok van de Vaste Route en verder alleen de Vaste Route die moet starten (geen loc of treintype).
Door het blok zal hij de vaste route activeren bij de lok die in dat blok staat en deze ook doen vertrekken. Dus het kan voor meerdere locs werken.

Een tweede methode is dat de loc die de wagons op moet halen al eerder tijdens het volledig automatisch rijden zijn vaste route start voor hij gaat staan wachten. De vaste route leidt hem naar het wachtblok. Het wachten bereik je door in het "wacht blok" te vertrekken op basis van een Logische Actie. Deze wordt pas waar als de andere lok is vertrokken zoals je het al gebruikt. De wachtende loc zal dan zijn route vervolgen.

Bij mij staan bij meerder locs een hele rij Vaste routes permanent aangevinkt in het Rijwindow. Ze worden allemaal pas gestart na een logische actie.
Condities op de baan bepalen welke routes eventueel gereden mogen worden. Zo starten ook automatisch verschillende lok wissels.

Succes ermee,

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 06 sep 2011 :  11:09:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Dirk en Jack,

@Dirk
Ik zal je database bekijken en zien welke instellingen voor mij handig zijn. Dank daarvoor.

@Jack
Had inderdaad al iets gezien bij speciale acties en je tweede optie spreekt mij erg aan. Ik ga ze spoedig uitproberen. Dank!

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina